Review: Gran Turismo 7 - De beste GT ooit PlayStation 5

Geplaatst: 2 maart 2022 18:10

Vijf jaar heeft het moeten duren, maar er is eindelijk een nieuwe Gran Turismo! De racing sim heeft met Gran Turismo Sport aardig wat (negatieve) feedback gekregen, maar met Gran Turismo 7 keert de serie terug naar de roots. Terug naar een tijd van schelden en vloeken omdat je voor de duizendste keer geen gouden tijd voor je A Licentie wist te halen. Dit is de Gran Turismo waar we op hebben zitten wachten mensen! Meer weten? Lees dan snel verder voor de volledige Gran Turismo 7 review!

Welkom bij de geschiedenisles

In 25 jaar tijd is er veel veranderd, maar de passie van Kazunori Yamauchi is nog altijd hetzelfde gebleven. De CEO van Polyphony Digital wil de gamer wat bijbrengen en met Gran Turismo Sport is dat tot op zekere hoogte gelukt. Sport was namelijk een lesje in weggedrag en had als einddoel om een hele vette online ervaring neer te zetten. Hiermee zwaaide de PlayStation 3-game af van de singleplayer ervaring, en dat is helaas bij veel fans in verkeerde aarde gevallen. Gran Turismo 7 is echter wederom een typisch Yamauchi product waarbij een grote les centraal staat. Met Gran Turismo 7 duiken we namelijk head first in de autogeschiedenis. Dit zie je overal in terug, van de intro, tot de musea en zelfs de overworld. Het goede nieuws is dat 25 jaar aan ervaring veel lessen met zich meebrengt. Zo ben ik blij om te vermelden dat veel van de dingen die eerdere delen zo goed maakten, weer in dit zevende deel zijn terug te zien. Autoliefhebbers kunnen de bolides weer naar hartenlust tunen, voorzien van zelfontworpen decals en helemaal naar eigen wens samenstellen. Dat kan je in deze game met ruim vierhonderd verschillende wagens, waarvan er een paar bijzonder obscuur zijn en er ook een aantal logischerwijs ontbreken. De duizend wagens van GT5 zien we hierin niet terug, maar alle vierhonderd auto’s die hier wel inzitten, zijn volledig ontworpen met realisme in het achterhoofd. Dat betekent hyperrealistische interieurs, eigen wegligging en eigen unieke kenmerken.

Dit is natuurlijk een racing sim, maar om de game toch iets meer body te geven, is er een uitgebreide singleplayer modus om te doorlopen. De overworld bevat in eerste instantie slechts een handjevol locaties. Zo koop je je eerste barrel bij de tweedehands autodealer en reis je via een simpel overzicht drie continenten over (Azië, Europa en Amerika). Ieder continent bevat unieke racetracks die je al spelenderwijs ontgrendelt. De grote motivatie – en tegelijkertijd ook het progressiesysteem – komt vanuit het rustieke Gran Turismo Café, waarin je diverse autosport liefhebbers en ontwikkelaars tegen het lijf loopt. Nouja, lopen doen we niet in deze game, want ze poppen gewoon op als een soort tekstballonnetje. In dit café krijg je menu’s aangereikt. Hier staat echter geen eten op, maar kom je juist doelstellingen tegen. Ieder menu bevat drie auto’s die je kunt verzamelen door races te voltooien, een bepaalde licentie te halen of door bijvoorbeeld even de tuneshop te bezoeken. Heb je alle auto’s weten te bemachtigen, dan is het menu compleet en krijg je inzicht in de achtergrond van de desbetreffende auto leverancier, tijdsperiode of categorie middels een kort filmpje of de nodige tekstuele toelichting. Het is een fijne manier om iets van houvast te geven zonder dat er een verschrikkelijk verhaal bij betrokken moet worden.

Van casual tot ultra nerdy

Gran Turismo profileert zich als een racing simulator, maar is al lang niet meer zo hardcore als andere games binnen het genre. De game is vrij vergevingsgezind en draait vandaag de dag voornamelijk om de liefde voor de autosport. Er zijn allerlei hulpmiddelen in te stellen en de ABS doet een groot deel van het werk voor je. De game kan je genadeloos afstraffen wanneer je een bocht te hard neemt of gewoon de grip keihard verliest, maar over het algemeen kan iedereen deze game met een beetje oefening makkelijk oppakken. Vooraf is er veel promotie gemaakt voor de regen effecten en de dag- en nachtcycli. Ik moet toegeven dat dit niet zonder reden is geweest. De dag- en nachtcycli toveren wonderschone beelden op het scherm. Daarnaast zitten er ook gewoon van die onwijs geeky dingetjes in. Zo is de sterrenhemel in ieder gebied anders en tonen deze grote gelijkenis met de sterrenhemel in het echte leven. Het zijn kleine details, maar na uren spelen gaan juist dat soort kleine dingen opvallen. Daarnaast kan je ook uren aan tijd steken in de fotomodus van GT7. Deze modus stelt je in de gelegenheid om digitale wagens in kiekjes van echte omgevingen te plaatsen. Deze foto's van de omgevingen zijn ook nog eens voorzien van achtergrond informatie zodat je ook nog eens wat topografische kennis opdoet. Je moet er maar er maar zin in hebben, maar het zit er in ieder geval in!

Het is echter de wegligging die grote indruk week te maken. Ieder steentje, ieder plasje en iedere oneffenheid voel je terug in de auto. Niet alleen met een duur racing stuur, maar juist ook met de DualSense controller. Ja, dit is weer typisch zo’n game die alles uit de gloednieuwe PlayStation 5 controller weet te halen. Middels de triggers voel je hoeveel grip de banden hebben terwijl de toeren door je vingers razen. De Haptic Feedback geeft juist meer feeling van het wegdek. Het is een fantastische ervaring die controllerracing echt naar een nieuw niveau weet te trekken. Het weer speelt een grote rol tijdens de races en vooral tijdens de wat langere races kan je hier hinder van ondervinden. Op de Nürburgring kan het bijvoorbeeld aan de ene kant plenzen, terwijl het aan de andere kant kurkdroog is. Gelukkig staat er altijd een weersvoorspelling rechtsonderin het scherm. Zo kan je op het juiste moment de juiste keuzes maken. Dit heeft een daadwerkelijke impact op de race-ervaring, want regen maakt je auto op gladde bandjes vrijwel onbestuurbaar. Het is een toffe toevoeging die ook de gameplay van Gran Turismo naar een hoger niveau tilt.

De voetnoot

Gran Turismo 7 is een fantastisch game en wellicht zelfs het beste deel in de serie. De game doet ontzettend veel goed, maar er valt natuurlijk altijd wel wat te zeiken. Zo is het een aparte keuze dat je plotsklap afscheid neemt van Luca - de Gran Turismo Café eigenaar - en de credits voorbij ziet komen. Er valt namelijk nog zat te doen en hiermee vervalt een beetje het houvast om dingen voor een bepaalde objective te voltooien. Daarnaast speel je veel essentiële onderdelen pas vrij na uren in de singleplayer te hebben doorgebracht. Zo zag ik na een uur of vier pas de optie voor online racen vrijkomen. Daarnaast is ook bijvoorbeeld Music Rally als enige beschikbaar via een button in het hoofdmenu terwijl juist al het andere zich in de overworld bevindt. Het zijn van die keuzes waar je niet helemaal de vinger op kunt leggen. Een groot aspect zal wel tijd zijn geweest, maar toch is het gewoon een beetje apart.

Hoewel Gran Turismo 7 er op grafisch gebied fantastisch uitziet, valt er ook op dat aspect best wat aan te merken. De auto’s, het wegdek en de omgevingen, het ziet er allemaal fantastisch uit wanneer je op 4K en 60fps op hoge snelheid aan het racen bent. Wanneer je echter even afremt, zie je duidelijk hoe ze dat voor elkaar hebben weten te krijgen. Het landschap, het publiek en alle andere bijkomstigheden draaien namelijk in een bijzonder lage resolutie met een vrijwel niet bestaande framerate. Ook de tegenstanders lijken op basis van afstand te scalen in resolutie, maar dat valt gelukkig nauwelijks op. Het is allemaal niet bijzonder erg, want de game gaat over het algemeen enkel aan je voorbij met 150 kilometer per uur, maar het is typisch zo’n dingetje dat gaat opvallen naarmate je veel speelt. Daarnaast vind ik het persoonlijk erg jammer dat je de auto niet total los kunt rijden. Afgezien van wat chip damage is er eigenlijk weinig te zien aan de carrosserie na een harde crash. Dat ontneemt dan weer een beetje dat stukje van dat realisme waar Gran Turismo zich juist op richt. Wel kan je de favoriete auto’s een klein beetje liefde geven in de garage. Zo is het weer mogelijk om de auto te wassen, dienen we na zoveel kilometer de olie te verversen en kan het bij je favoriete wagens zelfs voorkomen dat de motor vervangen dient te worden.

Gran Turismo 7 keert weer terug naar de roots en beschikt over alle onderdelen die een Gran Turismo-fan op prijs kan stellen. Met de terugkeer van diepgaande tuning, een uitgebreid wagenpark, het behalen van licenties op verschillende niveaus en een ongekend oog voor detail weet Gran Turismo zichzelf naar grote hoogtes te tillen. Daarnaast tilt de DualSense controller controllerracing naar een nieuw niveau met de haptic feedback en adaptive triggers. Toch is niet alles aan Gran Turismo even goed. Hoewel de game er op hoge snelheid bijvoorbeeld erg goed uit ziet, ga je op lage snelheid de lage resolutie van de omgeving opmerken. Daarnaast zijn er designtechnisch gewoon een aantal aparte keuzes gemaakt die ik niet helemaal kan plaatsen. Desalniettemin is Gran Turismo 7 gewoon een fantastisch deel in de serie. Dat herkenbare Gran Turismo gevoel, de grafische performance en het realistische gebrul van de diverse motoren maken Gran Turismo 7 de beste Gran Turismo tot op heden!

• Oog voor detail
  • Terug naar de roots
  • Van super casual tot frustrerend moeilijk