Review: Greak: Memories of Azur- Een klein kunstwerk Nintendo Switch

Geplaatst: 13 augustus 2021 14:00

In mijn preview van Greak: Memories of Azur had ik het er al over dat de game veel potentie had. Nu heb ik de volledige game in handen gekregen en kan ik verder gaan waar de demo stopte of, om eerlijk te zijn, waar ik vastliep toen ik de eerste boss niet kon verslaan. Met deze keer de Nintendo Switch aan mijn zijde dook ik nog een keer in de prachtige wereld van Azur om het avontuur van de broers en zus voort te zetten.

Even in het kort

Greak: Memories of Azur volgt het verhaal van twee broers en hun zus die op de vlucht zijn voor een monster invasie die hun land teistert. Zij zijn alleen van elkaar gescheiden en moeten de weg naar elkaar terug zien te vinden. De game begint met Greak, de jongste broer. Met Greak loop je de tutorial door waar de basis controls van Greak: Memories of Azur worden uitgelegd. Zo krijgt Greak te maken met de eerste monsters uit de game en de eerste hindernissen die hij moet overwinnen. Eenmaal door de tutorial heen vindt hij uiteindelijk zijn zus Adara terug en later hun oudere broer Raydel. Elke broer of zus heeft een unieke vaardigheid die de speler kan gebruiken om verder te komen.

Zo heeft Greak een zwaard om vijanden op korte afstanden aan te vallen. Adara is een tovenares die juist op afstand monsters kan verslaan met haar spreuken. Ook kan zij tijdelijk zweven, waardoor ze soms op plekken kan komen die voor haar broers net te hoog zijn. Raydel, de oudste broer, heeft een zwaard en schild die gebruikt kunnen worden voor aanval en verdediging. De speler moet de vaardigheden van de broers en zus goed zien te gebruiken en te combineren om zo verder te komen in de game.

Totaal anders dan de demo

Toen ik de game opstartte, had ik de verwachting dat ik eerst weer hetzelfde stuk moest doorspelen om verder te komen. Dat was waar voor de eerste drie minuten van de game tot het moment dat Greak in de afgrond valt aan het einde van de basis tutorial. In de demo vindt Greak zijn zus Adara meteen en gaat een dungeon in. In de game zelf wordt Greak wakker met waarschijnlijk een zware hersenschudding in een nederzetting van mede Courines, het ras dat de wereld van Azur bewoonde voor de Urlag’s binnenvielen, die hem op weg helpen naar geheel nieuwe dungeons! Ik was blij verrast dat de game zo anders was dan de demo, in ieder geval qua verhaal.

Het verhaal is trouwens ook een stuk uitgebreider dan de demo! Eerst dacht ik dat het een beetje als Ori zou zijn waar bijna geen dialoog in zit en je door middel van gameplay het verhaal ontdekt. Dat is echt totaal niet het geval in de volledige versie van Greak: Memories of Azur. Zo hebben de personages nu dialoog met de hoofdpersonages en de broers en zus ook met elkaar op bepaalde momenten, waardoor je meer inzicht krijgt in de relaties van de broers en zus.

Gewoon prachtig

Greak: memories of Azur is een prachtige game. Het heeft handgetekende cutscenes en over de art style ben ik ook zeer te spreken. Laat me je zeggen dat de game er op de Nintendo Switch ook prima uitziet en er ook eigenlijk goed bij past. De game loopt soepel, alleen de laadschermen duren gemiddeld iets langer dan op de pc, wat ook wel te begrijpen is sinds de Nintendo Switch een stuk minder krachtig is dan een computer of een next-gen console. Op de lange laadschermen na, ondervond ik geen bugs of glitches tijdens het spelen, wat mij alleen nog blijer maakte.

De muziek in de game is ook zeer bijpassend en past goed bij de settings van de game. Wel moet ik toegeven dat, hoewel het er goed uitziet, Greak: Memories of Azur een beetje te veel uitgezoomd is in handheld-modus. Het is nog te doen, maar op sommige momenten, zoals de platform gedeeltes, had ik het graag iets beter willen zien. Ik moet toegeven dat dit een vergezocht kritiekpunt is en dat het ook het enige probleem was waar ik een beetje last van had tijdens het spelen.

Uitdagend

Laat het schattige uiterlijk je niet kisten, want Greak: Memories of Azur is best een uitdagende game. De game is gevuld met puzzels, verraderlijke sprongen en bosses die de broers en zus een kopje kleiner willen maken. Toch is het uitdagend op een leuke manier en is het duidelijk dat het gewoon mogelijk is om het te halen met een beetje oefening. De vijanden zorgen er ook voor dat je goed moet nadenken over je volgende zet als je het wilt overleven, want één verkeerde zet en je moet terug naar je laatste save punt.

In Greak: Memories of Azur is het van groot belang dat je de kwaliteiten van de hoofdpersonages goed gebruikt. Zo kan Greak bijvoorbeeld in holen kruipen om naar geheime locaties te komen, kan Adara naar hogere plekken zweven en op afstand vijanden aanvallen en kan Raydel zijn broer en zus beschermen met zijn schild. Op de pc had ik soms moeite met de besturing van de personages tegelijkertijd, maar op de Nintendo Switch ging dat een stuk beter, omdat ik een controller had. Ik raad ook aan om het advies van de ontwikkelaar op te volgen en deze game met een controller te spelen.

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Zoals je kan zien, ben ik zeer te spreken over Greak: Memories of Azur. Ik ben echt blij dat ik deze game ontdekt heb, want het is een mooie uitdagende game. De personages zijn interessant en hebben allemaal unieke vaardigheden om de speler te helpen. De game doet het prima op de Nintendo Switch zonder enige problemen. Al met al raad ik Greak: Memories of Azur echt aan voor degene die in dit soort games geïnteresseerd is!

• Game ziet er prachtig uit
  • Uitdagend
  • Interessante personages & verhaal
  • Mooie soundtrack
  • Elk speelbaar personage is uniek
  • Soms net iets teveel uitgezoomd op de Nintendo Switch

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Greak: Memories of Azur

-

Team17