Review: Hokko Life - Druk leven in het rustige Hokko Nintendo Switch

Een cross-over tussen Stardew Valley en Animal Crossing. Klinkt als een perfecte game in mijn ogen. De game is al even in Early Access en ik heb er al het een en ander van gezien, maar nooit de kans gekregen om de game zelf te spelen. Na het lezen van Jolien’s preview van Hokko Life was ik al enthousiast. Het leek mij de perfecte game om lekker mee op de bank te kruipen met een dekentje en een kop thee, dus dat is ook precies wat ik heb gedaan. Klaar voor de avonturen in Hokko.

Hokko Life Review 1

Onbewuste keuze

Je komt eigenlijk geheel onbewust terecht in Hokko. Na een vermoeiende dag val je in de trein in slaap, waarna je in Hokko uitstapt. Je komt terecht in een dorp midden in de natuur dat er wat verlaten uitziet en ontmoet Oma en Moss. Je mag blijven slapen en krijgt de kans Hokko te ontdekken. Helaas valt er nog niet zoveel te zien. Er staan een paar huisjes en er zijn drie andere inwoners naast Oma en Moss. Maar er is genoeg te doen, want dit kleine dropje heeft een flinke opknapbeurt nodig en jij bent de aangewezen persoon ervoor.

En zo begint jouw avontuur in Hokko. De eerste creaties die je maakt, zijn klein, een stuk hek en een bloempot. Maar langzaamaan ga je steeds grotere dingen creëren, met behulp van Sally, de eigenaar van de Workshop. Zo kun je bijvoorbeeld bruggen maken om nieuwe gedeeltes van Hokko te ontdekken. Langzaamaan speel je ook steeds meer activiteiten vrij. Zo kun je bijvoorbeeld ook insecten vangen of lekker gaan vissen. Genoeg dus om je dagen in Hokko te vullen en het dorp te laten groeien. Hoe meer je doet, hoe meer inwoners Hokko zal krijgen. Het is aan jou om het dorp tot leven te laten komen volgens jouw visie.

Hokko Life Review 2

Rustig beginnen

Ik zeg wel leuk dat er genoeg te doen is, maar in het begin van de game valt dat nog wel een beetje tegen. Natuurlijk moet je rustig aan beginnen, maar de eerste week voelde voor mij wat te leeg. Er zijn veel tijdsprongen door cutscenes en verder valt er nog niet veel te doen. Je hebt ook enkel een bijl, dus tenzij je alle bomen in het dorp wil omhakken en alle bloemen wil kaalplukken, kun je ook simpelweg niet veel. De eerste week in de game moest ik mezelf wel een beetje forceren om door te spelen. Maar als je eenmaal meer opties hebt om te doen, maak je je dagen zeker wel vol.

Zo heb ik bijvoorbeeld een dag lang achter insecten aangerend. Ik was namelijk zo slim om wat decoraties voor mijn eigen huisje te kopen vlak voordat mij gevraagd werd een nieuw huis te bouwen. Dus ik moest even grinden om genoeg geld te hebben voor de nieuwe inwoner van Hokko. Maar gelukkig zijn er aardig wat insecten te vinden in de game, dus dat huisje stond er binnen no-time. En ik had gelijk een goede les geleerd: geef niet al je geld uit aan mooie spullen.

Hokko Life Review 3

Een beetje te stil...

Het grootste jammere aan deze game is dat die vrij leeg voelt in verschillende aspecten. Ik zei al dat er aan het begin erg weinig te doen is, wat erg jammer is. Gelukkig wordt dit een stuk beter als je verder in de game komt. Maar ook in de gesprekken met de andere bewoners van Hokko merkte ik dit heel erg. Je krijgt wel de optie om antwoord te geven in gesprekken, maar dit is eigenlijk bijna altijd 1 optie. Je hebt dus eigenlijk niet echte een keuze, wat ik erg jammer vind. Ook al zou het resultaat van de verschillende opties hetzelfde zijn, verschillende opties geeft toch het gevoel dat je je personage iets meer persoonlijkheid kunt geven. Dus ik hoop dat dit later nog zal worden toegevoegd.

De bugs die Jolien tijdens haar Early Access ervoer, ben ik niet tegengekomen, dus ik vond volop onkruid om te verwijderen. Maar de game is nog steeds verre van perfect. Wat natuurlijk niet gek is, we moeten in gedachten houden dat deze game door één persoon gemaakt is. Toch is het jammer dat de game grafisch hier en daar wat problemen heeft. De game ziet er goed uit, begrijp me niet verkeerd. Maar er waren verschillende momenten waarin ik ineens midden in een bosje stond en er vlogen aardig wat vlinders door huizen. Ook waren er een paar momenten waar de personages er wat gek uitzagen. Niks wat je gameplay verstoort, maar ik hoop dat het nog wel opgelost wordt om de optimale game-ervaring te krijgen en echt te kunnen genieten van een ontspannen leven in Hokko.

Hokko Life Review 4

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Het voelt nog erg alsof Hokko nog in de beginfase staat. Deze game kan denk ik erg goed worden, als er nog kleine verbeteringen worden gedaan. Vooral het gevoel dat de game vrij leeg is, is iets dat moet worden opgelost. Als dit gedaan wordt, heeft de game verder een uitstekende basis. Het opbouwen van Hokko zoals jij dat wilt, is erg leuk en zorgt voor veel creatieve vrijheid. De personages zijn uniek en voegen wat toe aan je game-ervaring. Hoewel de game wat langzaam begint, is het zeker de moeite waard om door te spelen. Met meer opties vrijgespeeld in de game is het ontzettend leuk om Hokko verder op te bouwen. Een prima cross-over tussen Stardew Valley en Animal Crossing die je even alle drukte van de dag laat vergeten.

• Mooie omgeving
  • Vrijheid in het opbouwen
  • Leuke personages