Review: Mario & Luigi: Paper Jam Bros Nintendo 3DS

Geplaatst: 9 december 2015 12:00

Ooo nee, de klunzige Luigi is weer bezig geweest en bezorgt ons hierdoor een nieuw Mario & Luigi-avontuur. Het avontuur wordt dit keer echter aangevuld door onze flinterdunne vriend Paper Mario. Met Mario & Luigi: Paper Jam Bros zijn twee Mario-series samengesmolten tot 'n nieuwe Mario & Luigi-game. Het gaat hier echter niet om de standaard platformgame, maar om een nieuwe titel voor de RPG-fans. Als RPG-liefhebber heb ik deze Mario & Luigi-games echter nooit een kans gegeven om zichzelf te bewijzen. Ik ben dan ook erg benieuwd geworden naar Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Double trouble

Luigi en Toad zijn weer lekker bezig geweest. Tijdens een zoektocht in de berging van Peach Castle heeft Luigi, dankzij zijn klunzigheid, een magisch boek open laten vallen. Hierdoor zijn alle karakters uit de Paper Mario-wereld beland in de 3D-wereld. Dit betekend het dubbele aantal Toads, Goomba's, twee prinsessen, twee Mario's en natuurlijk ook twee Bowsers. Dit kan maar 'n ding betekenen, double trouble. Twee Bowsers en twee prinsessen staat natuurlijk gelijk aan een dubbele ontvoering. Alsof 'n schreeuwende Peach nog niet genoeg was, moet je er nu twee redden.

Al deze dubbelgangers zorgen voor de nodige variatie en humor in de game. Dankzij de Paper Mario-wereld bevat de game nieuwe minigames en nieuwe geheime locaties. Zo kan Paper Mario een brug creëren of door smalle kieren kruipen waar de twee ronde helden nooit doorheen passen, al probeert Luigi zichzelf alsnog met volle overtuiging door zo'n kier te wurmen. Die klunzigheid van Luigi kan enkel het resultaat zijn van een teveel aantal klappen tegen het hoofd. Naast de hulp die Paper Mario in de wereld zelf uitoefent, is Paper Mario ook erg handig tijdens gevechten door middel van minigames. Zo kan je met een grote papieren hamer vijanden dermate platslaan dat je een potje met ze kunt tennissen, of kan je Mario en Luigi van een Piranha Plant helpen vluchten door in een papierenvliegtuigje te veranderen.

Echt RPG-gevoel

Mario-games staan voornamelijk bekend om het platform-gamegenre, maar dit keer schitteren de helden in een RPG. Mario & Luigi: Paper Jam Bros weet dat RPG-gevoel dan ook daadwerkelijk op de speler over te brengen. Het level van de vijanden wordt steeds hoger en de Turn-Based gevechten worden steeds lastiger, maar met goede trainingen en gear kan je Mario en Luigi natuurlijk omhoog levelen. Paper Mario heeft echter ook zijn eigen specialiteit. Paper Mario kun je net zoals Mario en Luigi omhoog levelen en andere gear toewijzen, maar Paper Mario's HP wordt mede bepaald door het aantal kopieën die hij van zichzelf maakt. Zo heeft Paper Mario standaard twee extra kopieën en kan je deze vervolgens vermenigvuldigen, zo wordt de HP verdubbeld en kan je zes keer stompen op een vijand in plaats slechts drie keer. Mocht je helemaal nieuw zijn in de RPG-wereld, dan biedt de game gelukkig ook de mogelijkheid om tutorials aan te zetten.

Daarbij moet je alle hoeken en kieren controleren tijdens een zoektocht naar gele vraagtekendoosjes en Paper Toads. De Paper Toads zijn erg belangrijk bij het maken van gear en andere toffe items. Als beloning voor het vinden van de andere Paper Toads, zijn de Toads alvast druk bezig in diens priv'ruimte met het maken van nieuwe wapens, tools en andere handigheidjes. Des te meer Paper Toads je vind, des te meer toffe items je kunt gebruiken. Mochten de quests te makkelijk worden, dan kan je deze ook altijd herbeleven in Hard Mode via de Lakitu Info Centre.

Gigantische Paper Mario

Ook erg tof zijn de epische boss fights. Er zijn natuurlijk standaard Boss Fights, zoals we gewend zijn van de Mario & Luigi-serie, welke absoluut niet minder tof zijn dan in voorgaande delen. Daarnaast hoort in deze speciale mix van twee gameseries natuurlijk ook een epische battle tussen gigantische papercraft-voertuigen. De Toads en Goomba's hebben elk eigen papercraft-voertuigen. Papercraft-Mario wordt onder controle gehouden door de Toads en het is aan jou de taak om deze Toads aan te sturen om zo papercraft-Goomba's omver te beuken.

Naast de Gigantische Paper Mario heeft de game nog wat nieuws toegevoegd, namelijk de gevechtskaarten. Deze kan je verzamelen of creëren met behulp van Amiibo's. De kaarten zorgen voor extra sterke aanvallen, meer items/muntjes of andere speciale effecten. Er zit echter 'n groot nadeel aan het creëren van gevechtskaarten. Allereerst maak je gevechtskaarten aan door via het Amiibo-menu lege kaarten te kiezen en vervolgens een Amiibo te plaatsen. Wanneer je deze gecreëerde gevechtskaart echter daadwerkelijk tijdens een gevecht wil gebruiken, moet je nogmaals dezelfde Amiibo plaatsen. Een beetje overbodig en erg omslachtig als je het mij vraagt.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Ondanks dat Mario zijn bekendheid heeft vergaard met de platformgames, geeft Mario & Luigi: Paper Jam Bros je een echt RPG-gevoel. Aan voorhand was ik niet overtuigd dat Mario-games omgevormd konden worden tot een echte RPG, maar Mario & Luigi: Paper Jam Bros slaagt hier echter heel goed in. De game bevat het nodige level-systeem, de strategische Turn-Based gevechten, het verzamelen van kisten (in dit geval zwevende, gele vraagtekendoosjes) en niet te vergeten de epische boss fights. Mocht je de RPG-games uit de gameserie nog niet hebben uitgeprobeerd, dan raad ik je zeker aan om Mario & Luigi: Paper Jam Bros een kans te geven.

• Humor
  • Mix van twee Mario-games
  • Minigames