Review: Martha Is Dead - Sterk begin, minder sterke finale Pc

Geplaatst:

Een tijd geleden speelde ik de demo van Martha Is Dead en schreef ik hier ook een preview over. Het was een goede ervaring, wat me enigszins verraste aangezien er niet meer zoveel goede horror games worden gemaakt. Gelukkig kreeg ik ook de mogelijkheid om de volledige game te spelen. Benieuwd of ik daar net zo positief over ben als over de demo? Je leest het in deze review van Martha Is Dead.

Spoiler alert

Oké, ik moet toch even beginnen met een spoiler alert, aangezien ik onmogelijk een review kan schrijven over deze game zonder het over key elementen van het verhaal te hebben. Bij dezen dus: mocht je de game nog willen spelen en dus zo min mogelijk willen weten over het verhaal, lees deze review dan pas na het spelen van de game. De demo van Martha Is Dead was al een behoorlijk groot deel van de game. Ik heb er ongeveer even lang over gedaan om de game uit te spelen als ik heb gedaan om door de demo heen te komen. Je gaat dus gewoon weer verder waar de demo ophoudt. Dit werkte prima, ik zat meteen weer in het verhaal en de spanning wordt meteen goed teruggepakt. Voor de mensen die de preview misschien niet gelezen hebben en de demo ook niet hebben gespeeld. De game volgt het verhaal van Giulia, die haar tweelingzus Martha op een dag ineens dood in het meer bij hun huis vindt. Hierna denkt haar moeder dat haar lievelingskind, Martha, het overleefd heeft en dat Giulia degene is die is overleden. Zonder na te denken gaat Giulia hierin mee. De schuldgevoelens volgen natuurlijk al snel.

Het is ook niet makkelijk vol te houden de rol van haar zus over te nemen, aangezien Martha doofstom was en Giulia niet. Ze moet dus doen alsof ze niets hoort en niet kan praten. De demo eindigt bij de begrafenis van Martha. Natuurlijk houdt het verhaal daar nog lang niet op. Giulia wil erachter komen wie haar zus van het leven beroofd heeft en waarom. Waar de demo erg in het teken stond van fotografie met een ouderwetse analoge camera, maak je hier in de rest van de game een stuk minder gebruik van. De gameplay bestaat vooral nog uit rondlopen, voorwerpen zoeken en proberen de puzzelstukjes van de moord op Martha bij elkaar te zoeken. Het tweede gedeelte van de game is dus wat eentoniger dan het eerste deel, afgezien van een tarot kaart sessie waarin je zelf de kaarten kiest.

Uhm, gaan we dit echt doen?

Naarmate de game vordert, wordt het verhaal duisterder en vreemder. In eerste instantie volg je een meisje dat haar zus kwijt is geraakt en de oorlogstijd in Italië zo goed mogelijk probeert door te komen, maar de game slaat in het tweede gedeelte snel een ander pad in. Zo zoekt Giulia hulp bij de geest van een vrouw die werd vermoord door haar geliefde. Een spookverhaal waar ze als kind geen genoeg van kon krijgen. Deze geest vertelt haar dat haar moeder de moordenaar van haar zus is, maar dat ze dacht dat het Giulia was die ze vermoorde, niet Martha. Het realisme in de game begint steeds meer te vervagen, waardoor de verhaallijn een stuk onduidelijker wordt. Er zitten nogal wat heftige scenes in de game, daarom is ervoor gekozen bepaalde content uit de consoleversie van de game te halen. In de demo speelde dit soort scenes zich af in dromen, maar in het tweede deel van de game lopen ze ook over in het ‘echte leven’.

Ineens gaat Giulia de vreemdste dingen doen, zoals het lijk van haar zus opensnijden om te controleren of ze echt zwanger was. Ja, heftig. Eerlijk gezegd ging het vanaf dit moment wat mij betreft een beetje fout in het verhaal van Martha Is Dead. Ineens gebeurt er zoveel door elkaar heen en na elkaar. En dan blijkt het ene weer een hallucinatie geweest te zijn en het ander juist niet. De spanning en het sterke verhaal waar ik zo positief over was in de demo zwakken steeds meer af. En eigenlijk lijkt de enige reden hiervan te zijn dat de ontwikkelaar de game te heftig wilde maken, wat juist het tegenovergestelde effect heeft gehad op mij. Ik ging de game juist steeds minder heftig vinden, omdat ik er niets meer van snapte. Dan eindigt de game ineens en heb ik het gevoel dat er nog veel meer zou moeten zijn. Meer uitleg, meer duidelijkheid, gewoon meer. De laatste scenes van de game voelen voor mij erg afgeraffeld, terwijl de opbouw ernaartoe in eerste instantie juist zo goed was.

Een mooie boodschap, maar niet helemaal op zijn plaats

De pc-versie van Martha Is Dead is ongecensureerd gebleven, maar bij één scene krijg je wel de keuze of je de normale versie of de gecensureerde versie wilt spelen. Dit was eigenlijk pas aan het einde van de game en het kwam voor mij nogal als verrassing. Ik ging er eigenlijk vanuit dat scènes zoals het opensnijden van het lijk van je zus en het in stukjes hakken van je moeder uit de game waren gehaald op de consoleversie, maar hier ontving ik geen waarschuwing voor en ik kon ook niet kiezen voor een andere versie. De gecensureerde scène komt namelijk met een waarschuwing voor beelden die zelfbeschadiging bevatten. Nu is dit natuurlijk wel een gevoelig onderwerp en zal het sneller herkenbaar zijn voor mensen dan het vermoorden van je moeder, maar toch voelde dit voor mij een beetje vreemd. Het enige dat de scène uiteindelijk liet zien, is hoe Giulia haar arm een klein stukje opensnijdt. Nee, niet fijn om te zien, maar erger dan rondlopen met het hoofd van je moeder en de foetus van je zus in je hand houden? Nah.

De laatste scène van Martha Is Dead laat Giulia aan het woord, die vertelt dat ze uiteindelijk toch blij is dat ze nog leeft. Blij dat ze naar een psychiatrische inrichting is gegaan, voordat ze zichzelf het leven kon ontnemen. Hierna volgt nog een nawoord van de ontwikkelaar waarin mensen met suïcidale gedachten worden aangemoedigd om hulp te zoeken. ‘Want hoe erg het ook is of lijkt te zijn op dit moment, het kan altijd weer goed komen’. Een goede boodschap natuurlijk, maar niet helemaal relevant met het verhaal van de game als je het mij vraagt. Als jij je zus en je moeder op brute wijze vermoordt, weet ik niet wat voor leven je daarna nog hebt. Voor mijn gevoel is de ontwikkelaar dus een beetje over de top gegaan in een poging spelers te laten zien dat er altijd nog hoop is. Nogmaals, een hele mooie boodschap, maar ik vind persoonlijk niet dat dit het uitgangspunt van Martha Is Dead had moeten zijn.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Martha Is Dead begint enorm sterk, zowel qua verhaal als qua gameplay, maar zwakt helaas steeds meer af richting het einde. Alles wordt steeds warriger, onduidelijker en eigenlijk daardoor ook minder heftig. De eerste uren van de game bouwen de spanning goed op, je wilt maar doorspelen en doorspelen. Helaas betekent doorspelen ook dat je uiteindelijk bij het einde komt, wat voor mij een groot deel van mijn enthousiasme voor de game teniet heeft gedaan. De ontwikkelaar lijkt een game te hebben gemaakt met als doel een 'hart onder de riem'- boodschap naar de spelers over te brengen. In mijn optiek hebben ze hiermee flink te plank misgeslagen. Wat een aangrijpende game had kunnen zijn over geestesziekte, is door een afgeraffeld einde meer een soort mislukte peptalk geworden. Wat ontzettend jammer.

    Voldoende
  • Mooie setting
  • Goede sfeer
  • Afgeraffeld einde
  • Eentonige gameplay
  • Warrig verhaal

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Martha Is Dead

Series

-

Uitgever

Wired Productions

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

24 februari 2022

Ontwikkelaar

LKA

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord