Review: Marvel's Guardians of the Galaxy: Ep. 3 & 4 Pc

Geplaatst: 18 oktober 2017 13:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:05

Marvel's Guardians of the Galaxy: The Telltale Series is echt een hele leuke game. Hoe meer ik het speel, hoe interessanter het verhaal wordt. De eerste episode had ruimte tot verbetering qua gameplay, maar de tweede aflevering deed het al een stuk beter. Dit derde deel heeft echt een sprong vooruit gemaakt in de gameplay, maar helaas is dat wel ten koste van het verhaal gegaan. De vierde aflevering deed wat eerdere episodes niet konden: zowel het verhaal als de gameplay verbeteren. Hoewel het nog redelijk stroef gaat en er veel momenten zijn dat je als speler alleen toekijkt, is de serie echt steeds beter aan het worden.

De verbeteringen

De actie is dit keer echt heel goed. Je weet als speler wat je kunt verwachten en de game wordt daardoor een stuk beter. Telltale experimenteert nu ook met nieuwe gameplay. Zo moet je in stealthmodus voorbij de aardwormen zien te komen. Hoewel de gameplay erg irritant is en n't wat te lang duurt, is het wel fijn om iets nieuws te kunnen doen. Wat ook erg leuk is, is door Peter's persoonlijke spullen te gaan en te kiezen wat kan blijven. Zo kom je er als speler gelijk achter wat hij heeft en welke betekenis erachter zit. Het probleem van Telltale is dat de gameplay snel voorspelbaar wordt. Dit soort intermezzo's zijn dan een fijne vernieuwing. Daarnaast is de spanning in de vierde aflevering ook groter geworden. Je blijft niet langer stilstaan bij de drama die continu wordt doorgevoerd, maar er gebeuren echt dingen. Dat maakt het leuk, afgezien van het feit dat ik twee Guardians heb laten doodgaan dan. Gelukkig kwam ik er tijdens de aftiteling achter dat 75 procent van de spelers hetzelfde resultaat hadden. Dat maakt dat pijnlijke gevoel van falen er toch een beetje dragelijk. De nieuwe personages zijn erg leuk, je voelt daardoor het verhaal echt groeien. De meeste bugs zijn er nu ook godzijdank uit, wat de ervaring toch een stuk fijner maakt.

Het verhaal

Het verhaal is het beste van de hele serie, maar in de derde aflevering ging het ietwat stroef. In plaats van het uitdiepen van het van emoties, gaat episode drie juist verder op wat al bekend was. Er is een nieuw achtergrondverhaal, van Nebula en Gamora, maar dat verhaal is redelijk voorspelbaar. Daarbij zijn de keuzes die je maakt niet van essentieel belang en word je een bepaalde richting opgeduwd. Zo zijn er momenten waarop je niet kunt winnen, maak je de verkeerde beslissing dan ben je dood, maak je de juiste beslissing dan is iemand weer pissed. Het is erg jammer dat een game die zich voordoet als een game met keuzes, je zo weinig daadwerkelijke keuzes geeft. Gelukkig gaat episode vier weer de goede kant op met ontwikkelingen die ik niet had voorzien. Toch is de dood van de Guardians waarschijnlijk niet definitief, want de hele serie draait om de Infinity Forge, een object dat de doden tot leven kan brengen. We gaan zien hoe het verder gaat. Elke aflevering is beter dan de vorige, dus ik kijk zeker uit naar de grote finale!

Wat kan er beter?

Er zijn stukken zijn waarin je als gamer alleen maar naar een scherm staart. Dat kan zeker beter, maar voor nu is dit wel prima. Tijdens de momenten dat je zelf kunt rondwandelen, is het alleen mogelijk om vooruit te lopen. Er komt WASD op het scherm, maar je kunt letterlijk alleen de W gebruiken. Dat is jammer. Zo is het met veel keuzes. De game geeft je de illusie van vrijheid, maar zoveel vrijheid is er eigenlijk niet. Het zou fijn zijn als dat er wat meer in kwam. Eigenlijk draaide de hele aflevering rond de keuze of je de Forge wel of niet bewaard en iedereen geeft continu dezelfde redenen waarom je dat wel of juist niet moet doen. Ik hoop maar dat die keuze er uiteindelijk wel toe doet, al hoop ik niet dat de Guardians die ik heb laten doodgaan in tijdens afleveringen dood blijven"

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

De game wordt beter en beter met elke episode. De muziek blijft fantastisch en de gesprekken zijn iedere aflevering weer hilarisch. Daarbij is de game op het gebied van visuals van hoogstaand niveau. Intussen voelt de gameplay beter aan, zijn de meeste bugs verholpen 'n heeft het verhalende aspect een stijgende lijn. Er is nog steeds ruimte voor verbetering, maar de game is zeker aan te raden voor iedere muziek-, verhaal-, en gameliefhebber.

• Hilarische conversaties
  • Leuke verhalen
  • Minder bugs!