Review: Minecraft Dungeons - Simpel plezier Pc

Geplaatst: 26 mei 2020 16:00

Toen Mojang Minecraft Dungeons aankondigde, ging mijn hart even sneller kloppen. Hadden ze nou echt de ambitie om Diablo en Minecraft te combineren? Deze combi ligt op zich niet direct voor de hand, maar de setting van Minecraft leent zich stiekem uitstekend voor een Dungeon Crawler. Het verkennen van de mines op zoek naar diamonds is namelijk al een heel avontuur op zich. Goed, Minecraft Dungeons heeft op papier dus de potentie om een zeer geslaagde game te worden. Is het Mojang echter gelukt om de essentie van Minecraft om te zetten in een spannende Dungeon Crawler?

Dungeons & Creepers

Minecraft Dungeons is, zoals ik in de intro al heb verklapt, een Dungeon Crawler die zich afspeelt in de wereld van Minecraft. In deze game kom je dan ook een heleboel bekende personages en vijanden uit de blokkerige wereld van Minecraft tegen. In Minecraft Dungeons neem je het namelijk op tegen de Arch Illager, een kleine maar zeer gemene Illager die een speciaal artefact heeft gestolen dat hem zo krachtig maakt, dat hij de wereld ermee wil overnemen. Samen met zijn leger aan monsters probeert de Arch Illager onschuldige dorpen aan te vallen om zo zijn macht uit te breiden. Aan jou als jonge held de taak om deze big bad guy een halt toe te roepen.

Het verhaal van Minecraft Dungeons is vrij standaard en niet heel diepgaand. Get the MacGuffin, stop the bad guy. Goed, nu is de lore van Minecraft nou ook weer niet zo uitgebreid dat je er een verhaal van honderd uur van kunt maken, maar van het verhaal had ik toch wat meer willen zien. Dat is Mojang namelijk met Minecraft: Story Mode wel gelukt. Dat het verhaal kort is, is wel te merken. De map bestaat uit een hub en negen levels waar je in een uurtje of zeven wel doorheen bent. Je kunt hierna, zoals in Diablo, het verhaal nogmaals uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Hiermee kun je betere loot verzamelen, maar qua gameplay voegt het verder niets nieuws toe . Volgens Mojang wordt er later ook nog DLC aan de game toegevoegd, maar daar moet je dus nog even op wachten.

Diablo voor dummies

Minecraft Dungeons speelt als een Dungeon Crawler, zonder al te ingewikkelde mechanieken. Je hebt in deze game bijvoorbeeld geen classes of Skill Tree voor je personage. Je kunt aan het begin van de game een skin kiezen, met de keuze tussen Steve, Alex en nog een handjevol andere personages, maar daar houdt het customiseren van je personage direct op. Er valt dus niets te min-maxen en het uitkiezen van de juiste build die bij je speelstijl past, is voornamelijk afhankelijk van willekeur. In Minecraft Dungeons kun je je namelijk uitrusten met een melee-wapen, een boog, een stuk uitrusting en drie artefacten. Deze zes voorwerpen bepalen welke vaardigheden je hebt en welke speelstijl je personage hanteert. Je wapens en uitrusting kun je niet upgraden of uitbreiden. Wel krijg je bij elk level dat je stijgt, een vaardigheidspunt waarmee je je wapen kunt Enchanten. Een Enchantment geeft een speciaal effect aan je wapen of uitrusting en afhankelijk van de rang van het voorwerp, heb je de kans op meer en betere Enchantments. Gelukkig zijn er dan wel weer een heleboel combinaties van voorwerpen en Enchantments te vinden, om het nog een beetje interessant te houden.

Goed, qua mechanics is Minecraft Dungeons dus vrij eenvoudig. Wellicht beter voor het jongere publiek, maar de hardcore ARPG-spelers die hun personages tot in de puntjes willen min-maxen zullen hierin niet aan hun trekken komen. Ook qua combat is Minecraft Dungeons niet heel complex. Met je melee-wapen link je verschillende combo's aan elkaar. Je hebt een boog voor de lange afstand en je hebt tot drie artefacten die van alles voor je kunnen doen. Zo kun je bijvoorbeeld vuurpijlen afschieten, maar ook healing totems plaatsen of vijanden stunnen. Daarnaast heb je een healing potion met een cooldown en kun je tussendoor TNT of andere potions oppikken. Op de hogere moeilijkheidsniveaus is het verstandig om je gear een beetje op elkaar af te stemmen, maar als je je run op de standaard moeilijkheid speelt, is in principe elke loadout toereikend. Dat geldt al helemaal wanneer je Minecraft Dungeons samen met vrienden speelt. Wanneer je met, een maximum van vier, mensen samen speelt, jaag je ontzettend snel door de levels heen en maakt het al helemaal niet uit welk personage welke voorwerpen bij zich draagt. Door het ontbreken van classes is ook het op elkaar afstemmen van vaardigheden in deze game niet van belang.

Geen mining, geen crafting

Voor een game die de naam Minecraft draagt, zit er bar weinig mining of crafting in deze game. Daar waar je in de kerkers van Diablo nog van alles kapot kon slaan om wat loot te vinden, kun je dit in Minecraft Dungeons, op een pot met een paar Emeralds hier en daar, niet. Daarnaast kun je ook niets craften in deze game. Het zou leuk zijn geweest als je grondstoffen kon verzamelen waarmee je je eigen wapens en uitrusting kon maken, of de wapens die je hebt, kon upgraden. Dat zou het stukje willekeur uit de game halen die hier en daar toch voor wat irritatie zorgt. Omdat je geen classes hebt, ziet elke speler er dus hetzelfde uit wanneer ze dezelfde uitrusting dragen. In een chaotische Dungeon Crawler is dat niet bepaald wenselijk. Wanneer je daarnaast een nieuw wapen vindt dat onherroepelijk beter is dan het wapen wat je nu hebt, maar totaal niet past bij je speelstijl, heb je eigenlijk ook geen andere keuze dan je wapen uit te wisselen. Doordat de classes dus ontbreken, kan iedereen elk type wapen gebruiken en ben je continu aan het wisselen. Laat mij nou toch gewoon een Spellcaster spelen, Mojang!

Wat Minecraft Dungeons dan wel weer heel goed doet, is het neerzetten van een prachtige sfeer. Ik had nooit durven dromen dat een game als Minecraft, die eigenlijk stiekem best lelijk is, er zo goed uit kon zien. Je kunt goed zien dat Mojang ontzettend veel liefde in deze game heeft gestoken. In de verschillende levels herken je de verschillende biomes uit Minecraft en ook de bekende mobs als Creepers en Zombies zijn perfect neergezet. De blokkerige wereld van Minecraft ziet er vanuit een isometrisch perspectief erg goed uit en ook de muziek en geluidseffecten klinken alsof ze zo uit de main game komen. Je zou hierdoor bijna vergeten dat de game minder diepgang heeft dan gehoopt en ik moet toegeven dat de nostalgische Minecraft-stijl ook gewoon een hoop goed maakt. Minecraft Dungeons is voornamelijk ook gewoon een game waarin je met je vrienden ontzettend veel plezier kunt beleven en dat is toch ook waar het om draait?

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Minecraft Dungeons is een game waar de ontwikkelaar veel liefde in heeft gestoken. De game ziet er prachtig uit en heeft een echte Minecraft-vibe. Het lijkt er alleen op dat de game enerzijds de diepgang van een ARPG zoals Diablo mist en anderzijds de unieke features van Minecraft. De game kent namelijk geen classes of Skill Tree en voor een game die Minecraft heet, valt er bar weinig te minen of te craften. Het verhaal is leuk, gemakkelijk te volgen en het is leuk om de bekende mobs uit Minecraft te zien die je nu met andere wapens te lijf kunt gaan dan je Enchanted Diamond Sword. De game is zeer vermakelijk om casually samen met vrienden, online of lokaal, op te pakken, maar voor de die-hard ARPG-fans onder ons zit er toch iets te weinig in. Ach, voor twee tientjes hoef je 'm echt niet te laten liggen.

• Gemakkelijk op te pikken
  • Prachtige, sfeervolle wereld
  • Bekende mobs uit Minecraft