Review: Moonglow Bay - Zorgt voor een zee aan emoties Pc

Geplaatst: 2 november 2021 10:00

Ik vind vissen fantastisch. En dan heb ik niet over vissen in het echte leven of van die realistische simulators, maar over vissen in games. Op de een of andere manier word ik blij als een game mij de mogelijkheid geeft om te vissen. Moonglow Bay lijkt in eerste instantie een kindje te zijn van Stardew Valley en Staxel, maar dat is niet helemaal waar. Het draait vooral om vissen, koken en het volgen van geruchten.Een combinatie die ontzettend goed klinkt. Echter zijn blijdschap, frustratie en een gevoel van teleurstelling de zee aan emoties die door je heen gaan tijdens het spelen van de game.

Een dorp vol geruchten

Op een dag besluit je vrouw dat het tijd is om te verhuizen naar een vissersdorpje in Canada. De bewoners in het dorp zijn nogal bijgelovig en denken dat er monsters in het water zitten. Je vrouw is dan ook de enige die op zee gaat vissen en de maaltijden bereidt van de verse vis. Al snel gaat het mis en zijn we al drie jaar verder. De dochter van het personage komt langs en geeft aan dat het tijd is om verder te gaan met leven. Het hoofdpersonage, wat voor mij een man was, besluit om zijn vrouw te eren en blaast nieuw leven in de zaak. De boot wordt gerepareerd, de kookkunsten worden getest en uiteindelijk koop je een vitrine die buiten staat. Geen frikandellen die uit de muur gehaald worden, maar juist vissticks, vistaco’s en allerlei andere visgerechten. Door alle geruchten is het dorp vervallen en komen er geen toeristen meer. Aan jou dan ook de taak om te investeren in de gebouwen en het aquarium te vullen met de vissen die je vangt. Hoe beter het dorp er aan toe is, hoe meer geld je verdient met de gerechten.

Net zoals in Stardew Valley kun je met de dorpsbewoners praten voor meer informatie. Zij vertellen geruchten over enge vissen en monsters, waardoor je meer te weten komt over wat er in de zee rondzwemt. Daarnaast kun je vragen wat hun favorieten gerecht is en dit voor ze bereiden. Wanneer je vrienden wordt met een bewoner, krijg je in je dagboek een stempel van deze persoon. In Moonglow Bay voegt dit weinig toe en is het vooral jammer dat de bewoners gedurende de dag dezelfde tekst herhalen. Hierdoor bouw je geen banden op met de andere NPC’s en is het ook lastig om interesse te hebben in het dorp zelf. Het helpt dan ook niet dat in de eerste cutscene er al verwezen wordt naar alle NPC’s, in plaats van de bewoners van het dorp.

Het leven van een visser en kok

Als visser moet je al vroeg opstaan, maar in Moonglow Bay kun je ervoor kiezen om zes uur in de ochtend, drie uur in de middag of laat in de avond pas op te staan. Slapen heeft in deze game weinig zin, want je kunt gewoon nachten doorhalen. Ik heb ervoor gekozen om wel telkens te gaan slapen, maar in feite doe je het alleen om wat uren door te spoelen, zodat de winkels open zijn. Als visser is de belangrijkste taak het vissen zelf. Je kunt dit doen door een net in het water te gooien, kreeftenpotten in het water te zetten of gewoon met je hengel vissen te vangen. De eerste twee dagen ben je vooral op de pier aan het vissen, maar wanneer de boot gerepareerd is, is er vis in overvloed. Hierdoor is het ontzettend makkelijk om geld te verdienen en wat ik gezien heb, hoef je maar weinig uit te geven. Na het vissen is het belangrijk om de vissen naar het aquarium te brengen, zodat Marina je informatie geeft over hoe je de vis in de toekomst weer kan vangen. Je kunt namelijk kiezen uit drie verschillende dobbers en drie soorten aas. Omdat de zee bestaat uit verschillende gebieden is dat ook een factor voor de vissen die je vangt.

Een ander belangrijk onderdeel in Moonglow Bay is het koken. Er zijn verschillende recepten die je kunt vrijspelen en die je dus kunt bereiden. Het koken bestaat uit meerdere onderdelen, zoals het wassen, snijden en bakken van de vis. Elk onderdeel heeft een quick-time event. Het is ontzettend lastig om dit te doen met het toetsenbord, dus het is echt aan te raden om de game met een controller te spelen. Sowieso werkt dit met het vissen ook een stuk beter. De quick-time events zijn niet lastig en doordat je vier porties van elk gericht tegelijkertijd kunt bereiden, vind ik het koken niet vervelend worden. Op het takenbord in het dorp kun je ook zien welke gerechten er in prijs zijn verlaagt of verhoogt. Omdat geld verdienen zo eenvoudig is, voegt dit weinig toe. Vooral omdat je ook gerechten maakt voor de bewoners in het dorp. De gerechten plaats je vervolgens in de vitrine buiten je huis, zodat de bewoners eenvoudig gerechten kunnen afhalen.

De walvis in de kamer

Het verhaal van de game is belangrijk, omdat je zonder het voltooien van de hoofdmissies simpelweg niet verder kunt. Het verslaan van de eerste eindbaas geeft je toegang tot de marktplaats en nieuwe gebieden. Wat het verhaal en de rest van de game te bieden heeft, is voor mij nog een vraagteken. Naast de glitches en kleine bugs die vooral vervelend zijn, zitten er ook echt een aantal game-breaking bugs in. Het herladen van een save lost het probleem niet op en de forums op Steam staan vol met spelers die hetzelfde ervaren. Doordat Moonglow Bay een indie-game is, gaat het oplossen van de problemen nog eventjes duren en dat is jammer.

Het verhaal van de game draait namelijk om de vele geruchten die door de bewoners worden verspreid. Je praat met de bewoners voor meer informatie, vindt bewijzen en dan is het tijd om oog in oog te staan met het zeemonster uit de geruchten. De eerste eindbaas is een walvis waar drie harpoenen uitsteken. Zijn ongewone gedrag komt dus voort uit pijn en je moet het beest dan ook helpen. Met je vishengel moet je de harpoenen uit de walvis trekken en ondertussen moet je ervoor zorgen dat je boot geen schade oploopt. Dat het verhaal hier tot leidt en er daadwerkelijk eindbazen in een vissersgame zitten, vind ik goed bedacht. Het is alleen op dit punt dat mijn speelsessie eindigde, want door een game-breaking bug werkt het gevecht met de walvis niet zoals het hoort. En meerdere eindbazen hebben dat probleem, als ik de discussies op Steam moet geloven. Het ziet er dan ook naar uit dat Moonglow Bay nog eventjes in de ontwikkelingsfase had moeten blijven. Hoewel ik graag wat meer diepgang had gezien, is de game wel ontspannend en leuk om te spelen. Als je tenminste de problemen wegdenkt. De muziek past goed bij de sfeer die de game uitstraalt. Hetzelfde geldt voor de Voxel-stijl, waar ik normaal gesproken geen grote fan van ben. Moonglow Bay heeft dus potentie om een prima game te worden, maar door alle technische problemen is dit nog niet het geval.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Moonglow Bay is een game die nog even in de ontwikkelingsfase had moeten blijven en daardoor kan ik de game simpelweg nog niet aanraden. Er zitten gewoon teveel game breaking-bugs in, waardoor je niet verder kunt. Daarnaast mist de game ook echt wat diepgang. De relatie met de dorpsbewoners is nogal oppervlakkig en je kunt zonder problemen naar alle gebieden varen. Het upgraden van je boot was een mooie toevoeging geweest, vooral omdat geld verdienen echt te eenvoudig is. Dat je het vervallen dorp weer terug moet brengen naar de oude gloriedagen en daardoor ook een aquarium moet vullen met alle vissen die je hebt gevangen is een pluspunt. De gameplay is namelijk wel rustgevend en als je van vissen houdt, is Moonglow Bay een game die je in de gaten moet houden. Het verhaal is ook een beetje oppervlakkig, maar de eindbazen in de vorm van zeemonsters zijn dan weer goed uitgewerkt. Als je tenminste geen bugs tegenkomt. Omdat het een indiegame is, zijn de bugs er over een maand of twee wel uit. En dan is het een prima game om lekker mee te ontspannen.

• Rustgevende gameplay
  • Leuk idee van een vervallen dorp
  • Het vissen op zee
  • Je eigen gerechten bereiden
  • Het Aquarium vullen
  • Zeemonsters als bosses
  • Voxel stijl
  • Game-breaking bugs
  • Vol met bugs en glitches
  • Onduidelijk kompas
  • Geld verdienen gaat te snel
  • Geen bootupgrades
  • Slapen is niet nodig
  • Taakbord is overbodig
  • NPC’s zeggen hetzelfde
  • Alleen te spelen met controller

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Moonglow Bay

-

Coatsink