Review: Pokémon Brilliant Diamond - Toch niet zo briljant Nintendo Switch

Geplaatst: 24 november 2021 18:00

Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl zijn eindelijk uit en daar hoort natuurlijk mijn ongezouten (snap je, ongezouten?) mening bij. Ik heb Pokémon Brilliant Diamond namelijk flink onder de loep genomen om een glashard oordeel te kunnen vellen. De Pokémon-franchise ligt mij namelijk nauw aan het hart en ik had dan ook hoge verwachtingen van de remakes. Toen ik echter de eerste trailer zag, en sommige van mijn Gameliner-collega's kunnen zich dat waarschijnlijk nog wel herinneren, was ik op een niet zo positieve manier verrast en dan met name over de grafische stijl. Dit resulteerde in een flinke rant waarbij mijn natriumgehalte de pan uit rees. Ben je benieuwd hoeveel zout ik nog over heb na het spelen van Brilliant Diamond? Lees dan gauw verder.

Net zoals toen

Ik wil graag deze review beginnen met het aankaarten van wat een remake precies is, of in mijn ogen hoort te zijn. Een remake verwijst naar een nieuwe versie van een eerder ontwikkelde game. Vaak blijven de core gameplay, het verhaal en de personages hetzelfde, maar wordt de game wel in zijn algemeenheid gemoderniseerd naar de nieuwe standaard. Zelf verwacht ik van een remake dan ook dat hetzelfde verhaal en dezelfde Gameplay-elementen, maar wel gemoderniseerde graphics en Quality-of-life toevoegingen die de hedendaagse standaard vormen voor gelijksoortige games.

Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl spelen zich af in de Sinnoh-regio. Deze regio zit vol met nieuwe Pokémon, heeft acht Gyms, een Pokémon League met een kampioen en natuurlijk een schurkenteam in de vorm van Team Galactic. Het is aan jou de taak om als Pokémon trainer zo veel mogelijk Pokémon te vangen en te trainen, zodat je acht Gym Badges kunt verzamelen, de Elite Four en de kampioen in de Pokémon League uit kunt dagen om zo de kampioen van de Sinnoh-regio te worden en tussendoor ook nog Team Galactic's plannen tot wereldoverheersing moet zien te stoppen. In een notendop is dit het verhaal van Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl. Het verhaal, de gebieden en alle trainers die je in deze remake tegenkomt, zijn precies hetzelfde gebleven als in het origineel. Dat is vooral voor de nostalgische kinderen onder ons fijn. Als je de originele games vroeger namelijk hebt gespeeld, zul je de verschillende personages, dialogen en plaatsen nog wel herkennen.

Eerlijk zullen we alles delen

Qua gameplay blijven de Diamond en Pearl remakes ook trouw aan de originelen. De originele Pokédex zit in de game zoals die destijds was. De National Dex bevat dan ook geen Pokémon van latere generaties, met als uitzondering een aantal evoluties van Pokémon die wel in Diamond en Pearl beschikbaar waren. Ook zijn dingen als de Underground en Super Contests gewoon weer aanwezig. Hier zijn wel een aantal moderniseringen in aangebracht, zoals de mogelijkheid om online netwerkvoorzieningen te gebruiken wanneer je de Grand Underground betreedt. Ook heeft de game een autosave feature gekregen en hoef je je Pokémon niet meer te voorzien van HM Moves om bepaalde overword acties zoals Cut, Surf en Fly uit te kunnen voeren. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn dus voorzien van een aantal hedendaagse quality-of-life features die we ook in meer recentere Pokémon-titels hebben gezien die de games als een moderne game doen aanvoelen.

Echter is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn wat deze nieuwe features betreft. Een van de features waar ik een heel stuk minder blij mee ben, is het feit dat de Exp. Share altijd aan staat en niet zelf handmatig uit te zetten is. Dit houdt in dat, na elk gevecht, alle Pokémon uit je team Exp. Points krijgen, waarbij de Pokémon die aan het gevecht mee hebben gedaan wat extra Exp. Points krijgen ten opzichte van de rest. Voorheen was de Exp. Share een voorwerp waarvan je zelf mocht bepalen of je het wel of niet wilde gebruiken. Nu hoeft dit geen probleem te zijn voor de mensen die er ook niet van houden om levels te grinden, ware het niet dat de Exp. Share de game in dit geval wel veel te gemakkelijk maakt. De verschillende trainers die je in de game tegenkomt, zijn namelijk identiek aan de trainers uit de originele games. Dit houdt in dat ze dezelfde namen, dialogen en Pokémon hebben en zich op precies dezelfde locaties bevinden. Dit betekent dus ook dat je, doordat de Exp. Share je hele team sneller van levels voorziet en je ook nog eens meer Exp. Points krijgt dan je in de originelen zou hebben gekregen, eigenlijk altijd een veel hoger level bent dan je tegenstanders. De verschillende trainers zijn er namelijk op gemaakt om je levels te laten grinden zonder de bonus Exp. Points die je van de Exp. Share krijgt. Doordat de trainers één op één zijn vertaald uit Diamond en Pearl, is er geen rekening gehouden met het veel te snel levellen van je team. Je kunt hierdoor dus door de hele game heen spelen zonder voor levels te hoeven grinden. Dit kan natuurlijk enerzijds fijn zijn voor jonge spelers of spelers die geen tijd of zin hebben in het grinden, maar ik kan me anderzijds ook voorstellen dat Pokémon-veteranen, zoals ikzelf, toch iets meer uitdaging van de game willen. Geef ons op z'n minst de mogelijkheid om de Exp. Share-functie uit te zetten, zodat we zelf kunnen bepalen hoe we de game willen spelen.

Niet modern genoeg

Goed, Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn dus enerzijds erg trouw aan de originele games, maar bevatten anderzijds ook moderne vernieuwingen die al dan niet gewenst zijn. Wat mij echter misschien nog wel het meeste opvalt aan deze remakes is het audiovisuele aspect. Van een remake verwacht ik dat de graphics en de audio gemoderniseerd worden naar de standaard van het jaar waarin de remakes uitkomen en het platform waar ze op verschijnen. Als ik dan kijk naar Pokémon Lets's Go Eevee en Pikachu en Pokémon Sword en Shield, zijn deze games op grafisch gebied veel sterker. Ik begrijp dat ontwikkelaar ILCA met de chibi grafische stijl zoveel mogelijk de originele stijl van de Nintendo DS-games wilde proberen te behouden, maar naar mijn mening had de grafische kwaliteit een stuk hoger kunnen liggen. We weten inmiddels wat de Nintendo Switch aankan en dat een moderne 3D Pokémon-game zeker mogelijk is. De Pokémon-gevechten zien er dan juist wel weer modern uit. Ook vind ik het jammer dat je de wilde Pokémon niet meer ziet rondlopen in de overword, wat in de andere Pokémon-games voor de Switch wel het geval was. Dat geeft alles toch een stukje meer immersie en levendigheid. Ook had ik van de audio meer verwacht. Ik vond de orkestrale audio in Pokémon Sword en Shield erg tof en had dan ook graag soortgelijke audio gehoord in Brilliant Diamond en Shining Pearl.

Ook had er meer met de remakes gedaan mogen worden, wat mij betreft. We weten namelijk dat Diamond en Pearl destijds ook een een derde game hebben gekregen in de vorm van Pokémon Platinum. Dit deel kon gezien worden als een soort 2.0 versie van Diamond en Pearl met een vernieuwd verhaal, waarbij je ook naar de Distortion World, een geheel nieuw gebied, kon gaan en waar ook de Battle frontier, een gebied met veel endgame-uitdagingen in zat. Deze verbeteringen had ik graag ook in de remakes willen zien, ten opzichte van de iets te trouwe recreatie van de originele Diamond en Pearl-games.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl blijven trouw aan de originelen waar dat moet, maar hebben wel de nodige quality-of-life verbeteringen meegekregen om toch als moderne games aan te voelen. Op audiovisueel gebied had er echter wel wat meer gemoderniseerd mogen worden, zeker gezien de vorige Pokémon-games die ook op de Nintendo Switch zijn uitgekomen. Het is jammer dat Pokémon Platinum niet mee is genomen in deze remakes, waardoor je toch heel wat potentie misloopt en de remakes aanvoelen alsof er meer in had kunnen zitten. De verschillende moderne features die in de remakes zijn gestopt, zijn er over het algemeen in geslaagd om de inmiddels meer dan tien jaar oude games toch in een modern jasje te steken. Het is nog steeds wel jammer van de Exp. Share die niet uitgezet kan worden, waardoor ik het idee heb dat de Pokémon-games steeds makkelijker gemaakt worden en meer gericht zijn op de casual spelers of het wat jongere publiek. Houd je dus van de grind van een old-school Pokémon-game, dan kun je het misschien beter bij de originele games op de Nintendo DS houden.

• Zelfde verhaal, plaatsen en personages
  • Zelfde Pokémon en Pokédex
  • Zelfde gameplay-elementen
  • Geen HM Moves meer
  • Geen elementen uit Pokémon Platinum
  • Audiovisueel niet modern genoeg
  • Exp. Share kan niet worden uitgezet
  • Uitdaging niet echt aanwezig
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Pokémon Brilliant Diamond

Pokémon

Nintendo Switch