Review: Return to Monkey Island - Return of the King Pc

Dertig jaar na het verschijnen van The Secret of Monkey Island is het dan eindelijk zover. Guybrush Treepwood keert na lange afwezigheid terug in Return to Monkey Island. Een klassiek point-and-click-avontuur uitgedacht door Ron Gilbert was een lange tijd de natte droom van menig gamer. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een onvergetelijk avontuur, maar weten de ontwikkelaars bij Terrible Toybox dit te combineren met de juiste items in de inventory? Je leest het in de Return to Monkey Island review!

Return to Monkey Island Review

Ouderwets genieten

De nieuwe generatie is wellicht weleens in aanraking gekomen met de Monkey Island-franchise, maar Return to Monkey Island is echt bedoeld van de spelers van weleer. Het is een ode aan de franchise zonder al te veel te leunen op de dertig jaar oude fundering. Wederom kruipen we in de huid van Guybrush Threepwood, een niet-zo-stoere piraat die nog altijd zoekt naar het ware geheim van Monkey Island. Wederom komt deze held op sokken tegenover zijn aartsrivaal LeChuck te staan, die flink wat imposanter is dan zijn sukkelige tegenhanger. Toch is het Guybrush die er telkens met het meisje, de winst en de buit vandoor gaat. Of dat het geval is in Return to Monkey Island, laat ik even in het midden. Het verhaal is namelijk leidend in deze game en die ga ik natuurlijk niet voor je spoilen.

Secret of Monkey Island is een direct vervolg op het in 1991 uitgebrachte Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. Daadwerkelijke kennis van de games hebben hoeft niet, maar is natuurlijk wel welkom. Alhoewel de game leunt op de solide basis van de franchise, is deze er niet van afhankelijk. Natuurlijk zijn er flink wat terugkerende personages en knipogen naar het verleden te bekennen, maar nooit krijg je het idee dat je in het diepe gegooid wordt. Iets meer achtergrondinformatie had overigens niet misstaan, maar je kunt je uitstekend redden met hetgeen dat er beschikbaar is. Point-and-click-avonturen zijn altijd wel instapvriendelijk, maar het genre kent een rijke achtergrond en zijn eigen eigenaardigheden. De ervaren rot weet dan ook wel hoe een dergelijk avontuur in elkaar steekt. De nieuwe generatie is echter redelijk onbekend met het genre en speciaal daarvoor is er een meer eenvoudige/ verhalende modus geïntroduceerd. Hierdoor worden de puzzels wat eenvoudiger en kan je beter genieten van het uitstekende stukje story telling. Natuurlijk zijn het de echte fans die op de wenken bediend worden. Puzzels zijn weer ouderwets onnodig complex en veelal dien je niet logische dingen met elkaar te combineren om verder te komen.

Return to Monkey Island Review1

Uniek in ieder opzicht

Ron Gilbert keert eindelijk terug naar zijn kindje. Het heeft ruim dertig jaar moeten duren, maar de beste man maakt een glorieuze terugkeer als schrijver, regisseur en designer van de game. Je ziet direct dat Return to Monkey Island een onmiskenbare feel heeft. Gek, want de game ziet er totaal niet uit als diens voorgangers. Alhoewel deze game een bijzonder eigenaardige visuele stijl kent, misstaat het niet. Uitleggen is moeilijk, maar het kijkt een beetje weg als zo’n kinderboek dat openvouwt bij het omslaan van de pagina. De ondersteunde soundtrack is subliem en ook de terugkeer van Dominic Armato als Guybrush Threepwood is een bijzonder welkome aanvulling. Sterker nog, een overgroot deel van het team dat betrokken was bij de classics, zijn ook betrokken bij dit deel. Het is overduidelijk dat de veteranen het kunstje nog niet verleerd zijn!

Als je niet heel erg bekend bent met dit specifieke genre, dan is Return to Monkey Island wellicht het beste moment om eens in te stappen. Zoals vermeld kent de game twee verschillende modi, maar ook in de moeilijke versie wordt het leven je niet onmogelijk gemaakt. Je hebt namelijk altijd een boek met hints ter beschikking in je inventaris. Mocht je dus compleet vastlopen, dan kan je altijd dit boek raadplegen om toch verder te komen. Uiteraard is het een beetje valsspelen, maar het is ook een waardevolle toevoeging. Want hoe charmant een game ook is, als je compleet vastloopt, ligt frustratie al snel op de loer. Als we dan toch een minpuntje moeten benoemen, dan is het wellicht het heen en weer pendelen tussen verschillende locaties. Fetch quests zijn nooit leuk en hierin dien je regelmatig eerdere locaties continu te bezoeken. Dat gezegd hebbende, Return to Monkey Island doet verder weinig verkeerd.

Return to Monkey Island Review2

Return to Monkey Island is een fantastische terugkeer van meesterbrein Ron Gilbert. De oude rot en diens team van veteranen weten nog altijd een geweldige game neer te zetten die bruist van de sfeer. De game kent een unieke stijl en leuke gameplay. De voicing is van hoog niveau, de ondersteunende soundtrack is awesome en de visuele stijl weet mijn interesse continu vast te houden. Alhoewel de game het niet per se moet hebben van de lore van weleer, was een beetje meer uitleg omtrent de huidige stand van zaken welkom geweest. Ook is het heen en weer pendelen tussen vaak bezochte locaties niet altijd even leuk, maar dat zijn slechts kleine smetjes op een fantastisch point-and-click-avontuur. Voor nieuwkomers tot het genre is Return to Monkey Island een perfecte game om eens te proberen. Return to Monkey Island is echter een ode aan de spelers die de franchise en dertig jaar oude games een warm hart toedragen!

• Mooi avontuur
  • Unieke stijl
  • Ouderwets leuk