Review: Roller Champions - Loopt nog niet op rolletjes Pc

We hebben er een flinke portie geduld voor moeten opbrengen, maar de release van Roller Champions is nu dan eindelijk een feit. De free-to-play game had eigenlijk ergens in 2020 al moeten verschijnen, maar ziet nu bijna twee jaar later pas het levenslicht. Of dat wachten de moeite waard is geweest heb ik direct maar even uitgezocht. Is Roller Champions de sportgame die wij al die tijd hebben gemist? Of had Ubisoft er beter aan gedaan zich te focussen op andere projecten? Ik vertel het je in deze review van Roller Champions.

Roller Champions review1

Dit is hoe we rollen

Ik heb Roller Champions gespeeld op pc met een Xbox controller en daar beginnen de problemen van Roller Champions eigenlijk al voordat je de game überhaupt hebt gestart of zelfs maar geïnstalleerd. Op pc is de game namelijk alleen beschikbaar via Ubisoft Connect en dat is ronduit kut. Ik heb geprobeerd Roller Champions met anderen te spelen, want dat leek mij wel zo leuk. Echter kon mijn potentiële teamgenoot Roller Champions niet installeren, omdat zij geen toegang had tot de store in Ubisoft Connect. Dit terwijl ze wel gewoon een account heeft en reeds Ubisoft games heeft gespeeld. Mocht dat je niet tegenhouden, dan biedt Roller Champions gelukkig wel een cross-play functionaliteit zodat je samen kunt spelen met mensen op andere platformen.

Eenmaal in de game krijg je vrijwel direct een tutorial voorgeschoteld zodat je je een beetje bekend kunt maken met de besturing van Roller Champions. In feite is deze vrij eenvoudig. Middels de linker stick beweeg je je voort, met A kun je springen, B zorgt ervoor dat je een uppercut uitvoert en met X deel je een beuk uit. Om de bal van je medespeler te vragen kun je op Y drukken. Met RB rem je. Als je zelf de bal hebt, dan kun je met X dodgen, met Y de ball overgooien en met LT de bal vrij gooien. Zowel met als zonder bal kun je met R de camera besturen, zodat je altijd zicht hebt op wat je wil zien. Met LB kun je jezelf lanceren als er een medespeler in de buurt is. Je krijgt dan een soort boost waardoor je je snel over de baan beweegt. Als je goed met je teamgenoten communiceert kun je dit dus tatisch inzetten tijdens een wedstrijd.

Roller Champions review2

Rol met je vrienden

Een potje Roller Champions is in de basis ook best simpel. Je hebt een ovaalvormige baan dat doet denken aan een soort schaatsbaan. Willekeurig wordt er op één van de vier mogelijke punten op de baan een bal in het spel gebracht. Je moet met je team de bal zien te veroveren en vervolgens de bal door vier poorten zien te krijgen om een cirkelvormig doel te openen. Heb je alle vier de poorten te pakken, dan opent het doel en kun je scoren. Je verdient dan één punt. Je kunt er met je team ook voor kiezen om nog een keer door de vier poorten te gaan, waarmee je het doel upgrade en een doelpunt opeens drie punten waard is. Doe je er nog een rondje bij, dan kun je de maximale score van vijf punten halen als je scoort. Pakt de tegenstander in de tussentijd de bal af, dan moet je weer van voren af aan beginnen en verlies je al je progressie die je tot dusver hebt gemaakt. Het team dat het eerste vijf punten scoort wint. Sta je voor zodra de tijd om is en ben je in balbezit? Dan win je ook.

In eerste instantie heb je alleen de keuze uit de spelmodi Skatepark of Quick Match. Skatepark is een plek waar je je skills kunt oefenen, zodat je dat kunt gebruiken in de echte wedstrijden. Quick Match spreekt voor zich, je springt snel in een online oefenpotje met en tegen anderen. Door wedstrijden te spelen win je fans. Deze fans heb je nodig om te levelen. Daarnaast kun je nieuwe spelmodi vrijspelen door een bepaalde hoeveelheid fans voor je te winnen. Zo speel je na een tijdje Custom Match, Ranked Match en Limited Time-Events vrij. De laatste twee heb ik niet kunnen uitproberen. Er waren in de periode dat ik de game speelde voor de review geen events beschikbaar en een Ranked Match kwam ik niet in. Waarschijnlijk omdat ik alleen was en niet een volledig team had. Na twintig minuten wachten op een lobby gaf ik de hoop op en stortte ik mij weer in de Quick Matches, al moest ik ook daar vaak een minuut of vijf wachten op een lobby.

Roller Champions review3

Welke rol vervul jij?

Het is tekenend voor Roller Champions. De game is zeer gericht op teamwork, waardoor de game al snel niet heel leuk is als je het in je eentje speelt. De meerwaarde zit hem echt in het samen spelen met vrienden. Samen tactieken uitwerken om je tegenstanders helemaal zoek te spelen. Roller Champions is daar uitermate geschikt voor en het zou mij niet verbazen als er een bepaalde eSports-community gaat ontstaan voor deze game. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat één van de teamgenoten tegen de klok in rijdt om verder op in de baan de bal over te nemen. Zo creëer je een voordeel ten opzichte van je tegenstanders. Natuurlijk kun je onderling ook afspreken wie een verdedigende rol inneemt en wie een aanvallende op het moment dat de tegenstanders de bal hebben. Je kunt zelfs iemand het doel laten verdedigen en een doelpunt op het laatste moment ontnemen.

Een free-to-play game als Roller Champions moet natuurlijk ergens inkomsten uit genereren. Er is dan ook genoeg te customizen aan je redelijk basic personage. Hierbij moet je denken aan allerlei cosmetische aanpassingen. Van andere skeelers tot aan een ander kapsel, maar ook kun je heel veel kleding kopen om aan anderen te laten zien dat jij geld in deze game gestoken hebt. Wellicht de goedkoopste manier om van je saaie standaard kleding af te komen is door het aanschaffen van een season pass. Deze kost je namelijk vijfhonderd wheels, wat gelijk staat aan vijf euro. Als je genoeg speelt, dan verdien je je inleg namelijk tijdens het seizoen terug. Dit betekent wel dat je level dertig moet zien te worden. Om snel fans te vergaren kun je naast het spelen van heel veel potjes ook de focus leggen op het voltooien van bepaalde uitdagingen. Bijvoorbeeld scoor een bepaalde hoeveelheid goals. Nadeel hieraan is dat het niet echt goed bijgehouden wordt. Zo had ik een uitdaging dat ik vijftien Quick Matches moest spelen, maar na een stuk of twintig Quick Matches, stond de teller pas op vijf.

Roller Champions review4

Nog niet alles loopt op rolletjes

Dat Roller Champions nog best een weg te gaan heeft, is ook goed te merken aan de audio. Waar de muziek in het menu best goed te luisteren is, valt dat tijdens een match helemaal weg. De geluiden tijdens een match zijn ook een beetje zacht waardoor de audio tijdens een wedstrijd voor je gevoel helemaal wegvalt. Ook kent de game nog best wat kleine bugs en problemen. Zo is Roller Champions een paar keer gecrashed tijdens het spelen en iedere keer dat ik de game afsloot kreeg ik ook een melding dat de game is gecrashed. Als je je bedenkt dat Roller Champions twee jaar na de geplande releasedatum is uitgekomen, dan zijn dat eigenlijk dingen die er niet meer in horen te zitten. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel voor Ubisoft.

Grafisch gezien ziet het er allemaal best oke uit, maar ook niet meer dan dat. Waar een beperkt aantal cutscenes er ontzettend goed uitzien, valt dat voor de rest van de game juist weer een beetje tegen. De animaties voelen soms een beetje houterig aan en de het stijltje dat wordt gebruikt hebben we al in andere games vele malen beter gezien. Roller Champions moet het misschien ook niet hebben van zijn uiterlijk, maar ja het oog wil ook wat. Op dit moment kun je slechts op twee banen de game spelen, namelijk in het Mexico Stadium en Acapulco Stadium. De twee banen zien er wel verschillend uit en dat geeft in ieder geval het gevoel van afwisseling. Echter doordat het er slechts twee zijn, raak je dat gevoel snel kwijt. Het is te hopen dat er snel meer omgevingen bij komen.

Roller Champions review5

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Roller Champions is zeer vermakelijk als je het speelt met twee vrienden. Ben je alleen en moet je het dus hebben van random mensen online, dan is de lol er best snel af. Buiten het feit dat je het dan wel kan vergeten Ranked Matches te spelen, valt het tactische gedeelte dat de game interessant maakt ook direct weg. De game is niet pay-to-win, dus dat is prettig. Als je dan toch je geld uit wil geven, dan kan dat alleen aan cosmetische verbeteringen, zoals een coolere outfit. Met slechts twee banen waarop je kunt spelen en het gebrek aan speelmodi ligt de weg open voor heel veel aanvullende content in de toekomst.

• Free-to-play
  • Niet pay-to-win
  • Unieke gameplay
  • Potentiële eSports game
  • Cross-play
  • Muziek in menu klinkt goed
  • Voelt een beetje kaal
  • Alleen leuk met anderen
  • Bugs en crashes
  • Audio tijdens match is saai
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Roller Champions

-

25 mei 2022