Review: Serial Cleaners - Slimmer dan de politie Pc

Nadat Nils al plaats delicten moest schoonmaken in zijn preview van Serial Cleaners mocht ik nu het vuile werk opknappen. Als liefhebber van series als FBI, NCIS LA en S.W.A.T is het een eenvoudig klusje. Al was ik er toch van overtuigd dat de schoonmakers direct na de misdaad op locatie zijn en daardoor de politie niet tegenkomen. In Serial Cleaners komen ze tegelijkertijd aan en dat zorgt voor de nodige problemen. Ruim de lichamen op, vernietig het bewijs en dat terwijl je de politie ontwijkt. Het wordt een hectische missie, maar ik zal de review zo duidelijk mogelijk maken.

Serial Cleaners stofzuiger

Het ophalen van bloederige herinneringen

Kerst en vooral de verplichte familiebezoeken en feestmaaltijden zorgen voor de nodige stress bij families. Bob en zijn drie helpers ondervinden precies hetzelfde. Tijdens het feestmaal wordt er terugkeken naar hun eerste missies en hoe ze bij Bob zijn terechtgekomen. Daar blijft het niet bij. Al gauw gaat het ook over hun belangrijkste missies en de schandalen die ze hebben voorkomen. De verhalen zitten vol bloed, losse ledematen, gevloek en getier. Psycho heeft de neiging om zijn vaardigheden met de kettingzaag te tonen, terwijl hacker Vip3r haar verhaal vertelt in de stijl van het internet. Dus met veel afkortingen. Door de herinneringen speelt het verhaal zich af in New York in de jaren negentig. Af en toe mag je uit twee opties kiezen om het gesprek verder te laten lopen, maar over het algemeen gaat het automatisch. Aan het einde bepaal je wel hoe de game afloopt en zijn er verschillende eindes. Het verhaal zit vol met droge humor en geeft je informatie over de achtergrond van de vier personages. En dat achtergrondverhaal is niet voor iedereen rooskleurig. Dat is niet heel verrassend, want je moet wel een klein beetje gek zijn om dode lichamen weg te werken en het bloed met een stofzuiger op te zuigen.

Hoewel het verhaal goed in elkaar zit, vond ik het vooral vervelend dat ik eerst weer door deze verplichte onderdelen moest. Laat mij maar lekker de lichamen opruimen en de vloer schoonmaken. De cutscenes duren niet al te lang en de artstijl van Serial Cleaners kun je gerust uniek noemen. Het past ontzettend goed bij de game en tijdens het schoonmaken is de omgeving duidelijk en word je niet afgeleid. Hetzelfde geldt voor de soundtrack, maar die verdwijnt al snel naar de achtergrond. De kracht van Serial Cleaners zit hem dan ook in de ontzettend leuke gameplay.

Serial Cleaners Vip3r

Loop toch niet zo in de weg

Aangekomen bij het plaats delict kun je net vijf stappen zetten, voordat de politieauto’s met sirenes voor de deur staan. Een kat-en-muisspel is het gevolg, want je zult toch echt de plek schoon moeten maken. Met de stofzuiger zuig je al het bloed van de vloer, terwijl de lichamen en bewijsstukken op een specifieke plek moeten worden gedumpt. In het begin is dit vaak je auto, maar als je op een boot zit dan willen de haaien je wel een handje helpen. Doordat de politieagenten rondjes lopen over het plaats delict is het niet zo eenvoudig om je werk goed te doen. Hierdoor moet je met Bob sluipen of ervoor zorgen dat een politieagent per ongeluk een deur in zijn gezicht krijgt, waardoor hij eventjes bewusteloos raakt. Vip3r kan dan weer camera’s, de lampen en andere elektrische apparaten hacken, zodat de politieagenten worden weggelokt. Wanneer de lamp uitgaat, lopen ze namelijk direct naar de aan-uitknop. Daarnaast reageren ze ook op geluid. Ben je dus aan het rennen of gebruik je de stofzuiger dan wek je de nieuwsgierigheid van de dichtstbijzijnde agent. Lani gebruikt haar graffiti kunsten om de politie weg te lokken. Psycho is dan weer een heel ander verhaal. Hij is nogal lomp en heeft een voorliefde voor zijn kettingzaag. Wanneer een politieagent ziet hoe Psycho een lichaam in stukken zaagt, valt hij flauw. Hierdoor kun je hem eenvoudig in een speciale politiedump plek opsluiten. Of je gooit een ledemaat naar zijn hoofd, waardoor hij weer knock-out gaat. Je zou denken dat gooien niet moeilijk is, maar dit onderdeel van Serial Cleaners is niet erg soepel. Vooral niet als je het snel wilt doen.

Doordat Psycho een lichaam in stukken hakt, verschijnt er een lading aan bloed rondom het lichaam. Het is per level niet noodzakelijk om al het bloed weg te halen, tenzij je de achievement op Steam wilt behalen. Serial Cleaners kent dan ook duidelijke doelen die netjes worden aangegeven. Je ziet hoeveel lichamen en bewijsmateriaal je moet verwijderen, en waar al het bloed ligt. In het begin moet je het werk opknappen met een specifiek personage, maar later in de game is het mogelijk om te wisselen. De kettingzaag van Psycho is bijvoorbeeld ook handig om openingen vrij te maken. De levels worden steeds uitdagender, waardoor simpelweg rondrennen niet altijd werkt. Bepaalde kamers zijn namelijk gesloten, tenzij je de sleutel of kaart weer te bemachtigen. De camera’s zorgen ervoor dat politieagenten direct naar je toe rennen en je komt zelfs SWAT tegen. Daarnaast verschillende de omgevingen ontzettend van elkaar en zorgt dat samen met de personages voor afwisseling.

Het verslepen van de lichamen zorgt voor een puinhoop en dat wil je niet hebben. Het lichaam inpakken en dan verslepen of optillen is dan ook de beste zet. Politieagenten merken het echter wel als er opeens een lichaam verdwijnt. Ik was dan ook verrast om te zien hoe snel de agenten alles in de gaten hadden en dat draagt alleen maar bij aan het plezier. Het zorgt ook voor chaos, want soms moet je een lichaam op de grond laten vallen om uit de handen van een politieagent te blijven. Doordat je Serial Cleaners binnen zes a tien uur kunt uitspelen is het geen al te lange game, maar daardoor blijft het wel leuk. Mocht Draw Distance besluiten om een derde deel te maken zou het tof zijn als je aan het begin van een missie het personage kunt kiezen. Op deze manier kun je dan de missies opnieuw spelen en eventueel upgrades vrijspelen. Hoewel Serial Cleaners dat niet heeft, is het zeker de moeite waard. De gameplay is goed, grappig en het werkt allemaal soepel.

Serial Cleaners Psycho

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Draw Distance heeft al een Serial Cleaner game achter de rug, maar het concept blijf ik creatief en bizar vinden. Dat het werkt, is in ieder geval duidelijk. Het verhaal is niet het sterkste onderdeel van de game, maar heeft wel humor en geeft een kijkje in het oude leven van de personages. De vier personages zorgen samen met de verschillende omgevingen voor de afwisseling in gameplay. Dit zit dan ook ontzettend sterk in elkaar, want het ontwijken van de politie blijft leuk. Dat de agenten zo snel reageren en de missies steeds uitdagender worden, draagt hier alleen maar aan bij. Door de haastigheid had ik nog wel eens ruzie met de besturing en vooral het gooien ging niet bepaald soepel. Dit zijn echter de enige minpunten en ze hebben weinig impact op de beleving. Je kunt dan ook zes tot tien uur lang plezier hebben met Serial Cleaners.

• Ontzettend leuke gameplay
  • Vier unieke personages