Review: Serious Sam 4 - Leuk voor de fans Pc

Ontwikkelaar Croteam en uitgever Devolver Digital zijn na negen jaar terug met een nieuwe toevoeging aan de Serious Sam-serie. Serious Sam 4 speelt zich af voor de gebeurtenissen van Serious Sam 3: BFE en draait net zoals haar voorgangers om het neerknallen van aliens met een arsenaal aan wapens. Sam “Serious” Stone is natuurlijk ook deze keer weer degene die het opneemt tegen hordes vijanden, terwijl hij zo nu en dan een gekke one-liner roept. De ontwikkeling van de first-person shooter begon al in 2012, maar het lijkt alsof de game niet zo’n groot budget had. Hoewel de kern van de game nog best solide is, heeft Serious Sam 4 toch redelijk wat haken en ogen.

"Are you serious?"

Serious Sam 4 vindt plaats tijdens de Mental War. Als je iets afweet van de andere Serious Sam-games, herken je misschien wel de naam Mental, ofwel de antagonist in de gameserie. Het concept van het verhaal is dan ook verre van origineel: de mensheid is in gevaar en de aarde wordt belegerd door hordes van Mentals leger. Als leider van de Earth Defence Force moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk aliens afslacht en missies voltooit. Het einddoel is vanzelfsprekend om de invasie tegen te gaan en de wereld te redden. Sam Stone gaat met zijn vreemde, samengestelde team in Europa op zoek naar de Heilige Graal. Want ja, wat anders dan de Heilige Graal kan een invasie van aliens stoppen? Je moet deze game dus echt niet spelen voor het verhaal. Er wordt een poging gedaan tot het neerzetten van een logisch plot met een uitleg waarom missies gedaan moeten worden, maar het blijft oppervlakkig en louter een excuus om zoveel mogelijk aliens op je af te sturen.

Toen ik eerder aangaf dat het lijkt alsof het budget van de game niet zo hoog leek te zijn, was dat onder andere omdat de graphics lijken te hangen op de technologische mogelijkheden van tien jaar geleden. Natuurlijk hangt het in een game niet alleen maar af van hoe goed de graphics zijn, maar er lijkt nauwelijks een verbetering te zijn in vergelijking met de graphics van Serious Sam 3: BFE, die uitkwam in 2011. Het is vooral jammer dat de graphics deze kwaliteit hebben, omdat de maps waarvan sommige delen open-world zijn, wel goed zijn uitgedacht en er veel potentie zit in de design van de omgevingen. Serious Sam 4 speelt zich namelijk af in landen en plekken die van zichzelf al prachtig zijn, zoals Griekenland, Frankrijk, Rusland en Italië. Ondanks dat de graphics niet top zijn, vraagt de game wel enorm veel van een computer. Zo zijn er willekeurige hoge pieken in de GPU en wordt de CPU belachelijk veel belast zelfs als deze goede specificaties heeft. Ik raad dan ook vooral aan om goed te checken of je computer deze game aankan, mocht je Serious Sam 4 toch nog willen kopen na deze review. Je hebt namelijk wel echt minimaal een Quad-Core processor nodig om deze game te kunnen spelen op 60 FPS.

"We’re gonna kill us some aliens"

Serious Sam 4 heeft een campagne en een co-op modus. De campagne, die te spelen is in verschillende moeilijkheidsgraden, begint met het uiteenzetten van het verhaal. Dit doet de game door middel van cut-scenes en dit is nog een reden waarom de game er oud uitziet. De animaties zijn namelijk schokkerig en elke keer wanneer er een ander beeld komt, verspringt het steeds van vaag naar duidelijker. Je kunt opties aanzetten zoals Multisample Anti-Aliasing (MSAA), maar alsnog is dat niet afdoende en het vraagt veel van je GPU. De cut-scenes geven wel een persoonlijkheid aan de personages en het heeft leuke dialogen. De one-liners, de zelfbewuste grappen en de humor in het algemeen zijn vaker wel dan niet een entertainende toevoeging, ook al zijn de voice-overs niet zo goed gedaan en is het soms weinig origineel. Je eerste missie is om Father Mikhail te vinden, aangezien hij de locatie weet van een oude tekst die de weg wijst naar waar de Heilige Graal is verborgen. Je begint met een pistool dat onbeperkte ammunitie heeft en een shotgun waar je patronen voor nodig hebt. De shoot ‘em up heeft geen tutorial, alleen wat subtiele tips over de gameplay, dus je moet zelf uitvogelen welke knop wat doet. Gelukkig is dat niet heel complex. De gameplay is namelijk best simpel: je beweegt door de map richting de objectives, pakt dingen op door erover heen te lopen of door op ‘E’ te klikken en schiet aliens neer. Dit en de verschillende moeilijkheidsgraden zorgen ervoor dat Serious Sam 4 in ieder geval niet vervelend is om te spelen en eigenlijk perfect is om na een lange dag af te reageren. Mocht je toch liever een uitdaging hebben, dan kun je altijd de moeilijkheidsgraad aanpassen, zelfs tijdens een level.

En dan wordt het tijd om het op te nemen tegen de hordes. Het beschieten van aliens is waar de Serious Sam-serie uiteindelijk op neerkomt en gelukkig is dat ook in Serious Sam 4 goed gelukt. Er zijn werkelijk talloze aliens die allemaal verschillend zijn in uiterlijk, gedrag, hoeveel health ze hebben, enzovoort. Zo zijn er bijvoorbeeld de Processed Anthropolyps, die als zombies op je af komen stormen met Wolverine-klauwen en de Beheaded Kamikaze die met bommen in zijn handen naar je toe rent, terwijl hij keihard aan het schreeuwen is. Deze aliens, waaronder ook af en toe een boss die op je pad komt, zijn te verslaan met een scala aan wapens. Naarmate de game vordert, krijg je steeds meer wapens tot je beschikking, zoals een raketwerper, een sniper, shotguns en C-4. De meeste wapens hebben hun eigen soort ammunitie, maar gelukkig kun je die, evenals shields en health, vaak genoeg vinden in de maps. Mocht je wat hulp nodig hebben, dan zijn er gadgets om je uit de brand te helpen. De L.I.F.E.-gadget geeft je bijvoorbeeld een healthboost en de Time Warp-gadget maakt een krachtveld waarin de tijd langzamer gaat en je een beter overzicht krijgt van de hordes vijanden. Daarnaast zijn er NPCs, ofwel je teamgenoten, die een handje helpen in het verslaan van aliens en af en toe met je babbelen. Er is tevens een skill tree waarbij je upgrades kunt kopen, zoals vijanden die loot droppen of dat je op bepaalde aliens kan rijden. Deze onderdelen bewerkstelligen stuk voor stuk dat Serious Sam 4 in essentie best goede gameplay heeft. Het kan soms wat eentonig worden, doordat uiteindelijk het erop neerkomt dat je aliens afslacht. Dat is echter pas na een flinke tijd van spelen en fans van de Serious Sam-serie zullen er waarschijnlijk geen genoeg van kunnen krijgen. Vooral omdat alle gevechten ondersteund worden door vette muziek.

"I am the convoy"

Dan komen we aan bij de co-op modus. Deze ondersteunt maximaal vier spelers, maar er is nog hoop dat er in de toekomst meer spelers in één game terecht kunnen. Serious Sam 3: BFE bood namelijk zelfs games tot en met zestien spelers aan in diens co-op modus. Het zoeken en laden van een online co-op game duurt net zoals het laden van de campagne episodes redelijk lang. Ik moest bijvoorbeeld na het eindelijk vinden van een game meerdere keren weer opnieuw beginnen met mijn zoektocht, omdat ik er opeens uitgegooid werd. De co-op episodes zijn hetzelfde als de campagne episodes, maar dan met een paar extra Sam Stone’s die de invasie proberen te stoppen. Je kunt ook je eigen server creëren en zelfs op vele manieren aanpassen: met bijvoorbeeld oneindige ammo, het wel of niet aanzetten van armor en vijanden extra kracht geven. Dit zorgt ervoor dat de co-op modus leuk kan blijven om te spelen.

De co-op modus lijkt me wel een stuk leuker met vrienden, dan met willekeurige online vreemden. Ondanks dat je in-game met elkaar kunt praten, wordt die optie vaak niet gebruikt door spelers. Je teamgenoten zijn ook niet goed zichtbaar, doordat de naam pas te zien is als je op diegene richt en deze voor de rest gewoon eruit ziet als een NPC of een alien. Wanneer je dus met willekeurige spelers in een game zit en die niet communiceren, lijkt het net alsof je gewoon in de campagne modus zit. Het samen afslachten van duizenden aliens is veel leuker dan in je eentje, vooral als je het zelf zo gek kan maken als je wilt door het customizen van de game. De manier waarop de co-op modus nu echter draait, lukt dat niet zo goed.

Het eindoordeel van Dionne Lips

Serious Sam 4 is niet echt om naar huis over te schrijven en lijkt meer geschikt voor de echte fans van de serie. Het verhaal mist diepgang, zelfs meegenomen dat de focus in deze game niet ligt op het narratief. Daarnaast is Serious Sam 4 teveel zoals de voorgangers in de serie, ook al tracht de game zich nog te onderscheiden via onderdelen zoals de skill tree en het kunnen dragen van twee wapens. Serious Sam 4 heeft een redelijk aantal technologische gebreken en teleurstellende graphics, waardoor het lijkt alsof de game zich nog in de alpha-testfase bevindt. Ondanks dat is het wel vermakelijk om met een verscheidenheid aan wapens, vaardigheden en gadgets talloze aliens af te slachten. Mocht je het dus wel aantrekkelijk vinden om met enorm veel vuurkracht gigantisch veel aliens neer te knallen, is het waarschijnlijk handig om even te wachten, totdat de mankementen gepatcht zijn en de game in de aanbieding is.

Aardig
  • Pew pew pew
  • Verschillende moeilijkheidsgraden