Review: Sniper Elite 5 - Het hoogtepunt van de serie Pc

Geplaatst: 25 mei 2022 13:00

Ik kijk al een aantal weken uit naar het einde van mei, omdat ik dan aan de slag kan met Sniper Elite 5. Ik heb in games een voorliefde voor het sluipschuttersgeweer en jaren geleden heb ik ontzettend genoten van Sniper Elite 3. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik ontzettend veel zin had om deze nieuwe game te reviewen. Sniper Elite 5 stelde dan ook niet teleur en dit had een eenvoudige review moeten worden om te schrijven. Nou ja, dan moest ik wel eerst de game wegleggen en nadenken over de sterke en zwakke punten van de game. De conclusie is dat Sniper Elite 5 het hoogtepunt van de serie is. Waarom? Dat lees je uiteraard in deze review.

Sniper Elite 5 missie 3

Stop de Duitsers in Frankrijk

Na de Duitsers lastig te hebben gevallen in Afrika en Italië vertrekt Karl Fairburne naar Frankrijk. Als sluipschutter is het zijn missie om de uitkijktorens en kanonnen uit te schakelen, zodat de onderzeeboten veilig naar de kust kunnen varen. Voordat hij dit weet te bereiken, zien de Duitsers de onderzeeboten en worden ze opgeblazen. Hierdoor komt Fairburne achter de linies van de vijand terecht en ontmoet hij een verzetsgroep. Samen met deze groep komt hij erachter dat de Duitsers bezig zijn met Operatie Kraken, dat ervoor moet zorgen dat Duitsland de Tweede Wereldoorlog wint. Uiteraard zit niemand hierop te wachten en neemt Fairburne de taak op zich om het plan te stoppen en ondertussen wat hoge officieren te doden. Het verhaal in Sniper Elite 5 is niet hoogstaand, maar volbrengt zijn taak meer dan goed. De missies en locaties zijn verbonden aan het verhaal, waardoor de gameplay goed tot zijn recht komt. Daarnaast zijn er meerdere brieven en boeken op de mappen te vinden die meer informatie geven over de bezette gebieden en de Duitse troepen. Je kunt ook soldaten afluisteren, waardoor je niet alleen Intel verzamelt, maar ook meer te horen krijgt over hun leven. Tenzij je Duits begrijpt moet je wel de ondertiteling lezen, want de Duitsers spreken hun eigen taal. Aan het eind van een missie krijg je een militaire samenvatting en informatie over de volgende missie die je moet gaan ondernemen. Hierdoor volgen de missies elkaar op logische wijze op.

De ontwikkelaars lieten de afgelopen weken al weten dat de mappen in Sniper Elite 5 een stuk groter zijn en meer details bevatten dan de voorgaande games. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit waar is. In de eerste missie ben je vooral bezig langs de kust en kom je loopgraven tegen, terwijl je in de derde missie naar een klein eiland vertrekt waar een grote burcht met een dorp is gebouwd. Deze map was nogal een doolhof, maar had ook allerlei kleine details. Wanneer je de kamer van een officier binnenloopt, krijg je het idee dat de kamer ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Hoewel ammunitie en andere handige items willekeurig op de map te vinden zijn, kun je ook wapenkamers vinden en openen. Dit soort locaties voegen net wat meer diepgang toe aan de map en zorgen ook voor inleving. Op grafisch gebied is Sniper Elite 5 niet erg veranderd. Het zijn nooit games geweest die ontzettend realistisch oogde en in mijn ogen is dat juist de charme van de gehele serie. De game ziet er goed uit en het enige minpunt is gericht op de gezichtsanimaties tijdens de cutscenes. De focus ligt namelijk vaak op de onderkant van het gezicht en daarom lijkt de bovenkant niet mee te bewegen. Hierdoor voelt het een beetje ongemakkelijk om naar de cutscenes te kijken en zijn de ogen ook een beetje levenloos.

Sniper Elite 5 sluipen1

De bijnaam 'The Shadow'

Omdat de campagne uit twaalf missies bestaat, ben je flink wat uren bezig met Sniper Elite 5. Volgens de ontwikkelaars ben je binnen twaalf a twintig uur klaar met de campagne, maar in de praktijk was ik al snel twee uur bezig met een missie. Fairburne heeft de bijnaam The Shadow en die wilde ik graag in ere houden. Ik was dus voornamelijk bezig met sluipen en als vijanden gealarmeerd waren, startte ik gerust een oude save op. Dit is dan ook waar Sniper Elite 5 in uitblinkt. Net zoals in de voorgaande delen zijn er verschillende mogelijkheden om de vijanden stilletjes te doden. Van dichtbij doe je dit met een mes of met een pistool dat een geluiddemper heeft. Voor veraf is je trouwe sluipschuttersgeweer de beste keus. De soldaten zijn echter niet dom en reageren op elk geluid. Dan heb ik het niet alleen over het geluid van een geweerschot, maar ook voetstappen en het herladen van je wapen. Op de minimap zie je dan ook een cirkel om Fairburne heen. Dit toont aan hoeveel geluid bepaalde acties maken. Wanneer een soldaat iets hoort, begint er direct een zoektocht. Hij komt dan naar de locatie waar het geluid vandaan komt. Het duurt nog best een tijdje, voordat de soldaten realiseren dat er niets aan de hand is. Op het moment dat je gezien wordt, laat de soldaat dit direct weten aan de andere soldaten in de omgeving en word je omsingeld. Dit zorgt ervoor dat het lastig is om te ontsnappen, maar dat is nu net de uitdaging. De AI is dus aardig goed geprogrammeerd en blind zijn ze in ieder geval ook niet. Om ervoor te zorgen dat niet alle soldaten op het geluid van je geweerschot afkomen, kun je gebruikmaken van de geluiden uit de omgeving. Op de derde map komt er bijvoorbeeld om de paar minuten een vliegtuig laag voorbij vliegen. Door het geluid van de motoren heeft niemand in de gaten dat je ondertussen een sluipschutter in de uitkijktoren hebt neergeknald. Hetzelfde geldt voor voertuigen en generators die op de map staan. Door deze te saboteren, maken ze ontzettend veel lawaai.

Om al sluipend over de map te bewegen moet je van dekking naar dekking lopen of het hoge gras gebruiken om in te schuilen. De rondes die soldaten maken zorgen er op sommige plekken voor dat je niet ongezien voorbij kunt lopen. Hierdoor kan Fairburne fluiten om de soldaten naar zijn locatie te lokken of kun je een fles gooien om de aandacht af te leiden. Je kunt er dan voor kiezen om ze te vermoorden met een mes of er snel langs te glippen. Het is trouwens ook mogelijk om vijanden alleen bewusteloos te slaan of neer te schieten met niet-dodelijke kogels. Het sluipen wordt niet direct beloond, maar aan het einde van een missie krijg je wel een samenvatting te zien. Hierbij wordt er via een schema getoond hoe dodelijk en zichtbaar je bent geweest. Daar deed ik het echter niet voor. Het voelt namelijk ontzettend goed om een missie te volbrengen door alleen te sluipen en de boel eerst te verkennen met de verrekijker. Hiermee kan je namelijk de soldaten taggen, zodat je een beter beeld hebt van hun bewegingen. Deze speelstijl vind ik dus fantastisch, maar het betekent ook dat je lang over een missie doet. Niet bepaald een minpunt, maar je moet wel geduld hebben.

Sniper Elite 5 sluipschutter

Laat iedereen weten dat je er bent

Wanneer je op een nieuwe map terechtkomt, krijg je direct te zien wat het doel van de missie is, maar er zijn ook zijmissies te vinden op de map. Deze worden pas duidelijk gemaakt wanneer je Intel verzamelt of wanneer je langs de locatie van de zijmissie loopt. Wat ook terug te vinden is in Sniper Elite 5 is de Kill-list. Hier staan allerlei hoge Duitse officieren op die je kunt vermoorden. Dit is niet verplicht, dus je kunt het gerust overslaan. Het enige wat er dan gebeurt, is dat je minder experience verdient om vaardigheden vrij te spelen en krijg je aan het eind van de missie geen drie sterren. De zijmissies zijn leuk om te voltooien, waardoor het zeker de moeite waard is om ze te doen. En wanneer je een zijmissie mist, kun je altijd nog de gehele map opnieuw doen. Doordat er ook werkbanken en collectibles te vinden zijn, ben je nog wel even bezig om alles te verzamelen. Gelukkig kun je op de mappen ook nieuwe startlocaties vrijspelen. Het ligt dus aan je speelstijl hoe lang je over de twaalf mappen doet. Je hoeft namelijk niet sluipend en tactisch over de map te bewegen. Met je tweede wapen kun je vijanden snel ombrengen en je hebt toegang tot granaten en mijnen. Daarnaast kun je de omgeving gebruiken. Op sommige locaties staan tonnen met explosief materiaal, waardoor je snel wat slachtoffers kunt maken. Als je iedereen neerschiet dan weet uiteindelijk niemand dat jij op die plek was. Het mooie aan de mappen is dat er meerdere routes zijn naar de plek van de hoofdmissie. Al gebeurde het in het begin regelmatig dat ik via de map een route had uitgestippeld, om vervolgens tegengehouden te worden door prikkeldraad. Fairburne kan springen, tijgeren en klimmen, maar alleen op de plekken die de ontwikkelaars duidelijk hebben aangegeven. Dat is jammer, want minder obstakels hadden juist meer vrijheid kunnen bieden aan de speler. Maar die teleurstelling duurt een minuut en dan probeer je weer een andere route.

Het belangrijkste element van de Sniper Elite franchise is natuurlijk de bekende X-Ray-Camera. Want laat ik eerlijk zijn, dit is één van de redenen waarom de game zo heerlijk is om te spelen. Deze camera verschijnt wanneer je goed mikt met je sluipschuttersgeweer. Je krijgt dan lekker gruwelijk te zien dat de kogel door de oogbal of het hart vliegt. Het enige wat de X-Ray-Camera toont, zijn namelijk de spieren, organen en botten. Je krijgt deze camera nu ook te zien als je goed mikt met je pistool en je tweede wapen. De Kill-Camera die je krijgt wanneer je een mes in de rug van een vijand steekt, is trouwens ook bevredigend. In de instellingen kun je aanpassen hoe frequent de X-Ray-Camera wordt ingezet, maar de beelden gaan nooit vervelen.

Sniper Elite 5 XRayCam

Je eigen speelstijl vormgeven

Wat nieuw is in Sniper Elite 5 is dat er nu verschillende werkbanken op de mappen te vinden zijn. Op deze werkbanken kun je de drie wapens naar je eigen wensen aanpassen. Het is natuurlijk handig als het sluipschuttersgeweer zo stil mogelijk is, maar dit kan er weer voor zorgen dat je langzamer richt en het wapen langzamer herlaadt. Meer ammunitie voor je pistool zorgt er dan weer voor dat Fairburne zwaarder wordt en daardoor langzamer loopt. Je moet je keuzes dus goed afwegen en deze worden voornamelijk bepaald door je speelstijl. In het begin kun je niet alles aan het wapen aanpassen. Je moet eerst de werkbanken vinden, voordat de opties worden vrijgespeeld. Ik heb al kort benoemd dat je experience verdient die je kunt inzetten om bepaalde vaardigheden te leren. Er zijn drie categorieën met ieder hun eigen voordelen. De tweede categorie is gericht op de wapens. Door hier skillpoints in te steken kun je extra ammunitie of granaten meenemen. Ik heb de meeste punten in de laatste categorie gestoken, omdat ik als The Shadow probeer te spelen. Deze categorie is gericht op het lichaam van Fairburne. Dit betekent dat zijn hartslag minder snel oploopt tijdens het rennen en dat hij langer zijn adem kan inhouden tijdens het richten.

Mocht je na de uitgebreide campagne nog niet genoeg hebben van Sniper Elite 5 dan ligt er nog genoeg op je te wachten. Ten eerste kun je de campagne nogmaals spelen met een vriend door middel van co-op. Of je geeft toestemming dat een andere speler als Axis-sluipschutter op je map geplaatst wordt. Dan is er nog de survivalmodus die je alleen of samen kunt spelen. Je moet hierin de buitenposten beschermen tegen vijanden die in rondes aanvallen. Ik heb deze modus eventjes gespeeld en in je eentje is het nog best lastig en duurt het erg lang. Ik denk dan ook dat deze modus het beste tot zijn recht komt als je met een vriend de uitdaging aangaat. Als je een echte multiplayer ervaring wilt, is dit ook aanwezig. Er is een Free for All modus waarin iedereen voor zich moet zien te overleven. Een Team Match waarin twee teams het tegen elkaar opnemen. Een Squad Match waarin je in groepen van vier op de map wordt geplaatst. In totaal gaat het telkens om zestien spelers. En als laatste de speciale No Cross modus. Hierin is het niet mogelijk om dicht bij een andere speler te komen dus moet je elkaar van een afstand neerknallen. Sniper Elite 5 biedt dus een uitgebreide singleplayer en multiplayer ervaring. Hoe de co-op en mutliplayer werken, kan ik in deze review niet zeggen. Ik heb de game namelijk een aantal dagen voor de release mogen spelen en dan zijn er simpelweg niet genoeg mensen tegelijkertijd online. Als laatste moet ik toch nog een klein negatief puntje aankaarten, dat waarschijnlijk wel wordt opgelost met de officiële release. Er zijn namelijk wel wat kleine bugs te vinden. Ze beperken je absoluut niet en vormen vaak voor grappige momenten. Denk aan een lichaam van een soldaat die half door een muur ligt. Maar minder bugs is natuurlijk altijd beter.

Sniper Elite 5 1Sniper Elite 5 1Sniper Elite 5 1Sniper Elite 5 1Sniper Elite 5 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Sniper Elite 5 voelt vertrouwd en biedt tegelijkertijd weer een nieuwe ervaring. De mappen en hoofdmissies zijn afwisselend en er zijn genoeg zijmissies te voltooien. Hierdoor duurt het wel eventjes, voordat je de campagne helemaal hebt uitgespeeld. Als speler heb je veel vrijheid, omdat je de wapens kunt aanpassen en nieuwe vaardigheden kunt vrijspelen. Je kunt daarnaast al sluipend over de map bewegen en stilletjes iedereen vermoorden of je kunt iedereen laten weten dat je er bent. Het voelt elke keer als een overwinning als je stilletjes de missie weet te volbrengen. Het is wel jammer dat er soms onnodige obstakels op de map staan, waardoor je een andere route moet nemen. De kleine bugs zorgen meer voor grappige momenten dan dat het problemen oplevert. Daarnaast biedt Sniper Elite 5 een volledige co-op en multiplayer ervaring. Voor Sniper Elite fans is het vijfde deel dan ook een must-have. Vooral nu de X-Ray-Camera verder is uitgebreid. En voor nieuwkomers is Sniper Elite 5 een mooie introductie, want het is zeker het hoogtepunt van de serie.

• Uitgebreide campagne
  • Afwisselende missies en mappen
  • Zijmissies en target lists