Review: Vampire: The Masquerade - Swansong - Een milde dorstlesser Pc

Geplaatst: 18 mei 2022 15:00
Aangepast: 11 februari 2024 17:08

Vampire: The Masquerade - Swansong is uit en moet onze bloeddorst stillen totdat we eindelijk aan de slag kunnen met Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Swansong speelt zich af in hetzelfde universum, gaat ook over vampiers, maar heeft een iets andere gameplay dan we gewend zijn van de Vampire: The Masquerade-serie. Swansong is namelijk een verhalende RPG, waarbij het voeren van dialogen en het grondig onderzoeken van je omgeving centraal staat. Is Vampire: The Masquerade - Swansong een lekker tussendoortje, terwijl we wachten op de volgende grote Vampire: The Masquerade-game, of moeten we deze game lekker links laten liggen om onze eetlust niet te verpesten?

Code rood, code rood!

Vampire: The Masquerade - Swansong speelt zich af in de Amerikaanse stad Boston in het World of Darkness-universum. De vampiers die daar wonen, wonen er al een tijdje in vrede, onopgemerkt door de mensen. Tijdens een feest heeft een schietpartij plaatsgevonden, wat ervoor zorgt dat de verschillende vampierenclans elkaar niet meer zomaar vertrouwen. In Vampire: The Masquerade - Swansong volg je het verhaal door de ogen van drie verschillende personages. Emem van de clan Toreador, Galeb van de clan Ventrue en Leysha van de clan Malkavian. Elk van de personages heeft een eigen persoonlijkheid en eigen motieven. Met de drie verschillende personages moet je ervoor zorgen dat je erachter komt wat er precies is gebeurd, terwijl je ook probeert om je eigen leven en je eigen clan veilig te stellen.

Het spelen met verschillende personages tegelijkertijd, zodat je het verhaal vanuit verschillende perspectieven meekrijgt, is erg tof. Dit doet me een beetje denken aan het wilde trio uit Grand Theft Auto V en hoe je het verhaal vanuit hun ogen volgt. De drie personages in Vampire: The Masquerade - Swansong zijn erg goed uitgewerkt. Ze zijn verschillend, hebben elk echt een eigen persoonlijkheid en gebreken. Ook de verschillende NPC's die je tegenkomt, zijn divers, hebben veel diepgang en zijn interessant om mee te praten. Het enige minpuntje aan de verschillende personages is de voice-acting. Sommige personages hebben hele sterke voice-acting, maar andere dan weer een heel stuk minder. Gelukkig kun je de meeste dialogen skippen als je ze al eens gehoord hebt.

Vampire The Masquerade1

De pen is machtiger dan het zwaard

Zoals ik in de intro al had aangegeven, is Vampire: The Masquerade - Swansong een RPG. Qua gameplay is het echter niet een traditionele RPG zoals we die gewend zijn. Vampire: The Masquerade - Swansong is namelijk een verhalende RPG waarbij het narratief de hoofdrol speelt. Zo kent de game namelijk geen combat in de traditionele zin van het woord. De "gevechten" in Vampire: The Masquerade - Swansong worden namelijk uitgevoerd in de vorm van dialogen. Door met andere belangrijke personages te praten, kun je ze bijvoorbeeld overtuigen om iets te doen of je belangrijke informatie te geven. Hiervoor gebruik je Willpower-punten die je kunt inzetten om bepaalde krachten in te zetten of sterker te maken. Heb je bijvoorbeeld minder punten in een bepaalde vaardigheid dan de persoon die je tegenover je hebt, kun je je focussen om er een paar punten bij te krijgen en het tij te keren. Daarnaast heb je ook een Hunger-meter. Door het doen van verschillende acties, loopt deze meter verder vol. Wanneer deze helemaal vol is, neemt je bloeddorst de overhand en heb je jezelf niet meer in de hand. Deze meter kun je terugdringen door vers bloed te drinken van een mens.

Naast het voeren van dialogen, speelt ook het verkennen en onderzoeken een grote rol in Vampire: The Masquerade - Swansong. Wanneer je niet aan het praten bent, kun je namelijk vrij rondlopen. Je kunt dan verschillende krachten inzetten om bijvoorbeeld een geurspoor op te pikken, of om onzichtbaar te worden en ongezien een kamer binnen te sluipen. Ook kun je interactie hebben met verschillende voorwerpen om je heen. Zo kun je bijvoorbeeld in iemand's agenda neuzen, of een kluis proberen open te maken. Vampire: The Masquerade - Swansong is wat dat betreft ook een echte detective-game. De game houdt bij het onderzoeken absoluut niet je handje vast. Je moet dan ook altijd goed opletten op de dingen die je vindt, leest, tegenkomt en hoort. Je zou toch zomaar iets oppikken dat je kan helpen om verder te komen of die ene NPC te overtuigen van je plan. Vanwege de gameplay zijn er dan ook talloze verschillende eindes mogelijk. Elke actie die je uitvoert, heeft namelijk een bepaalde impact, dus je bent continu aan het opletten en aan het nadenken over je volgende zet.

Vampire The Masquerade2

Een doorn in het oog

Vampire: The Masquerade - Swansong is dus over het algemeen wel een vermakelijke game om te spelen. De game houdt je handje niet vast, zit vol met plot twists en je moet continu goed opletten. Enige minpuntje aan de game, en eigenlijk best en groot minpunt, vind ik de graphics. Voor een game die in 2022 is verschenen, zien de graphics er echt niet al te best uit. Swansong draait om de dialogen tussen personages en wanneer dan de gezichtsanimaties er houterig en ongemakkelijk uitzien, doet dat natuurlijk wel enorm af aan de anderzijds intrigerende dialogen. Daarnaast ergerde ik me er enorm aan dat de beeldverhouding niet consistent is. Ik speel de game zelf op een ultrawide-monitor met een beeldverhouding van 21:9. Wanneer ik de resolutie en beeldverhouding voor het spelen goed instel, is de gameplay volledig schermvullend wanneer ik vrij aan het rondlopen ben, maar zodra de gameplay overgaat naar een voorgerenderd stuk dialoog of een animatie, dan verandert de beeldverhouding naar 16:9 en zie ik dus van die smerige zwarte balken aan de zijkanten van mijn scherm, terwijl de UI van de game wel gewoon netjes op de juiste plek staat.

Vampire The Masquerade3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Vampire: The Masquerade - Swansong is voor wat het is geen slechte game. Het is absoluut niet te vergelijken met Vampire: The Masquerade - Bloodlines of het tweede deel waar fans met smart op zitten te wachten. Swansong is een RPG waarbij praten en onderzoeken centraal staan. Door middel van het slim inzetten van de verschillende vaardigheden die je hebt, het verzamelen van aanwijzingen en het oplossen van puzzels ontrafel je telkens stukjes van een intrigerend verhaal vol met drama en plot-twists. Door de opzet van de game, zijn er verschillende eindes mogelijk en is de herspeelbaarheid dus hoog. De verschillende personages door wiens ogen je het verhaal volgt, zijn goed uitgewerkt. Het is alleen jammer dat de game niet bepaald een lust voor het oog is en, voor een game die draait om praten, sommige personages wel hele slechte voice-acting hebben. Als je graag detectiveje speelt en bekend bent met de wereld van Vampire: The Masquerade, dan is Swansong leuk om te spelen. Je moet dan alleen wel even door de graphics heen prikken. Wellicht is wachten totdat deze game in de aanbieding is een beter idee.

• Vechten door te praten
  • Verschillende eindes
  • Interessante protagonisten
  • Houdt niet je handje vast
  • Goede voice-acting...
  • ...Maar ook hele slechte voice-acting
  • Verouderde graphics
  • Houterige animaties
  • Beeldverhouding inconsistent
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Vampire: The Masquerade - Swansong

-

Nacon