Review: Yakuza: Like a Dragon - Een goede zet PlayStation 4

Geplaatst: 6 november 2020 15:00

Bonnie Tyler zong ooit eens ‘I Need a Hero’. De boodschap lijkt te zijn aangekomen bij Ryu Ga Gotoku Studio want ze leveren een echte held met een strik eromheen af. Yakuza: Like a Dragon maakt schoon schip en is een compleet andere game dan we gewend zijn. Een andere stad, een ander combatsysteem en ja, ook een andere hero. Een echte held, want de grote ster van Yakuza: Like a Dragon is het nieuwe personage. Ben je klaar voor een beetje feel good-energie in deze barre tijden?

I need a hero!

De Yakuza-franchise staat compleet op z’n kop. Na een aantal spin-offs en remasters, zoals: Judgment Yakuza Kiwami, binnen de franchise te maken, heeft ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio besloten om het roer echt compleet om te gooien. Waar de Yakuza-franchise voorheen als een ordinaire – maar o zo lekkere – beat-m-up speelde, krijgen we dit keer een echte JRPG voor de kiezen. De kenmerkende straten van Kamurocho worden ingeruild voor de grimmige straten van Yokohama en zelfs onze geliefde Kiryu Kazuma moet baan ruimen voor nieuwkomer Ichiban Kasuga. Opmerkelijke keuzes, maar geen van deze gewaagde zetten pakt verkeerd uit.

Laten we beginnen met Ichiban ‘Ichi’ Kasuga. Een fantastisch hoofdpersonage. De opgewekte jongeman staat aan het begin van zijn Yakuza-carrière en bungelt eigenlijk nog onderaan de ladder van het criminele circuit. Als lid van de Tojo-clan wordt er van Ichi verwacht dat hij meedogenloos is, maar dat is Ichi absoluut niet. Hij is meegaand met zijn medemens en doet er alles aan om iedereen tevreden te houden. Dat gaat lekker, maar plotseling beland hij achttien lange jaren achter de tralies. Bij vrijlating stuit Ichi op een compleet andere wereld. Zelfs zijn geliefde Tojo-clan, en vooral de Arakawa-aftakking waar Ichi bij aangesloten was, is compleet veranderd. Als klapper op de vuurpijl beland Ichi in de goot en ligt hij op sterven in de onbekende straten van het Ijincho-district te Yokohama. Ichi is Yakuza-af, maar doet er alles aan om weer in de gratie van zijn oude baas te komen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar want net zoals Kamurocho, blijkt ook Yokohama een grote bende te zijn. Het is duidelijk wat Yokohama nodig heeft. Yokohoma heeft behoefte aan een held.

Meer strategie

Yakuza: Like a Dragon is een echte RPG. Geen uitgeklede versie, maar een full blown RPG met alles erop en eraan. Zo kom je gedurende het – erg goede, maar ietwat traag op gang komende – verhaal nieuwe party members tegen, moet je gebruikmaken van MP voor speciale vaardigheden en dien je te levelen tot je een ons weegt. Yokohama is namelijk onderverdeeld in sectoren waar een drietal gangs de straten regeert. Iedere sector heeft een ander “threat”-level en de vijanden hebben dus vaak hogere levels dan jij. Je dient dus te grinden, te gearen en punten te alloceren aan je party. Het effect van voorgaande is merkbaar tijdens het vechten. Het combatsysteem werkt namelijk erg lekker en kan de nodige uitdaging bieden. Om de beurt mogen zowel de vijanden als jouw partyleden een zet doen. Hierbij dien je te kiezen of je een verdedigende houding aanneemt, aanvalt, een special inzet of een item gebruikt. Je kunt zelfs zogeheten “Poundmates” oproepen die als summon fungeren. Daarnaast zijn er natuurlijk naast de main story ook weer meer dan genoeg idiote sidequests te voltooien voor extra experience, items en gewoon dikke fun.

Het zijn wederom de sidequests die de wereld tot leven brengen. Deze zogeheten “Sub Stories” kunnen zeer serieuze verhalen voorschotelen, maar gooien je ook ineens voor een streaker of kinderopvang met volwassen mannen. Er zit flink wat humor in de game en dat is maar goed ook, de main story kan op momenten namelijk tegen het tranentrekken oplopen. Naast Sub Stories zijn er ook nog eens collectibles vindbaar en mini-games te spelen. Zo gaat Yakuza aan de haal met de geliefde Pokémon-franchise. In dit geval dien je de Sujidex met Sujimon op te vullen. Uiteraard zijn dit geen schattige wezentjes, maar worden deze vervangen door flink wat gespuis. Vanzelfsprekend kunnen we ook weer Karaoke zingen, SEGA-games spelen en kunnen we in deze game karten door de stad – wat eigenlijk bijzonder lekker werkt! -.

Afwisseling van spijs doet eten

Ichi is een echte held. Dit wordt voornamelijk gevoed door zijn liefde voor de Dragon Quest-serie. Hij is er helemaal fan van en wil net zo’n held als in die franchise worden. Hij waant zich dan ook in echte RPG en confronteert de speler daar vaak genoeg mee. Zo veranderen de vijanden op momenten in belachelijke monsters waar hij het tegen dient op te nemen. Een held is echter van alle markten thuis en wijst geen baantje af. Daarom zoek je in Yakuza: Like a Dragon geregeld Hello Work op. Hello Work is een uitzendbureau waar je van baan kunt veranderen. Bij aanvang heb je er niet bijzonder veel tot je beschikking, maar gaandeweg het spelen, speel je er steeds meer vrij. Zo kan Ichi blijkbaar erg goed vechtend breakdancen, staat hij zijn mannetje als beveiliger en geeft hij je een klap om de oren met een pan als kok. Ieder personage binnen de party kan veranderen van baan wat dus nieuwe skills en speelstijlen met zich meebrengt. Effect in de wereld heeft het helaas niet. Zo zie je de outfit pas in de combat area veranderen en heeft het geen effect op de dialogen en dergelijken. Desalniettemin zorgt het voor een extra vleugje variatie wat de combat afwisselend maakt.

Yakuza: Like a Dragon is gewoon weer ouderwets goed. Ik heb nooit veel te klagen gehad over de Yakuza-serie, maar deze frisse wind blijkt achteraf gezien meer dan welkom. Het geeft je weer een reden om er echt weer voor te gaan zitten. RPG’s moeten echter wel je ding zijn, want de game is doorspekt met RPG-elementen. Ichi is een bijzonder aangenaam personage en ik kan niet wachten om meer games met dit personage in de hoofdrol te zien. Ergens mis ik Kamurocho wel, maar ook Yokohama heeft meer dan genoeg te bieden. Zo zijn er weer leuke mini-games en Sub Stories om aan deel te nemen. Het is overduidelijk dat het boek van Kiryu is gesloten, maar wakker lig ik er niet van. Ichi is likeable en weet de rol van hoofdrolspeler uitstekend op zich te nemen. Daarbij is de interactie tussen de party members ook erg leuk. Zo leer je tijdens het rondwandelen veel over de onderliggende verhoudingen binnen de groep en bouw je een band op met de zeer diverse cast aan personages. Was je bang dat de Yakuza-franchise de verkeerde richting is ingeslagen? Dat is nergens voor nodig! Yakuza: Like a Dragon is namelijk een absolute topper!

• Fijn combatsysteem
  • Uitstekende cast
  • Goed verhaal