Nieuws
SEGA verkoopt Amplitude, gamemaker gaat onafhankelijk verder
vandaagSEGA heeft ontwikkelaar Amplitude Studios (Endless Dungeon, Humankind) verkocht. De gamemaker in kwestie gaat nu verder als een onafhankelijke organisatie.
De game-industrie is groot geworden in de laatste decennia. Dit zorgt voor prachtige games, maar ook voor zaken waar je als gamer niks mee te maken wilt hebben. Zo komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat een game bij de release nog niet voltooid is. Je koopt dus niet een kant-en-klaar product zoals je dat gewend was, maar een game die nog zoveel gig aan patches nodig heeft. Wat misschien nog erger is, is de toevoeging van loot-boxes. Met deze geweldige innovatie kocht je met echt geld verschillende willekeurige items die voorheen gewoon in de game zaten. Zo hebben de ontwikkelaars een digitale fruitautomaat gemaakt waar veel gamers niet om gevraagd hebben en de ervaring niet verrijken. Hebben de ontwikkelaars en uitgevers hiervan geleerd en zijn ze een nieuwe weg ingeslagen? Nee, en dat hebben ze bewezen met de introductie van NFT’s waar ze weer iets promoten dat niets met gaming te maken heeft en slecht is voor de game-industrie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het seksisme op de werkvloer bij sommige ontwikkelaars. Keuze zat en daarom vroeg ik aan de redactieleden wat volgens hen moet veranderen in de game-industrie.
Als er een ding is waar ik me mateloos aan irriteer, dan is het wel de crunch cultuur die op dit moment binnen de game-industrie heerst. Ontwikkelaars zeggen dat ze het niet meer doen, maar meestal blijkt het toch zo te zijn zoals bij Cyberpunk 2077 en The Last of Us Part 2. Het is tijd dat deze schadelijke werkwijze officieel in de ban gaat en nooit meer terugkomt. Dit om de werknemers van de studio’s te beschermen en een veiligere werkomgeving te bieden. Zo krijgt de game-industrie weer de ruimte om games te ontwikkelen waar de kwaliteit voorop staat in plaats van kwantiteit.
Als ik alles op zou schrijven wat ik allemaal zou veranderen, dan zou dit wel een lang artikel worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat alles in de game-industrie vreselijk is. Als je de games van vroeger vergelijkt met de indie games van nu met hun gelimiteerd budget, dan zie je meteen wat voor positieve ontwikkelingen er zijn geweest. Ik zie de problemen eerder bij de grotere AAA-game-bedrijven en voornamelijk de uitgevers. Daar worden steeds meer games geproduceerd volgens een formule. Een formule die voornamelijk gericht is op het vergroten van de winst. Dit zie je bijvoorbeeld aan uitspraken in de vorm van; “Al onze games zullen nu x hebben, want y-games zijn dood.” Op deze manier worden alle games over een kam gescheerd, terwijl er zoveel gamers zijn allemaal met hun eigen smaak. Er wordt altijd gezegd dat de consument een verschil kan maken met hun portemonnee, maar ik denk dat die kracht behoorlijk wordt overschat. Bij games is die kracht alleen maar kleiner geworden. Nu wordt er steeds meer gefocust op het kleine aandeel aan gamers die bakken met geld uitgeven, die ook wel “whales” worden genoemd. Ik vind dit zo jammer, want hoeveel mooie unieke game ideeën zijn gesneuveld, omdat ze niet in de dogmatische visie passen. Gamers hebben de meest uiteenlopende smaken en interesses. Dat zou omarmd moeten worden!
Dit zal geen heel origineel antwoord zijn, maar een ding dat echt moet veranderen in de game-industrie vind ik toch wel de ongelijkheid binnen bedrijven. Wat er de afgelopen tijd allemaal aan het licht is gekomen, kan natuurlijk echt niet. Er zijn toch zeker wel evenveel vrouwen die van gamen houden als mannen vandaag de dag, dus geen reden om vrouwen niet serieus te nemen in het werkveld. Helaas gebeurt dit nog steeds in veel industrieën, niet alleen de game-industrie. Maar verandering moet ergens beginnen. Nu wil ik zeker niet zeggen dat mannen hier alleen de boosdoeners zijn. Als ik eerlijk ben, denk ik ook niet dat het echt helpt dat een groot deel van de vrouwelijke streamers op Twitch meer tiet laat zien dan gaming skills. Dit moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar het helpt niet voor het beeld dat mensen van gamende vrouwen hebben. Oh ja en nog een ding dat wel mag veranderen: Konami moet weer eens iets gaan doen met hun IP's, of ze gewoon verkopen aan iemand die dat wel nog van plan is. Het wordt echt wel tijd voor een nieuwe Silent Hill hoor!
Goh, hadden jullie geen moeilijkere vraag kunnen bedenken? Wat moet er veranderen. Tja, wat niet zou ik bijna zeggen. Maar dat is wel heel pessimistisch gedacht. Natuurlijk zijn er ook veel aspecten in de game-industrie die gewoon goed zijn. Maar ik denk dat we allemaal wel een wensenlijstje hebben. Voor mij is het belangrijkste dat moet veranderen eigenlijk iets wat twee kanten op werkt. Dat is namelijk de standaard waaraan moet worden voldoen. Dit is iets wat voor de ontwikkelaars geldt, sommige elementen moeten gewoon standaard in een game zitten. En er zijn toch wel minimale kwaliteitspuntjes waaraan een game of een service moet voldoen. Maar tegelijkertijd geldt dit ook voor de gamers. Die willen de standaard namelijk nog wel eens hoog leggen. Te hoog als je het mij vraagt. Tuurlijk, is er een bepaalde standaard waaraan een game, zeker een AAA-game, moet voldoen. Ik denk niet dat ik het oké vind dat games met grote bugs en glitches de wereld in worden gegooid. Die mogen gewoon niet meer voorkomen en grafisch moet de boel gewoon op orde zijn. Maar ik lees toch regelmatig ook dat gamers torenhoge eisen stellen aan games die gewoon niet realistisch of nodig zijn. En dat maakt dat games door een deel van de gamers te negatief worden ontvangen, wat zo zonde is. Dat het wel kan, kun je zien in games zoals Spiritfarer of Elden Ring. Ik denk dat als er van beide kanten de standaard wordt recht getrokken, er al een hoop wordt verbeterd in de game-industrie.
Wat moet volgens jou allemaal veranderen in de game-industrie? Laat het ons weten en deel het in de comments.
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!
Nieuws
SEGA heeft ontwikkelaar Amplitude Studios (Endless Dungeon, Humankind) verkocht. De gamemaker in kwestie gaat nu verder als een onafhankelijke organisatie.
Nieuws
Op de 18e verjaardag van Gears of War kregen de fans een leuk nieuwtje voorgeschoteld. John DiMaggio en Carlos Ferro keren terug in Gears of War: E-Day!
Nieuws
De Borderlands-film werd door maar weinig fans gewaardeerd, maar het heeft wel voor een positieve vooruitgang gezorgd met betrekking tot de gamesales.
Nieuws
De Early Access-release van InZOI is uitgesteld naar 2025. Gelukkig er ook meteen goed nieuws, want we hebben meteen een vaste releasedatum te pakken!