Trailer
Awesomenauts-ontwikkelaars keren terug voor onafgemaakte game Nubs!
gisterenOud-Ronimo Games-leden hebben de handen ineengeslagen om hun onafgemaakte game Nubs! weer op te pakken.
Als klein jongetje heb ik er altijd van gedroomd om games te maken. Op de basisschool begon ik al met het bouwen van kleine websites, en op de middelbare school begon ik ook applicaties te programmeren in verschillende programmeertalen. Vorig jaar heb ik de opleiding Gametechnologie afgerond aan de Universiteit Utrecht en vlak daarna ben ik begonnen als gamedeveloper bij het bedrijf GAMEDIA, waar ik het heel erg naar mijn zin heb. In dit artikel geef ik drie redenen om ook een game-opleiding te volgen.
In eerste instantie had ik me ingeschreven voor de bachelor Informatica aan de Universiteit Utrecht en wilde ik na mijn bachelor het masterprogramma Game and Media Technology studeren. Een paar maanden voordat mijn studie begon, kreeg ik echter een brief dat er voor het eerst uit de richting Gametechnologie kan worden gekozen. Hier ligt de focus meer op games, waarbij je meer leert over gameprogrammeren, artificial intelligence (AI) in games, 3D-modelleren en nog veel meer. Ook zal je meerdere keren een game met een groepje studenten moeten maken. Zo heb ik als eindproject met een groep studenten een game gemaakt om de communicatievaardigheden te verbeteren van mensen die een zorgopleiding volgen. Door het voltooien van deze richting haal je nog steeds je Informaticadiploma, maar dan met een extra aantekening dat je de richting Gametechnologie hebt gevolgd. Mocht je dus uiteindelijk geen baan in de game-industrie willen, dan hoef je niet een nieuwe opleiding te volgen.
Werken als gamedeveloper is heel erg afwisselend, zeker als je in een klein bedrijf werkt met veel verschillende projecten. Een shooter is immers heel anders om te maken dan een racegame. Daarnaast heb ik bij mijn baan al veel verschillende technologieën gebruikt. Zo heb ik al gewerkt met verschillende virtual reality-headsets (waaronder de Oculus Rift, Gear VR, VR One en Google Cardboard), de Kinect en de Leap Motion (voor het tracken van handen). Ook heb ik enkele dingen buiten de game-engines om gedaan, zoals het bouwen van verschillende tools voor het omzetten van data en heb ik een webserver gebouwd voor een populaire multiplayergame. Met alle nieuwe technologieën die er nog gaan komen, zal werken in de game-industrie niet snel saai worden.
Natuurlijk ben je tijdens een game-opleiding en baan in de game-industrie veel met games bezig. Het leuke is dat de mensen om je heen dit ook zijn. Tijdens pauzes zal je het dus regelmatig over games hebben en ze waarschijnlijk ook spelen. Je leert zo veel nieuwe mensen kennen met dezelfde interesses. Daarnaast heb ik een aantal keer met een groep studenten een gameavond gehouden. Ook met mijn baan hebben we wel eens een gameavond. Er wordt bijvoorbeeld jaarlijks een FIFA-toernooi georganiseerd, wat natuurlijk erg gezellig is, zelfs wanneer je niet zo goed in FIFA bent.
Uiteindelijk moet je natuurlijk voor jezelf bepalen of een game-opleiding wat voor je is. Ik ben erg benieuwd of je van plan bent om ook een game-opleiding te gaan volgen of dat je wellicht al een baan in de game-industrie hebt. Laat het me hieronder even weten.
Trailer
Oud-Ronimo Games-leden hebben de handen ineengeslagen om hun onafgemaakte game Nubs! weer op te pakken.
Nieuws
Tijdens Unreal Fest kondigde Riot Games aan met Valorant over te stappen naar Unreal Engine 5.
Trailer
De nieuwste Fortnite-samenwerking is met niemand minder dan basketbalheld Shaquille O'Neal.
Trailer
Deze Halloween kun je in De Sims 4 aan de slag met de nieuwe spookachtige uitbreiding Leven en Dood.