Nieuws
Publicatiedatum voor A Year of Rain bekendgemaakt
6 oktober 2019Uitgever en ontwikkelaar Daedalic Entertainment heeft de publicatiedatum voor A Year of Rain bekendgemaakt, deze komt binnenkort uit. A Year of Rain...
Real-time strategy is een interessant genre waar ik niet altijd even veel aandacht aan besteed. Tot ik weer eens een bundel koop en opeens in bezit ben van een aantal pareltjes. De campagne trekt dan direct mijn aandacht, omdat het altijd leuk is om te zien met welke helden je speelt en wat hun verhaal is. Toch zien RTS-games er niet altijd even aantrekkelijk uit. A Year Of Rain is net nieuw op de markt verschenen en probeert via de Early Access spelers te vergaren. De kleurrijke stijl ziet er uitnodigend en aantrekkelijk uit, maar weet de gameplay dit ook waar te maken?
Het opstarten van A Year Of Rain voelt erg vertrouwd als je bekend bent met het RTS-genre. In het menu zijn er drie modi waar je uit kunt kiezen. Als eerste mogelijkheid heb je de campagne, waarin het verhaal van de helden en de wereld wordt verteld. Een andere optie is om de 2vs2 Skirmish op te starten. In teams van twee moet je op één van de drie mappen de overwinning behalen. De derde optie is het maken van een Custom Match. Hier kun je gemakkelijk met vrienden een game opstarten, bots toevoegen of gewoon alleen spelen. Vooral de laatste twee mogelijkheden vond ik erg fijn, het zorgt er namelijk voor dat je rustig kunt wennen aan de fracties en de mappen, voordat je tegen andere spelers gaat spelen. De game heeft in totaal drie fracties namelijk The House of Rupah, de Undead en de Outcasts. Elke fractie heeft drie helden, zes verschillende eenheden en acht gebouwen als je de Keep, het hoofdgebouw, meerekent. De gebouwen verschillen voornamelijk in stijl. Zo heeft het House van Rupah gewoon een kasteel als Keep, terwijl de Outcasts een HoardBeast hebben. De naam zegt het al, dit is eigenlijk een beest met een kampement op zijn rug.
Natuurlijk moet ik de harde werkers niet vergeten. Om je kamp uit te breiden en een leger te creëren, heb je namelijk bouwers nodig. Aan het begin van een game begin je met een aantal van deze kleine wezentjes en zij zorgen ervoor dat gebouwen worden gebouwd en gerepareerd. Daarnaast verzamelen ze de grondstoffen die nodig zijn om te bouwen, eenheden te maken en nieuwe krachten te onderzoeken. Er zijn in de game twee grondstoffen die verzameld kunnen worden. De eerste is Anorium wat gehaald wordt uit een mijn die een beperkte voorraad heeft. Wanneer de mijn leeg is, moet je op zoek naar een nieuwe mijn op de map. De tweede grondstof is hout dat verzamelt wordt door het omkappen van bomen. Komt je bekend voor? Ik speel niet al te vaak RTS-games, maar ik vond het met mijn kennis van het genre eenvoudig om in A Year Of Rain te stappen. Mocht je totaal geen idee hebben dan zijn er twee tutorials die een groot gedeelte uitleggen. De game is gericht op co-op wat al terug te zien is bij de 2vs2 Skirmish, maar ook de tutorial en campagne kan je samen spelen.
Het verhaal bestaat momenteel uit één hoofdstuk dat bestaat uit meerdere missies. In dit hoofdstuk speel je als House Of Rupah die naar The Shattered World trekt om daar vrede te brengen. Het verhaal van de wereld en de helden vindt eigenlijk op drie manieren plaats. Wanneer je een missie opstart, krijg je eerst een getekende afbeelding te zien waarbij een kroniek jou wat zaakjes vertelt. Vervolgens vindt er een cutscene plaats waar de helden in beeld komen. Zowel in de cutscenes als de game zijn de helden ingesproken. Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan met de missie en terwijl je bezig bent om de quests te voltooien hebben de helden commentaar op jou of elkaar. Ikzelf had al direct een favoriet. Shen is een vuurmagiër die erg kan genieten van een drankje. Dit zorgt voor grappige conversaties, waarbij ze ook niet bang is om te roepen dat ze in ieder geval niet sober doodgaat. Humor speelt dus ook een rol in A Year Of Rain en dat is voornamelijk merkbaar met deze kleine opmerkingen.
Dat het verhaal in de campagne echt de focus is, is goed merkbaar. De missies zijn afwisselend en gericht om het verhaal over te brengen. Het ene moment heb je alleen het commando over de helden, dan weer over de helden en een aantal eenheden om in een andere missie opeens weer grondstoffen te moeten verzamelen om je kamp uit te breiden en een leger te creëren. Tijdens de campagne kunnen de helden kisten openmaken om handige items te verzamelen. Sommige items geven een passieve verbetering, terwijl andere geactiveerd moet worden. De helden zijn ook de enige die vaardigheden kunnen verdienen die je kunt gebruiken in de gevechten. Wanneer je de items niet hebt gebruikt worden deze automatisch meegebracht naar de volgende missie. Het nadeel van de campagne is dat op het moment van deze preview het niet mogelijk was om te saven. In de roadmap wordt aangegeven dat dit komt door glitches en ze de keuze wel moesten maken. Toch zorgt dit ervoor dat de game frustrerend is. Het moment dat één van de helden doodgaat, is de game over en moet je opnieuw beginnen. In de eerste missies is dit nog te doen, omdat deze maar twintig minuten duren. Het moment dat je held aan het eind van een missie doodgaat en je al een uur bezig bent, is de frustratie nogal hoog. Dit zorgde ervoor dat ik toch maar de campagne naast me heb neergelegd. De muziek, de missies en de stijl zorgen voor een sfeer die goed past bij de game.
Het spelen van de 2vs2 Skirmish is niet voor niks. Je hebt niet alleen de mogelijkheid om je strategie te testen; je kunt ook competitieve wedstrijden spelen. Na de eerste tien wedstrijden krijg je toegang tot de competitieve ladder en krijg je voor elke win een aantal punten. Het spelen van de matches levert een aantal dingen op. Het spelen van de verschillende rollen zorgt ervoor dat je hier ervaringspunten in krijgt die toegang geeft tot banieren die je kunt gebruiken. Het verhogen van het level van de drie fracties geeft je weer toegang tot iconen en titels die je in je profiel kunt instellen. De drie rollen heb ik nog niet eerder genoemd en dit zijn de Support, Tank en Damage, omdat je met zijn tweeën speelt, kan de juiste combinatie in je voordeel werken.
De ontwikkelaars geven aan dat de game klaar is voor de esport-scene en met het competitieve ladderssysteem, het terugkijken van je wedstrijden, beloningen en de verschillende mappen lijkt dit op eerste gezicht ook zo te zijn. De game mist echter één van de belangrijkste systemen van een RTS-game en dat is de pathing. Jouw leger heeft geen idee hoe het zich over de map moet bewegen, ze komen vast te staan achter obstakels, lopen elkaar in de weg of besluiten opeens linksaf te slaan en ver van de groep te lopen. Ook met vechten geeft dit een probleem, omdat ze elkaar simpelweg in de weg staan. Het is mogelijk om hier een beetje om heen te werken door ze alleen op korte afstanden te commanderen, of door boogschutters of magiërs te gebruiken en deze in gevechten af te zonderen van de rest. Toch blijft het systeem niet optimaal. Ook hier geldt weer dat de ontwikkelaars bezig zijn met een compleet vernieuwd systeem. Dit is toch wel één van de systemen die je direct goed wil laten werken en helaas is dat niet het geval. Daarnaast zijn de wachttijden aan de lange kant en is de balans tussen sommige eenheden nog niet helemaal goed. De wedstrijden vinden plaats op drie mappen die op competitief gebied genoeg variatie brengen.
A Year Of Rain is een game die genoeg potentie heeft om het goed te doen in het RTS-genre. Toch was het misschien verstandig geweest om nog even te wachten met de Early Access. Het probleem van de savegames en pathing vind ik net iets te groot, ook voor een Early Access game. Vooral wanneer beide problemen elkaar versterken in de campagne. Een Early Access game heeft altijd bugs en de kleintjes die ik ben tegengekomen zijn niet uitermate storend. Het grote pluspunt is dat de ontwikkelaars luisteren naar de feedback en een duidelijke roadmap hebben neergezet. De game is dus in volle ontwikkeling en met alle goede punten zoals het verhaal, de stijl van de game en de verschillende gametypes ziet het er goed uit voor de toekomst. Ik zou als advies geven om toch nog even te wachten met het kopen tot de twee grotere problemen zijn opgelost, tenzij je graag helpt met het geven van feedback. A Year Of Rain kan veel brengen en heeft een goed prijskaartje voor de content die nu al geleverd wordt. Het is alleen jammer dat ze deze problemen niet hebben opgelost, voordat de game verscheen in Early Access.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Daedalic Entertainment
Uitgever:
Daedalic Entertainment
Release:
6 december 2019
Reviewscore:
-
Platforms: