Preview: Army of Two: The 40th Day

-

Niks is zo fijn als een bruut knalfestijn, vooral als het gewoon erg vet is. Army of Two was een vermakelijke game die vooral tot zijn recht kwam in de co-op. Brute actie tezamen met een enorme lijst aan wapens die men kon upgraden, zorgde voor een plezierig knalfeest. Toch had de game zijn mankementen waarvan EA heeft beloofd dat deze zijn aangepakt in het vervolg Army of Two: The 40th Day. We zijn benieuwd!

Broodjes bakken
In dit vervolg keren onze stoere antihelden, Sam en Rios, met verhullende maskers terug om weer een lekker bloedbad te nemen. Al zullen ze de maskers wel zo nu en dan afnemen, een idee van EA om de heren niet uitsluitend neer te zetten als emotieloze terminators, al maakte mij dat geen reet uit verder. In het verhaal van Army of Two: The 40th Day zijn Sam en Rios een bedrijf voor zichzelf begonnen, maar niet bepaald een bakkerij waarin ze samen gezellig broodjes bakken. Ze richten samen Trans World Operations op en laten zichzelf inhuren door diegene die het meeste geld op tafel gooit om allerlei 'problemen' uit de wereld te schieten. Na een klusje in Shanghai barst ineens een hel los van chaos, explosies, crashes, en rondvliegende kogels. Een groep huurlingen is een 40th day initiatief begonnen, zoals ze het zelf noemen, en overal heerst er paniek. Aan onze helden de taak om uit te zoeken wat er allemaal gaande is en wie erachter zit.

Vuurpijlen in je reet
Aangezien een arsenaal aan 'gereedschap' nodig is voor een goed bloedbad, kun je weer een flinke lijst aan wapens verwachten. Een veel genoemd minpunt van de eerste game was het lineaire en soms repetitieve verloop van de gameplay en in Army of Two: The 40th Day wordt dit serieus aangepakt. EA belooft een minder lineaire ervaring door het toevoegen van morele keuzes. Zo kun je bepaalde 'problemen' met de vredesduif op je schouder en met een roos achter je oor oplossen, of je neemt wat speed, stopt wat vuurpijlen in je reet en je blaast jezelf als een Cum Laude geslaagde Rambo door de levels heen. Daarnaast ligt de focus nog meer op samenwerken. Zo kun je een heus draaiboek oproepen, vergelijkbaar met je GPS systeem uit het eerste deel, en vijanden voor je partner aanstippelen zodat die voor hem verschijnen als gekleurde bolletjes. Handig in gijzelsituaties bijvoorbeeld. Ook kun je jezelf zogenaamd overgeven aan de vijand, terwijl de ander een verrassingsfeest voor ze organiseert. Al met al wat meer mogelijkheden om goed samen te werken, wat altijd is meegenomen.

Voorlopig oordeel
Army of Two: The 40th Day kan wel eens een zeer leuke shooter gaan worden en dan vooral samen met een vriend in de co-op. Het eerste deel was al vermakelijk, maar nodigde niet gauw uit tot herspelen met een vriend. Daarvoor was de game te herhalend en te 'gestuurd'. Ik geloof best dat EA de minpunten wil aanpakken, maar met wat meer co-op moves en de toevoeging van morele keuzes alleen weet ik niet of ze het gaan redden. Als EA de missies gevarieerd weet te houden en de game niet te kort maar wel erg lekker maakt, dan vetrouw ik erop dat ik met Army of Two: The 40th Day weer een heerlijke shooter in huis haal.