Preview: Bulletstorm

-

Bulletstorm is een First-person shooter ontwikkeld door People Can Fly en Epic Games. De game heeft veel weg van vorige games van Epic, zoals Unreaul Tournament en Gears of War. De game geeft je de vrijheid en laat je erop losknallen zoals jij dat wilt.

Groene planeet
Bulletstorm brengt ons naar de 26ste eeuw. Je speelt Grayson Hunt, een leider van een bende genaamd Dead Echo. Deze bende voert de ene na de andere (moord)opdracht uit, zonder zich ook maar iets af te vragen. Gray komt er achter dat alles toch niet zo normaal is als het lijkt en besluit alle bevelen te negeren. Met zijn beste vriend Ishi Sato vlucht hij voor zijn teamgenoten, onder leiding zijn van generaal Serrano, naar een uithoek van het universum. Vele jaren later komen ze het oorlogsschip van generaal Serrano tegen. Gray besluit om met zijn kleine ruimte ruimteschip het grote schip van Serrano te rammen. Uiteindelijk storten beide schepen neer op de planeet Stygia.

Stygia was een levendige planeet, die nu volledig door groen is overwoekerd. De planeet wordt op dit moment alleen nog maar bewoond door vleesetende planten en gekke bendes. Je ziet nog wel de infrastructuur die is overgebleven van de vorige bewoners. De bendes maken het jou lastig en vallen je meedogenloos aan. Het zal nog moeilijk worden om levend van de planeet te komen.

Kill met skill
Een van de belangrijkste elementen uit de game zijn skillshots. Dit is het zo leuk mogelijk doden van je vijanden. De mogelijkheden om je vijanden neer te schieten zijn talloos. Het ligt alleen aan je wapen, omgeving en aantal vijanden wat je gaat doen. Je kan iemand wegtrappen in een vleesetende plant en vervolgens de plant neerschieten. Maar ook een explosief vaatje in slow motion naar de vijand trappen en vervolgens het vat kapot schieten als het in de buurt is, behoort tot de mogelijkheden.

Na elke kill die je maakt verschijnen de punten boven het lijk met een leuke naam. Neem bijvoorbeeld 'Gang Bang', dat verschijnt wanneer je met een Flail Gun twee met een ketting aan elkaar verbonden granaten om twee vijanden heen schiet. Door de punten en leuke namen voor elke kill, ziet de game er lekker arcade uit. Dit is juist de bedoeling, want alles in deze game draait om de funfactor.

Mensjes killen, puntjes willen.
Voor elk slachtoffer dat je maakt krijg je punten. Tien punten voor een simpele kill, tot wel honderd punten als je een vette afslachting maakt. Met de punten kun je upgrades kopen, zoals nieuwe wapens en/of verbeteringen. Hoe vettere kills je maakt, hoe sneller je jouw übergoede wapenarsenaal tot je beschikking hebt. Het is dus niet slim om maar wat raak te schieten. Juist door eerst op een kruis en daarna op het hoofd te schieten haal je de volle honderd punten binnen.

Voorlopige conclusie
De game draait vooral om de skillshots, waarmee je punten kunt verdienen. Deze punten stimuleren het maken van brute kills, waardoor je vervolgens met de vetste wapens kunt knallen. Dit systeem zal denk ik goed werken en ik zie mezelf dan ook graag knallen op de inmiddels groene planeet. Het wordt weer eens wat anders dan knallen in alle serieuze Call of Duty- en Medal of Honor-games. Het verhaal van Bulletstorm is voor mij niet zo heel belangrijk. Bulletstorm zal het vooral van zijn Skillshots moeten hebben. En die zijn zeer bruut.