Preview: Dragon Ball FighterZ

-

Wanneer een uitgever besluit een open bèta te organiseren is dat meestal gunstig voor alle partijen. De gamer kan ruim voor de release checken of het wat is, wat altijd fijn is. De uitgever kan tegelijkertijd in de gaten houden of het serverpark toereikend is en of deze niet gelijk in de fik vliegt wanneer de topdrukte aanbreekt. Zo ook bij Bandai Namco's knokfestijn genaamd Dragon Ball FighterZ, welke ik het afgelopen weekend heb getest. Na enkele uren van mijn tijd in de bèta te hebben geïnvesteerd ben ik tot twee conclusies gekomen: de gameplay is mokertjevet en de servers tja. Wat daar precies mee aan de hand was, Goku mag het weten en Bandai Namco hopelijk ook.

Vechten tegen de verveling
Het is de rest van de bèta testers vast niet ontgaan dat het online gedeelte niet helemaal lekker is verlopen. Ik spreek in het bijzonder over matchmaking gedurende een casual match. Gezien de bèta van Dragon Ball FighterZ beperkt bleef tot casual matches, ranked matches en een tutorial, kwam je niet onder een partijtje wachten uit. Nu vind ik het niet erg om eventjes met mijn customized mini-Frieza te moeten rondbanjeren terwijl een geschikte tegenstander wordt gevonden, maar wanneer ik in de tussentijd een Chinese rijsttafel kan bestellen, afhalen en binnenharken wordt het een ander verhaal. Helaas leken vooral Casual Matches hier behoorlijk last van te hebben.

Weet je wat, dan maar Ranked Matches dacht de gek. Ook hier kon ik niet spreken van een instant match, maar ach. Na enkele minuten werd mij dan toch een waardige tegenstander van 'mijn niveau' voorgeschoteld. Gezien ik de gehele tutorial met vlag en wimpel had afgesloten dacht ik er wel klaar voor te zijn. Never had I been so wrong. Wat volgde, dames en heren, was een ware slachtpartij van de bovenste plank. Een regelrechte vernedering. Terwijl ik naar mijn controller keek of deze überhaupt nog wel werkte, trapte mijn tegenstander mij zonder moeite tot drie keer toe richting alle hoeken van het scherm.

Het 'Gouden Randje'
Hoewel deze vernedering absoluut niet de boeken in gaat als prettig, heeft het me wel een voorproefje gegeven van de ontzettend brute game die Dragon Ball FighterZ kan zijn wanneer je wat tijd investeert in alle characters en diens moves. Helaas bood de bèta mij weinig kans om wat moves te oefenen. Iedere pot was namelijk binnen luttele seconden afgelopen en in de tutorial speel je vooral met Goku, Gohan en Krillin. Toch werkte de destructieve comboreeksen die op mijn netvlies werden gekatapulteerd betoverend, bijna hypnotiserend. Sterker nog, ik vond het bijna een eer dat ik na een flurry van aanvallen middels een kneiter van een Kamehameha van de planeet werd gebonjourd.

Hoe mooi elke eindbom van de tegenstander ook was, diep van binnen wilde ik de bèta niet met een algemeen gevoel van machteloosheid afsluiten. In tutorials en oefensessies ben ik meestal een kei, dus bedank ik Bandai Namco op de blote knietjes dat de Tutorial Mode in deze bèta toegankelijk was. Deze modus pretendeert iedere noob in enkele lessen klaar te stomen voor het echte werk. We weten allemaal dat dit niet zo is, maar vooruit. Mocht je net als ik echt nul skills hebben wanneer het om een online competitie aankomt, dan kun je je hier toch even een echte bink wanen. De tutorial liet me in ieder geval merken dat Dragon Ball FighterZ 'easy to learn but hard to master' is. De combo's op je dooie gemakje uit je controller wringen is tot daar aan toe. Zodra je een tegenstander voorgeschoteld krijgt die deze combo's intussen kan dromen, merk je dat je toch aan je techniek moet werken. Eén combo voltooien is geen kunst. Al je geleerde combo's aan elkaar rijgen, dat is wat anders.

De moraal van dit verhaal
Alles bij elkaar opgeteld hebben zowel ik als Bandai Namco van deze bèta wat kunnen leren. Ik weet wat me te doen staat en duik bij de release van Dragon Ball FighterZ meteen bij Master Roshi in de leer. Oefening baart namelijk kunst, vooral wanneer je niet constant door een andere speler in elkaar wordt gemept. Bandai Namco weet intussen ook wel waar men aan moet werken. Ik ga er zelf dan ook maar vanuit dat matchmaking bij de release een stuk beter en vlotter verloopt.