Gameliner logo 20 jaar
AD
Rockstar GTA-Online A Safehous in the Hills

Preview: Duet Night Abyss - Geeft flinke Genshin Impact vibes

-

Tijdens gamescom kreeg ik de kans om een demo van Duet Night Abyss te spelen, de nieuwe fantasy action-RPG van Pan Studio. De game draait om vrijheid, zowel in verhaal als in gameplay, en combineert dynamische hack-and-slash gevechten met een rijke wereld waar magie en technologie naast elkaar bestaan. Wat direct opvalt is hoe de game spelers niet in een strak keurslijf dwingt, maar ruimte geeft om eigen keuzes te maken, zowel in vechten als in personageontwikkeling. Ik kreeg er wel behoorlijk Genshin Impact vibes van.

Vrijheid boven alles

Een van de speerpunten van Duet Night Abyss is de vrije manier waarop je je team en uitrusting kunt samenstellen. In plaats van vaste progressieroutes kun je personagefragmenten en materialen verzamelen op je eigen tempo. Hierdoor bepaal je zelf welke helden je vrijspeelt en welke wapens je smeedt, zonder dat het uitmaakt welke personages je wel of niet ontwikkelt en in welke volgorde. Het voelt verfrissend in een genre dat vaak leunt op grinding en repetitie. Tijdens mijn speelsessie kon ik meerdere combinaties testen en merkte ik hoe flexibel het systeem werkt. Je kunt focussen op een specifiek, sterk team of juist experimenteren met uiteenlopende strategieën. Personages hebben namelijk elk hun eigen element en speelstijl, die je kunt combineren met verschillende soorten wapens en uitrusting. Die keuzevrijheid geeft de game een hoge herspeelbaarheid.

Het verhaal speelt zich af in een wereld waar magie en machines hand in hand gaan. Je volgt twee hoofdpersonages die elk hun eigen achtergrond en perspectief hebben. Samen belanden ze in een strijd tegen demonen die in talloze gedaantes verschijnen. Deze ontmoetingen zijn niet alleen gevechten, maar ook momenten die het bredere lot van de wereld blootleggen. Het narratief heeft een donkere ondertoon, maar blijft toegankelijk door de duale structuur. Je merkt dat de studio inzet op variatie, zowel in de personages die je ontmoet als in de missies die je speelt. Deze mix van vrijheid en een verweven verhaal maakt nieuwsgierig naar de uiteindelijke uitwerking. Ik heb zelf tijdens de demo natuurlijk nog niet al te veel van het verhaal kunnen zien, maar ik kon wel zien dat de cutscene die ik te zien kreeg met elk personage dat ik speelde er een beetje anders uitzag. Ik ben dus erg benieuwd naar de rest van het verhaal en vooral de manier waarop het verteld wordt.

Duet Night Abyss gamescom handson demo2

Gevechten vol tempo

De combat van Duet Night Abyss draait volledig om vrijheid in wapengebruik. Je kunt tijdens gevechten vrij schakelen tussen melee en ranged wapens. Denk aan whipswords en rapiers voor dichtbij, gecombineerd met sniper rifles of grenade launchers voor afstand. Tijdens de demo voelde het schakelen vloeiend en gaf het elk gevecht een tactische laag. Je hoeft je niet te beperken tot één stijl, maar kunt mixen en matchen tot je een set-up hebt die bij jou past. Vooral de hover gun en whipblade sprongen eruit door hun unieke movesets. Dit systeem maakt de combat niet alleen veelzijdig, maar ook persoonlijk.

De gevechten zelf zijn snel en soms chaotisch, maar altijd goed te volgen. Vijanden vallen in golven aan en dwingen je om continu te schakelen tussen aanvallen en ontwijken. Je hebt de vrijheid om vijanden vanuit de lucht te bestoken of juist met brute kracht op de grond neer te halen. Daarbovenop draait een groot deel van de game ook om verkenning. De wereld is groot en voelt vrij open aan en je hebt behoorlijk veel bewegingsvrijheid. Dit voorkomt dat de gameplay eentonig wordt. Tijdens de speelsessie werd duidelijk dat Pan Studio mikt op een balans tussen intensiteit en variatie. Je voelt dat elke encounter net iets anders aanpakt, waardoor je alert blijft en steeds nieuwe tactieken probeert. Daarnaast heb ik ook een baasgevecht mogen spelen. Ook hier kreeg ik weer enorme Genshin Impact vibes, met de verschillende aanvalspatronen die de eindbaas deed en het feit dat je de eindbaas een paar keer per week kunt farmen om onderdelen te krijgen.

Duet Night Abyss gamescom handson demo

Customize erop los

Naast vechten geeft Duet Night Abyss ook veel ruimte om je personages en uitrusting visueel aan te passen. Het dye-systeem maakt het mogelijk om wapens en outfits vrij te kleuren en direct van stijl te wisselen. Je kunt verschillende kleurenschema’s uitproberen en deze aanpassen aan je stemming of speelstijl. Het voelt meer als een verlengstuk van je identiteit in de game dan een losse gimmick. De accessoires, zoals hoofdtooien of ornamenten, voegen daar nog een extra laag aan toe. Daarnaast zijn er ook skins beschikbaar voor de verschillende personages. Hoewel dit soort features vaak bijzaak lijken, werkt het hier goed samen met de kern van de game. Omdat de combat draait om vrijheid en combinaties, voelt het logisch dat je ook visueel de vrijheid hebt om jezelf uit te drukken. Tijdens de demo testte ik verschillende combinaties van accessoires en wapens en het gaf direct een ander gevoel aan mijn personage. Het lijkt een klein detail, maar het versterkt de binding met je team. Dit soort keuzes laat zien dat de ontwikkelaars niet alleen mikken op mechanics, maar ook oog hebben voor persoonlijke expressie. Er zijn natuurlijk genoeg spelers die er geen zak om geven, maar ik vind het persoonlijk wel altijd leuk om mijn personages te customisen. Alsof ik een kind ben dat haar Barbiepoppen aankleedt.

Daarnaast is onlangs ook bekendgemaakt dat Duet Night Abyss geen gacha-game meer is. Alle personages en wapens zijn dus vrij te spelen met in-game valuta. De game zal nog wel microtransacties bevatten voor cosmetische items, maar buiten dat hoef je dus geen geld uit te geven om aan personages en wapens te komen. Dit is voor een game als deze natuurlijk een enorm grote stap, daar een gacha-systeem normaal enorm veel geld in het laatje brengt en er ook voor zorgt dat mensen blijven spelen. Ik vind het zelf een enorm goede ontwikkeling, maar of de ontwikkelaar hiermee zichzelf niet compleet in de voet snijdt, moet blijken.

Duet Night Abyss gamescom handson demo1

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Na mijn speelsessie op gamescom laat Duet Night Abyss een sterke indruk achter. De game combineert snelle en veelzijdige combat met een wereld die ruimte geeft voor eigen keuzes. Of je nu diep in tactische loadouts duikt of liever je favoriete team langzaam opbouwt, er is ruimte om de game naar je hand te zetten. Het verhaal rond de twee hoofdpersonages en de demonen belooft bovendien meer gelaagdheid dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Qua stijl en look and feel doet het wel sterk denken aan Genshin Impact, maar dat is eigenlijk alleen maar positief bedoeld. Of Duet Night Abyss ook op lange termijn diepgang en balans weet vast te houden, moet nog blijken, maar de basis die ik speelde voelt solide en uitnodigend.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Duet Night Abyss

Ontwikkelaar:

-

Uitgever:

-

Release:

Onbekend

Reviewscore:

-

Platforms:

Mob
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord