Preview: Duik in de duistere diepten met Dungeonborne
In de wereld van hedendaagse game-industrie belooft iedere nieuwe titel de grenzen van wat kan en is, te verleggen. Dungeonborne blaast niet van de hoge toren, maar voelt daadwerkelijk als een nieuwe frisse wind. Deze game, ontwikkeld door het relatief onbekende Mithril Interactive, belooft spelers niet zomaar een avontuur te bieden, maar een ervaring waarin elke zwaardslag, elke spreuk en elke strategische beslissing voelt alsof je zelf door de duistere kerkers dwaalt. Met een unieke mix van PvPvE gameplay, dungeon crawling, en elementen van extraction en battle royale, staat Dungeonborne klaar om de definitie van het genre opnieuw vorm te geven. Of dat gaat lukken is een tweede, maar ik kan je wel alvast verklappen dat de eerste indruk retengoed is. Meer over mijn eerste gevoelens over deze game lees je hier!
Meer dan je standaard dungeon crawler
Op het eerste gezicht lijkt Dungeonborne een traditionele dungeon crawler. Zo eentje die je al tien keer hebt gezien. Maar schijn bedriegt; Dungeonborne is niet iets wat je al kent. Zodra je voet zet in de gotische diepten, solo of vergezeld door twee vrienden, openbaart zich een duistere wereld vol dodelijke vallen, verraderlijke schaduwen, én heel veel monsters die helaas niet het beste met je voor hebben. Het kan maar beter gezegd zijn. Want in de wereld van Dungeonborne is elk object, elke schaduw je keiharde vijand. Nou ja, of je bondgenoot. Dat hangt gedeeltelijk ook af van of je slim genoeg bent om de omgeving in je voordeel te gebruiken. Van het besluipen van nietsvermoedende vijanden vanaf hoger gelegen posities tot het lokken van tegenstanders in dodelijke vallen; in Dungeonborne kom je met creativiteit een heel eind.
Deze kersverse game daagt spelers uit om verder te kijken dan brute kracht. Tactisch inzicht, een goed samengesteld team, en kennis van het terrein zijn essentieel om de vele schatten die overal en nergens verborgen zijn, veilig te stellen. Daarbij daagt de game je als speler ook uit om snel beslissingen te maken. En van die beslissingen kan soms een heleboel afhangen, dus je kunt ze ook maar verstandig en wijs maken. De dynamische speelomgeving, waar de veilige zone steeds kleiner wordt, bemoeilijkt dit nog eens. Dus houd je van een uitdaging? Dan is dat je extra reden om jezelf eens aan deze game te wagen. De harde - maar ook zeker waardevolle - les die ik in tussentijd geleerd heb, is dat overleven met een lekkere buit belangrijker is dan door knallen. Je wilt immers voorkomen dat je de harde verdiensten weer mag inleveren bij Magere Hein.
De klassenkeuze is reuze
Dungeonborne put uit een rijke RPG-traditie met een breed scala aan klassen om te beheersen. Of je nu de voorkeur geeft aan de directe aanpak van een vechter, de heilige spreuken van een priester, of de sluwe tactieken van een dief, er is voor elk wat wils. En voor de liefhebbers biedt Dungeonborne gespecialiseerde klassen zoals de Cryomancer en Pyromancer, elk met hun unieke vaardigheden om vijanden te domineren. Het gevechtssysteem beloont precisie, blokken, pareren, en het strategisch gebruik van klassespecifieke vaardigheden en drankjes. En dat maakt het afmatten van een skelet-krijger toch net wat meer bevredigender. Ikzelf week ditmaal af van mijn traditionele keuze om met een Rogue-achtige personage te spelen en koos dan ook voor die laatstgenoemde Pyromancer. Spannende keuze, maar wel lonend! De combat voelde ook al lekker, vloeiend en goed gepolijst aan. Daarmee creëert de game al een solide basis om lekker te knokken.
Nadat je een dungeon hebt betreden en menig monsterlijke wezen al wat tanden hebt laten rapen, is het tijd om je buit te verzilveren. Spelers kunnen hun veroveringen verkopen of verbeteren; de perfecte mix aan ingrediënten voor wéér net een stukje meer diepgang. Daar houd ik wel van. En dankzij Unreal Engine 5 ziet elke spier en elke kerker er adembenemend uit, met een audio-ervaring die je midden in de actie plaatst. Waar de game me aan doet denken zo nu en dan? Eldenring! De games delen een soortgelijke atmosfeer en ook wat betreft de gameplay zijn er verschillende raakvlakken te vinden. De game schittert en knalt van het beeldscherm, al valt dat wellicht niet direct op te maken uit het beeldmateriaal dat ik voor dit artikel heb gebruikt. Mijn pc sprint tegenwoordig helaas niet meer mee in de voorhoede, maar houdt het in plaats daarvan bij een bescheiden prestatie. Begrijp je wat ik bedoel? Met een Nvidia GTX 1060-videokaart klaart jouw machine de de minimale klus, maar met een beetje méér pers je er alles uit wat erin zit.
Voorlopig oordeel van Delano
Zoals je wellicht al hebt kunnen opmaken uit dit artikel: ik ben fan van het werk dat de kleine ontwikkelaar uit Singapore heeft geleverd. Dungeonborne is een belofte van een meeslepende, tactische ervaring die spelers uitdaagt op manieren die weinig andere games doen. Met een diepe, strategische gameplay, een rijke wereld vol gevaren en kansen, en een innovatieve benadering van het dungeon crawler genre, is Dungeonborne een titel om in de gaten te houden. Of je nu diep de kerkers in duikt op zoek naar buit, je vijanden afmat, of een keer goed met je toverstok zwaait, deze game garandeert je een interessante ervaring. Kortom: Dungeonborne is een beloftevolle nieuwkomer. En het mooie? Je kunt Dungeonborne zelf ook aan de tand voelen; de open alpha van de game is momenteel namelijk speelbaar. De uitgelezen kans dus om deze nieuwkomer gratis te ervaren!
Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Mithril Interactive
Uitgever:
Mithril Interactive
Release:
Onbekend
Reviewscore:
-
Platforms: