Preview: F.E.A.R. 3

Het is inmiddels al meer dan een week geleden dat ik bij Warner Bros op kantoor was om een glimp op te vangen van F.E.A.R. 3. Ja, je leest het goed, meer dan een week geleden al. Waarom ik er dan nu pas een stukje over schrijf? Tja, zo gaat dat met embargo's in de game-industrie...

Bedrieglijk weer
Op de vroege maandagochtend van 4 april was de zon al volop aanwezig en kon je al zien dat het een mooie dag ging worden. Toch is het spel wat Warner Bros aan de pers wilde tonen op die dag niet zo overgoten van zonlicht en blije gedachten. Ik was namelijk uitgenodigd om een indruk te krijgen van de singleplayer (die vanaf dit derde deeltje ook helemaal in co-op te spelen is), om daarna nog even te genieten van de multiplayer (ook nieuw in de F.E.A.R.-serie). Twee nieuwe elementen dus, een gewaagde stap van de ontwikkelaars of niet?

Co-op met Zamora
Laat ik beginnen met de singleplayer-presentatie die we voorgeschoteld kregen. Niemand minder dan de producer Ernest Zamora was ingevlogen om samen met een assistent een stukje van de co-op mode door te spelen. Deze co-op speel je met de karakters Point Man en Paxton Fettel. De eerste is gespecialiseerd in het gebruik van wapens, Fettel is juist de man van de telekinetische krachten. Je kunt je waarschijnlijk al wel voorstellen wat je met deze combinatie kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende: Fettel gebruikt zijn krachten om een vijand van de grond te lichten en Point Man hoeft alleen nog maar een lading lood in de vijand te pompen om het klusje af te maken. Zo zijn er nog veel meer dingen die je kunt bedenken om goed samen te werken (denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van Fettel om Point Man te healen of extra krachten te geven).

Van A naar B via C of D
Volgens Zamora is een ander belangrijk aspect van de co-op dat de één echt niet continu achter de ander aan moet lopen. Oké, de game is lineair van opzet, maar uiteindelijk zijn er in een level verschillende wegen die van A naar B leiden. Dit zorgt er niet alleen voor dat het leuk blijft om de game voor een tweede keer uit te spelen, maar ook om wat meer originaliteit in de levels te brengen. Want zeg nou zelf, steeds maar achter elkaar aanlopen op het enige pad dat je kunt volgen is ook niet alles.

Horror
F.E.A.R. 3 zou geen volwaardige game in de serie zijn als er geen horror-elementen in zouden zitten. Je zou kunnen denken dat dit door de co-op wat minder naar voren komt, maar na de speelsessie van Zamora blijkt dat de 'fear' nog steeds goed aanwezig is. Mensen als John Carpenter (bekend van verschillende horror-films) en Steve Niles (horror-schrijver) hebben meegeholpen om ook in F.E.A.R. 3 de nodige horror te stoppen. Je zult de nodige schrik-momenten beleven als de zwangere Alma opeens voor je neus staat en je weet ook nooit wat je in een donker hoekje kunt aantreffen. Op die manier wordt de spanning er continu ingehouden en zit je waarschijnlijk een groot deel van het spel op het puntje van je stoel te spelen.

Multiplayer
Na de co-op demo was het aan mij om eens los te gaan met een ander nieuw element van F.E.A.R. 3, namelijk de multiplayer. Ik heb enkele modi mogen spelen, en ik kan nu alvast zeggen dat ik aangenaam verrast ben door wat ik heb gezien. Eén van de modi is bijvoorbeeld Contractions (don't ask me), waarin je de bekende golven van vijanden af moet zien te slaan en met z'n allen zo ver mogelijk moet zien te komen. Een origineel element wat Contractions anders maakt dat de zombie-modes die we kennen uit andere games, is dat je zelf voor je wapens en granaten zult moeten zorgen. In de hele map liggen namelijk kisten met wapens verstopt, die je heelhuids naar jouw basis moet zien te brengen. Is dat je eenmaal gelukt, dan kun je de wapens uit de kist gebruiken om je vijand te lijf te gaan. Het is dus zaak om tussen de aanvallen door zoveel mogelijk van die kistjes te verzamelen, om genoeg wapens te hebben om de volgende golf van vijanden te overleven.

Een ander mode is Soul King, waar het ieder voor zich is. Op de map lopen zowel computergestuurde karakters als menselijke tegenstanders, en het is de bedoeling om van allebei zoveel mogelijk te vermoorden. Lukt het namelijk om iemand het loodje te laten leggen, dan moet je de zielen die hij of zij achterlaat oppakken om daarmee punten te scoren. Een leuke extra in deze mode, is dat het mogelijk is om met een druk op de knop bezit te nemen van het lichaam van een computergestuurde vijand. Op die manier kom je in het bezit van al zijn wapens en is je health weer net zo hoog als de health van die tegenstander op dat moment.

Tenslotte heb ik nog de mode F**king Run gespeeld. Alleen al aan de titel kun je zien wat precies de bedoeling is: zo snel mogelijk naar het eind van het level rennen terwijl je de verschillende vijanden op je pad naar de hel schiet. De reden dat je zo snel mogelijk moet rennen, is 'The Wall'. Deze muur van rook zit je continu op je hielen en als één iemand uit je team gepakt wordt door deze rook is het over en uit en kun je weer opnieuw beginnen. Je zult de eerste keer dat je deze mode speelt misschien denken dat je het nog vrij rustig aan kunt doen, maar het is echt nodig om af en toe een sprintje te trekken om niet opgezogen te worden door die vijandige rook.

Voorlopig oordeel
De twee nieuwe onderdelen van F.E.A.R. 3, de co-op en de multiplayer, zouden wel eens een geweldige boost aan het spel kunnen geven. Beide nieuwe features zitten goed in elkaar en vooral bij de multiplayer van het spel had ik niet verwacht zoveel lol te hebben. Ook voor de mensen die F.E.A.R. 3 willen halen voor de horror heb ik goed nieuws: die is terug en beter dan ooit. Met F.E.A.R. 3 haal je dus een complete single- en multiplayer ervaring in huis waar je lang plezier van zult hebben.