Preview: F.E.A.R. 3

Geplaatst: 27 augustus 2010 16:20
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De tweede game die we, na Mortal Kombat, van dichtbij in een claustrofobisch kleine ruimte mochten bezichtigen bij Warner Bros. was de nieuwe F.E.A.R. game. Joost vergezelde mij, hetzij verbitterd, want F.E.A.R. 2 kan men niet spelen op Windows 7 (applausje voor Microsoft), dus om nu het derde deel als een extra Tantaluskwelling voor je neus te krijgen geschoven, stond hij er eigenlijk niet om te springen. Op de Xbox 360 werkt de game gelukkig nog wel, en aangezien ik de vorige games der angst buitengewoon goed vond, was ik benieuwd hoe Monolith de serie gaat voortzetten.

Faalangst
Het bleek echter niet meer Monolith te zijn, maar Day 1 Studios, dat onze angst mag gaan voeden.
Het eerste wat de developer ons vertelde was dat men bij het ontwikkelen van F.E.A.R. 3 co-op het belangrijkste vond om aan te werken. Als iemand die de angst juist het liefst alleen in een donker kamertje door zijn synapsen heen liet gieren vond ik dat eerste statement aanvoelen als een koude douche gedeeld met een blije clown. Maar toen wij de gameplaybeelden te zien kregen werd het al snel duidelijk dat men bij Day 1 maar al te goed snapt wat de F.E.A.R. games zo tof maakt. Dikke actie naast een ontzettend naar sfeertje, al was die onder het genot van TL verlichting lastig te proeven.

Together in the Dark
De game is zowel solo als co-op zeer goed te spelen, en men heeft er enkel voor gezorgd dat je niet in je uppie meer bang hoeft te zijn, maar nu ook de angst kunt delen. Wanneer je besluit samen te spelen, wordt de een Pointman, de hoofdpersoon uit deel 1, en de ander Fettel, de slechterik uit het eerste deel. Om één of andere reden werken ze dus samen in dit deel. Fettel is echter redelijk dood nu, en daarom speel je hem als geest. Fettel speelt dus totaal anders dan Pointman, en je kunt heel dynamisch samenwerken, of juist elkaar de hele tijd dwarsbomen.

Voorlopig oordeel
Er valt eigenlijk weinig over te zeggen. Wees maar (niet) bang: F.E.A.R. 3 gaat helemaal doen wat ie moet doen. Men heeft de game grimmiger gemaakt dan deel 2, met willekeurige schrikmomenten, de dikke actie met mechs en bullet-time zit erin en het verhaal gaat op een boeiende manier weer verder. Dat men dan als kers op de taart ook nog bezig is met een buitengewoon toffe co-op modus, maakt het alleen nog maar beter. Nog even wachten tot april 2011 en dan kunnen we de volwassen luiers weer uit de kast halen om voor een derde keer mentaal opgejaagd te worden door Alma. Heerlijk!

Lees meer