Preview: GRID 2

Geplaatst: 21 april 2013 12:00
Aangepast: 13 februari 2019 07:39

De TOCA / DTM Race Driver-trilogie hervormde zich in 2008 tot het alom geliefde Race Driver: GRID. De game hield vast aan de hoofdkenmerken van de serie, maar introduceerde vooral spektakel en toegankelijkheid om het ook voor minder hardcore racefanaten interessant te maken. Bovendien heeft de gehele Race Driver-reeks nooit puur om auto's gedraaid, maar staat het racen zelf altijd centraal. GRID 2 zal binnenkort verschijnen en lijkt lak te hebben aan alle andere hedendaagse racers.

Weg ermee
Gedurende de afgelopen vijf jaar hebben de race-intellectuelen bij Codemasters natuurlijk niet stilgezeten. Toch heeft GRID 2 aardig lang op zich laten wachten en om eerlijk te zijn vinden ze het wiel echt niet opnieuw uit. Dit is echter een pluspunt, want bij Codemasters zijn ze niet bang om hun fouten toe te geven en staat de ervaring waarnaar de gamer verlangt centraal. Zo werd de heftige cockpit view tijdens de release van Race Driver: GRID door je strot geduwd, maar schittert deze volgende maand door afwezigheid. Dit omdat de ontwikkelaar heeft ingezien dat nog geen vijf procent van de gamers dit camerastandpunt ook daadwerkelijk gebruikte. Weg ermee dus. Naast de cockpit view zijn ook de veranderende weersomstandigheden gesneuveld, om plaats te maken voor vernieuwingen die meer impact zouden hebben. Of dit de dag en nacht cyclus includeert is nog onduidelijk.

TrueFeel Handling System
Destijds introduceerde Race Driver: GRID een manier om een stuurfout recht te zetten, door de tijd simpelweg een aantal seconden terug te draaien. Dit is nu niet meer weg te denken uit je favoriete racegames en zal ook in het tweede deel natuurlijk weer zijn opwachting maken. In veel andere racers erger ik me nog wel eens aan dit systeem, omdat ik hierdoor minder onder druk wordt gezet om iedere bocht weer te presteren. In de GRID-delen is dit systeem echter je vriend, aangezien iedere bocht hoe dan ook een uitdaging blijft. In deze raceserie moet je op ieder moment weer anticiperen, aangezien je tegenstanders en je eigen auto nooit twee keer hetzelfde zullen reageren. Ook wordt het TrueFeel Handling System geïntroduceerd in GRID 2, wat ervoor moet gaan zorgen dat de gameplay een balans zal vinden tussen toegankelijkheid en simulatie. Dit zal moeten betekenen dat de casual gamer een rondje zal kunnen rijden, maar dat ook de ervaren coureur uitgedaagd zal worden. In het vorige deel zagen we bovendien al ontelbare mogelijkheden om de ervaring naar jouw smaak te tweaken, dit zal hoogstwaarschijnlijk nu weer het geval zijn.

Onvoorspelbaar
Waar de eerste GRID al hoge ogen gooide met zijn imponerende schademodel en agressieve, maar rechtvaardige medecoureurs, moet GRID 2 daar met een hoop nieuwe technologie nog een schepje bovenop doen. Dat wordt dus weer uitkijken op het circuit voor bumpers en ander restmateriaal van je tegenstanders en jezelf. Bovendien maakten de onvoorspelbare coureurs in Race Driver: GRID iedere race tot een unieke ervaring. Af en toe werd je plots ingehaald door een tegenstander die de bocht wel eens dacht aan te snijden zonder het rempedaal, om vervolgens triest in de grindbak te belanden. Deze gebeurtenissen en de angst om zelf een dergelijk tafereel te veroorzaken lieten je vaak zwetend op het puntje van je stoel achter en dit zal nu niet anders zijn. Maar naast de kenmerkende race-ervaring keren ook veel bestaande circuits terug en moet de game er nog veel mooier uit komen te zien dan zijn voorganger.

Sociaal en asynchroon
De multiplayermodus van GRID 2 wordt neergezet als een compleet losstaand geheel en naast ontelbare mogelijkheden op gameplaygebied wordt ook de sociale hype niet vergeten. In zijn voorganger kon je jouw replays al naar YouTube uploaden, maar nu kun je deze korte filmpjes ook meteen delen op Facebook en Twitter. Daarnaast kent de multiplayer van GRID 2 een nieuw levelsysteem en zal Codemasters RaceNet een grote rol in de ervaring gaan spelen. Dit houdt in dat al jouw tijden en ook de tijden van je vrienden worden opgeslagen en jullie elkaars tijden kunnen proberen te verbeteren, wanneer je maar wilt. Daarnaast is er ook een Rivals-mode aanwezig, waarin je tegen je vrienden kunt strijden, maar er ook voor kunt kiezen om willekeurige spelers te trotseren. Wederom een asynchrone multiplayerervaring dus, iets dat we de laatste tijd vaker zien en in mijn ogen een welkome vooruitgang is. Naast normale races kent de multiplayermodus van GRID 2 ook wekelijkse challenges, ranglijsten en verscheidene nieuwe modi.

Verwachting
GRID 2 heeft lang op zich laten wachten en hopelijk met reden. Alles wijst er op papier op dat GRID 2 zijn voorganger gaat overtreffen. Een nieuw handelingssysteem, verscheidene nieuwe multiplayeropties, verdwenen loze mogelijkheden en de terugkerende unieke race-ervaring staan garant voor een vernieuwende racegame, die ook geschikt zal zijn voor de wat minder ervaren coureur. Ik kan niet wachten.

GRID 2 zal op 31 mei 2013 verschijnen voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Lees meer