Preview: Kies jouw eigen stijl in For Honor

Geplaatst: 19 september 2016 17:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vikingen, Ridders of Samoerai? Een moeilijke keuze. Waar Ridders en Samoerai pretenderen nobel te zijn, blijven Vikingen bij zichzelf. Sterk, bruut en recht voor hun raap. Een grote bijl of één in elke hand? Alhoewel, zo'n samoeraizwaard oogt ook niet verkeerd. Je kunt op afstand blijven, terwijl het lemmet zonder moeite door vijanden snijdt. Alleen Ridders trekken mij niet. Een metalen harnas lijkt mij vreselijk onhandig. Waardeloos ook, een helm waardoor je vrijwel niets ziet. Toch stelde ik mij tijdens de gesloten alfatest van For Honor open op. Zo ben ik nu eenmaal. Tot mijn verbazing past juist de stijl van de Ridders bij mij! Naast deze verrassing heb ik ook al mijn andere ervaringen voor jullie op een rijtje gezet.

Splijt je vijanden doormidden op het strijdveld

Afgelopen weekend bevond ik mij op de bloederige slagvelden van For Honor. Althans, als het netwerk eens een keer online was. Of als er voldoende spelers online / beschikbaar waren. Ik heb menige tijd naar het laadscherm gestaard. Begrijpelijk, maar alsnog frustrerend. In de tussentijd kun je ook niet veel. Jammer. In ieder geval, de gesloten alfatest stond in het teken van de multiplayer zodat Ubisoft de stabiliteit van de game kon evalueren. Drie van de vijf multiplayermodi waren beschikbaar, namelijk Duel (1v1), Brawl (2v2) en Dominion (4v4), waarbij je een drietal punten verovert. Als Ridder, Samoerai of Viking beslis je of je tegen andere spelers of AI wilt vechten. Tijdens de alfatest bleek er verrassend weinig animo voor PvP te zijn. Het lukte mij niet een beschikbare match te vinden. De AI van For Honor heeft een zwaar weekend achter de rug.

Ik koos voornamelijk voor Dominion. In Dominion strijd je met drie helden en bijbehorend leger tegen de vijand. Je verovert (herhaaldelijk) de plekken A, B en C in een poging zoveel mogelijk punten te verzamelen. De ronde is voorbij wanneer het maximaal aantal punten is verzameld of de tijd voorbij is. Je slingert je bijl, zwaard of katana door het voetleger, maar vooral de helden van de tegenstanders bieden uitdaging. Je vangt hun aanvallen op, pareert kunstig en gaat hen te lijf. Als je het goed doet, kun je een Execution uitvoeren. Execution is een laatste en vooral brute aanval waarmee je het gekozen wapen door je vijanden haalt. Mijn voorkeur ging uit naar Dominion omdat je kunt vluchten in de menigte en wordt bijgestaan door anderen. In Duel of Brawl ben je op jezelf aangewezen en mijn vechttalenten zijn (nog) niet bepaald om over naar huis te schrijven. Echter zijn deze modi zeer aantrekkelijk voor de ambitieuze gamers onder ons en is het materiaal voor stevige competities. Je hebt namelijk een hele kluif aan het onder de knie krijgen van de verschillende helden en hun specialiteiten.

Tactisch aanvallen, niet op de knoppen rammen

For Honor is absoluut geen 'button-basher'. Geloof me, ik heb het geprobeerd - en gefaald. Nee, bij For Honor ga je tactisch te werk en is, idealiter, elke beweging en aanval weloverwogen. Alvorens de helden te leren kennen, moet je de besturing leren kennen. Het is nadenken, falen, nadenken, proberen, en falen, totdat je een handigheidje vindt. Je gebruikt de knop linksonder om je defensief op te stellen, kiest met de rechter-stick de stand van je wapen (links, rechts, boven) en valt middels de knoppen rechtsboven of -onder (Light en Heavy Attack) aan. Daarbij is het belangrijk altijd een stand te kiezen, want anders kun je niet aanvallen of aanvallen van de vijand blokkeren. Als jouw gekozen stand overeenkomt met de tegenstander, blokkeer je de aanval. Als je afwijkt, heb je een opening om diegene een verse wond te bezorgen. Menig keer vergat ik de rechter-stick en ramde ik op één van de rechterknoppen. Waardeloos. Maar als je de besturing eenmaal in de vingers hebt, is het episch. Kettingaanvallen zorgen voor mooie gevechten.

Vervolgens is het de taak om de helden te leren kennen. Als je van brute kracht houdt, is de Viking het proberen waard. Als een tank wals je over de vijanden heen - en soms over je eigen voetsoldaten. Hiervoor lever je wel iets in. Waar je bij de Ridder en Samoerai tot in de oneindigheid de defensieve houding kunt aannemen, is dit bij de Viking slechts van korte duur. De Ridder is redelijk snel, maar zijn / haar uithoudingsvermogen is beperkt. Als je te lang door vecht, wordt het scherm langzaamaan zwart en kun je de sterretjes bijna zien. Op deze manier heeft elke (sub)klasse specialiteiten en zwaktes. Uiteraard kun je een voorkeur hebben voor één type, maar de uitdaging van For Honor is, wat mij betreft, juist alle types eigen te maken. Als je een doorzetter bent, kun je gemakkelijk uren op het slagveld spenderen en vind je ook uitdaging in de modi Duel en Brawl.

Helden in alle kleuren van de regenboog

Uiteraard moet je je als vechter onderscheiden van de rest. For Honor biedt de mogelijkheid om jouw vechters op cosmetisch vlak te personaliseren. Je kunt de uitrusting van jouw Viking, Ridder en Samoerai voorzien van allerlei patronen en figuren in diverse kleurenpaletten. Na elke ronde is er een kans op loot. Er zijn lemmeten, helmen, patronen en meer te vinden op het slagveld. Uiteraard hebben deze vondsten effect op jouw algehele prestaties. Wellicht vind je een helm waarmee je sneller jouw kameraden kunt reanimeren, of een lemmet waarmee jouw aanvalskracht verhoogd wordt. Als je niets bijzonders vindt, kun je ook uitrusting kopen. Met elke ronde verdien je XP en valuta. De in-game valuta kun je gebruiken voor pakketten waarmee je bijzondere Gear binnenhaalt - of nieuwe krijgers rekruteert. Er zitten hele gave stukken bij. In één klap kan jouw held er een stuk imposanter uitzien.

Daarnaast verzamel je dus XP, oftewel experience points. Deze punten heb je nodig om de volgende stappen in het progressiesysteem te ontgrendelen. Elke held heeft naast de basisaanvallen nog vier speciale talenten. Elk talent heeft vervolgens drie varianten welke je gaandeweg kunt upgraden. Alhoewel, upgraden is niet helemaal het juiste woord aangezien een actief talent kan plaatsmaken voor een passief talent. Dit geef je de mogelijkheid om je held én bijbehorende vechtstijl naar wens vorm te geven. Wil je explosieve granaten, of wil je een stukje van je leven terug als je een held van de tegenstander hebt verslagen? Zet je volledig in op kracht of vergroot je je uithoudingsvermogen? Je kunt alle kanten op. Verder is het mogelijk je helden individueel te upgraden en bouw je bij iedereen talenten vanaf het begin op.

Voorlopig oordeel

For Honor is niet helemaal wat ik er van verwacht had. Er is geen ruimte om gedachteloos op de knoppen te rammen, maar je moet direct doordacht te werk gaan. Een kleine cursus is op zijn plaats. Als je de steile leercurve door bent, staat je een episch gevecht te wachten. De gevechten en kettingaanvallen zien er gelikt uit. Wat zeg ik, alles ziet er gelikt uit - en dat voor een alfatest. Volgens mij is For Honor op de PlayStation 4 PRO om door een ringetje te halen. Het aantal beschikbare maps (drie) was wat beperkt. Tegelijkertijd krijg je de kans om je te concentreren op de helden en diens vechtstijlen. Als je even graaft in het menu kom je allerlei mogelijkheden qua personalisatie tegen. Het blijft toch leuk om jouw held een eigen tintje te geven.

For Honor komt 14 februari 2017 uit voor pc, PlayStation 4, en Xbox One.

Lees meer