Preview: Kingdoms of Amalur: Reckoning

Geplaatst: 16 december 2011 16:00

De game-industrie heeft het zwaar. Ondanks dat gamen populairder is dan ooit, is het ontwikkelen van een succesvolle game moeilijker en vooral duurder dan ooit tevoren. Langzamerhand zien we twee genres boven komen drijven, die zowel goede reacties als verkoopcijfers scoren. Naast shooters hebben we het hier over RPG's. Momenteel zit iedere role-playing gamer nog diep in de sneeuw in The Elder Scrolls V: Skyrim, maar rond februari is het wellicht tijd voor een frisse wind in je console of pc. Wellicht is Kingdoms of Amalur: Reckoning dan de redder in nood.

Vergelijkingsmateriaal
Laten we eerlijk zijn. Begin maart verschijnt Mass Effect 3 en dat menig RPG liefhebber hier smachtend op zit te wachten is geen geheim. Het feit dat Electronic Arts, uitgever van zowel Mass Effect 3 als Reckoning, deze games binnen een tijdsspan van een maand uitbrengt, laat echter wel zien dat ook deze nieuwe franchise zijn bestaansrecht heeft. Bovendien zijn de futuristische settings van de Mass Effect trilogie en de wat traditionelere settings die Kingdoms of Amalur zullen gaan bieden amper met elkaar te vergelijken. Het valt misschien op dat het met Kingdoms of Amalur: Reckoning al snel vergelijken wordt. Skyrim ligt nog maar net achter ons, Mass Effect 3 komt in zicht en ook Diablo 3 zal binnenkort toch echt een keer moeten verschijnen. Wat Reckoning goed doet, is dat het de sterkste aspecten van al deze games combineert tot een emulsie van wellicht epische proporties.

Back to life
Het verhaal in Reckoning zal draaien om een door de speler gecreëerd uniek personage waarbij je de keuze hebt uit een viertal rassen. Deze personages zijn als eerste personen ooit succesvol opgestaan uit de dood. Het handige hiervan is dat zowel het personage als de speler voor het eerst in de wereld van Amalur stapt aangezien het geheugen van je held helaas is achtergebleven in het hiernamaals. Naast het hoofdverhaal zijn er een zestal facties waar de speler zich bij aan kan sluiten om zo additionele verhaallijnen te doorlopen. In de wereld van Reckoning zijn 120 unieke handgemaakte dungeons aanwezig, die verdeeld zijn over vijf provincies, elk met een distinctieve eigen stijl. Wat opvalt aan de wereld is dat deze op momenten extreem kleurrijk is, om op andere momenten soepel over te gaan in wat grauwere aangelegenheden. Onlangs maakten de makers bekend dat de wereld qua grootte te vergelijken valt met die uit The Elder Scrolls IV: Oblivion en voor diegenen die deze RPG destijds aan zich voorbij hebben laten gaan: dat is een aangename grootte.

Combineren
Wat Kingdoms of Amalur: Reckoning uniek maakt ten opzichte van andere traditionele RPG's, is dat het combatsysteem aanvoelt als een actiegame. Sowieso spatten de gevechten van je scherm af, maar ook qua controle lijkt de game een stapje voor te hebben op de gevechten uit bijvoorbeeld Skyrim. Dat er geen combinaties van tientallen knoppen gemaakt dienen te worden om een spectaculaire finishing move tevoorschijn te toveren is zeer prettig, zowel met kleine als iets grotere moeite brei je gemakkelijk combo's aan elkaar. De vaardigheden die je gebruikt in én buiten de gevechten, zal afhangen van keuzes van de speler. Zo speel je bij het levelen van je personage een destiny vrij, wat neerkomt op het unlocken van een deel van een van de drie talenttrees. De eerste zal zich richten op combat, de tweede op stealth en de laatste op magie. Leuk is dat je niet gebonden bent aan één vaardigheid, maar dat je destinies kunt besteden in zowel de combat als bijvoorbeeld de magie-kant. Ook kun je halverwege de game je speelstijl compleet omgooien, wat het verleidelijker maakt om te blijven spelen met je karakter. Dat is makkelijker dan een heel nieuw karakter aanmaken.

Iedereen is welkom
Naast de uitgebreide combat zijn ook de wat geliefdere elementen van RPG's aanwezig in Reckoning. Zo heb je een uitgebreid lootsysteem en is het zelfs mogelijk om tijdens het loten meteen je gevonden zwaard te selecteren en te gebruiken, zonder eerst je inventory in te moeten. Ook kun je je eigen wapens maken, verbeteren en zul je je eigen invloed kunnen uitoefenen in de gesprekken met de NPC's. Voor de spelers die echter bij elk gesprek als een malle op alle knoppen lopen te rammen om deze te skippen, hebben de makers een optie toegevoegd die altijd bovenaan zal staan en weinig invloed zal hebben op je relatie met andere personages, maar puur voor de wat minder geduldige spelers is. Dit is handig en zo zie je dat ook wat minder ervaren gamers welkom zijn in de wereld van Amalur.

Verwachting
Al met al belooft Kingdoms of Amalur: Reckoning een interessant debuut te worden. Het combineert geliefde elementen van RPG's met de uitgebreide doch simpele en vooral soepele combat van een actiegame. Ook biedt het toegang voor zowel ervaren spelers als nieuwkomers. Daarnaast biedt de wereld enorm veel afwisseling en spat het geweld soms van je scherm af. Reckoning moeten we zeker niet over het hoofd zien en zou zelfs nog wel eens de verrassing van het voorjaar kunnen worden.

Kingdoms of Amalur: Reckoning verschijnt op 9 februari voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.