Preview: Prince of Persia: The Forgotten Sands

-

Er is een Prince of Persia-film in de maak, geproduceerd door Jerry Bruckheimer. Nu zijn mijn verwachtingen van deze film erg laag, maar bij deze film hoort ook een game; Prince of Persia: The Forgotten Sands zal naast de film staan. Gaat het wat worden?

Bruckheimer de filmverkrachter
Voor diegene die Jerry Bruckheimer niet kennen: Bruckheimer is een producent met veel geld die denkt dat de kwaliteit van een film bepaald wordt door de special effects en niet door het verhaal. Hij bracht onder andere de twee Transformers-films. Nu is hij bezig met Prince of Persia: The Sands of Time, die binnenkort in de bioscopen zal verschijnen. Door mijn grote liefde voor de oude franchise, heb ik weinig vertrouwen in de film. Het script is wel geschreven door Jordan Mechner, de geestelijk vader van Prince of Persia. Dat prijst me dan wel weer gelukkig. We zullen zien wat Bruckheimer van deze film heeft gemaakt.

Terug naar de roots
Na Prince of Persia: The Sands of Time kwam Warrior Within. Warrior Within was veel duisterder en al het mooie van het vorige deel was verdwenen. Het gevechtssysteem was wel verbeterd. Met Prince of Persia: The Forgotten Sands brengt Ubisoft de prins terug naar zijn roots. The Forgotten Sands speelt zich af tussen de gebeurtenissen in The Sands of Time en Warrior Within. Wat mij betreft een perfecte plek om het verhaal neer te zetten, omdat daar nog altijd onduidelijkheid was. Ook de omgevingen waarin je terecht komt zien er weer ouderwets sprookjesachtig uit. De prins belandt ditmaal in het koninkrijk van zijn broer. Het koninkrijk wordt aangevallen en de prins is er om een handje te helpen. Het is een gewaagde zet om The Forgotten Sands te laten afspelen in het koninkrijk van de prins zijn broer. Waar was die broer dan in de vorige delen om hém te helpen? Zal die broer doodgaan in The Forgotten Sands? Waarom voelt de prins dan geen rouw in Warrior Within? De broer van de prins wekt een oude legende tot leven. De aanvallers verdwijnen uit het koninkrijk, maar er komen nieuwe, geheimzinnige vijanden voor in de plaats. Ook ditmaal zal de prins weer proberen om het koninkrijk van de ondergang te redden.

Tijdreizen
Grafisch gebruikt The Forgotten Sands dezelfde engine als Assassin's Creed. Hierdoor zijn grote omgevingen mogelijk, maar ook ontzettend veel vijanden tegelijk op het scherm. Bij het zien van de gevechten raakte ik redelijk onder de indruk. Vechten was echter altijd al een probleem in Prince of Persia. Het werd namelijk na langere tijd oninteressant en repetitief. Hopelijk is dit probleem verholpen in The Forgotten Sands. Ook het tijdreizen is teruggekeerd in Prince of Persia: The Forgotten Sands en ditmaal ziet het er origineler uit dan ooit. Vooral de tijd stilzetten ziet er een stuk leuker uit. Als je de tijd stilzet staat namelijk ook het water stil. Dit water kun je dan gebruiken om tegenop te klimmen. Erg origineel bedacht.

Voorlopig oordeel
Prince of Persia: The Forgotten Sands heeft alle potentie om de oude franchise weer tot leven te brengen. Je hoeft de film niet leuk te vinden om van deze game te gaan genieten. The Forgotten Sands gaat terugkeren naar zijn roots, vult wat lege gaten in de originele Sands of Time-trilogie en bevat interessante tijdmanipuleermogelijkheden en graphics. Iedere fan van Prince of Persia en ook de mensen die hier niet bekend mee zijn, doen er straks waarschijnlijk goed aan om deze game een keer te proberen!