Preview: SSX

Geplaatst: 1 februari 2012 13:00

Het laatste deel uit de SSX-reeks stamt alweer uit 2007 en was, in mijn ogen, een ietwat minder uitstapje naar Nintendo's huidige console, de Wii. Met deze officiële eerste next-gen versie van de geliefde serie van EA, boarden we dus nog in de onaangetaste poedersneeuw. Dat de eerste vier delen, respectievelijk SSX, SSX Tricky, SSX 3 en SSX On Tour, destijds binnen een tijdspan van vijf jaar verschenen, weerspiegelt weldegelijk de populariteit van de serie. Velen zullen hun ijskoude liefde dan ook graag weer opgraven en het is dan ook te hopen dat ze niet terug zullen komen met de eerste gipsvlucht.

Deadly
SSX is nooit realistisch geweest en ook nu wijken ze niet van dit wapenfeit af. In eerdere delen uit de serie werd er een groot onderscheid gemaakt tussen afdalingen waar het ging om als eerste de finish te bereiken, en afdalingen waar het puur om de score draaide. Met de toevoeging van Deadly Descents, tevens de mysterieus verdwenen subtitel, is hier een derde categorie aan toegevoegd. In deze modus wordt je, net als bij de andere twee, gedropt uit een helikopter om na een korte zweefsessie in je wingsuit, die we overigens nog niet in eerdere delen zagen, als een razende naar de voet van de berg te jagen. Enige probleem is dat de berg het op je voorzien heeft. Zo barst het spektakel al snel los en zul je bijvoorbeeld moeten ontsnappen aan een lawine. Dat dit spectaculair is heeft menig trailer ons al wel bewezen, maar wat voor gevaren de bergen in SSX nog meer te bieden hebben, hebben we helaas nog niet kunnen vernemen. Hopelijk zit hier genoeg variatie in, en blijft dit gewaagde idee niet hangen in een eenmalig pleziertje, zoals bij Split/Second het geval was.

Trick, trick, übertrick
In de SSX reeks draaide het altijd om de meest bizarre tricks en ook nu is dit niet anders. Atleten die breakdancen op hun snowboard tijdens een immense jump zul je niet snel zien tijdens je wintersport, maar vergroten het genot tijdens het spelen van SSX aanzienlijk. Tijdens race-evenementen zijn tricks de manier om boost op te bouwen, wat de races differentieert van een arcaderacer op snowboards. Tijdens de op score gebaseerde toernooien hoef je echter geen rekening te houden met de tijd en kun je je volledig focussen op het behalen van de hoogste score. Na het succesvol uitvoeren van een aantal aardige tricks krijg je de mogelijkheid om een übertrick uit te voeren, waarna je boarder een over de top trick uit z'n mouw zal schudden. Helaas is de timing en skill die voorheen werd gevergd om een dergelijke truc succesvol uit te voeren vele malen minder noodzakelijk in dit nieuwe deel. De game is erg vergevingsgezind en je boarder zal vaak al zelf een eind aan de trick breien mocht de sneeuw weer binnen bereik komen. Dit is jammer en het valt nog te bezien of dit de kloof tussen de casual en hardcore spelers niet te nauw zal maken.

Icecold
De inspiratie voor de afdalingen komt rechtstreeks van de meest adembenemende bergen op onze planeet, waarna allerlei atributen op de pistes zijn geplaatst en deze hier en daar een procentje stijler zijn gemaakt, om zo de ultieme slopes te creëren. De SSX games kenden voorheen een kleurenpalet vergelijkbaar met een doos lego en sprongen zo erg in het oog. In de 2012 versie is dit deels veranderd. Zo zijn de Deadly Descents afdalingen vaak donker en kennen deze weinig kleur. De andere pistes zijn echter wat kleurrijker, maar nog steeds kennen deze een iets serieuzere toon dan we gewend zijn van de serie. Hopelijk blijft het speelse karakter van de SSX serie hier toch nog in doorschemeren en weten de makers tevens met de soundtrack en interface een lach op ons gezicht te toveren. De soundtracks van de SSX games zijn namelijk altijd al ijzersterk geweest en sinds de laatste twee á drie delen doen de Canadese jongens van EA ook erg interessante dingen qua grafisch design van de interface.

Krediet
Een van de grootste vernieuwingen van SSX vindt zich echter online plaats: RiderNet. Hiermee kun je altijd met je vrienden spelen, ook al zijn ze niet online. Zo kun je proberen een ghost neer te zetten, die je vrienden op een ander tijdstip kunnen verslaan en vice versa. Lukt het je om je vrienden te verslaan of falen zij in een poging jou te trotseren, dan verdien je credits. Wat je met deze credits kan is echter nog onduidelijk en hopelijk zal dit meer zijn dan slechts nieuwe uitrusting voor je personage. Over personages gesproken, vele geliefde karikaturen zullen hun terugkeer maken in SSX. Zo heeft ieder personage zijn of haar eigen übertricks en plus- en minpunten. Tijdens online evenementen zal misschien dus wel eindelijk blijken dat die opscheppende maat van je stiekem altijd met Elise speelt.

Verwachting
De PlayStation 3 en Xbox 360 staan al tijden in hun winterjas voor mijn deur te smeken om de piste op te mogen. Met SSX gaat dit binnenkort dan eindelijk gebeuren. De toevoeging van de Deadly Descents moet zich, in mijn ogen, nog bewijzen, maar dat het fundament van de serie garant staat voor kwaliteit alsmede plezier is een feit. Dat er minder skill nodig is om de wreedste tricks uit te voeren vind ik persoonlijk jammer, en of de soundtrack en interface weer zo innovatief zullen zijn als voorheen is helaas nog niet te zeggen. Het debuut van RiderNet biedt leuke mogelijkheden, al ben ik nog erg benieuwd waarvoor je je verdiende credits kunt gebruiken. SSX koppel ik al snel aan hoop, maar aan de andere kant is mijn hart gevuld met twijfel. Het is een moeilijke titel in een sprankelend voorjaar die ik sowieso ga spelen, maar of het de topper wordt waarop ik hoop, dat moet nog blijken.