Preview: Super Fantasy Kingdom - Zoek de optimale route
Hooded Horse heeft het er maar druk mee. Ditmaal hebben ze Super Fantasy Games geholpen om de roguelike Super Fantasy Kingdom uit te brengen als Early Access-titel. Het komende jaar gaat de game daardoor nieuwe content krijgen en wordt de feedback van de spelers geïntegreerd. Ik mocht al even met de game aan de slag en heb ondertussen een soort haat-liefde relatie ontwikkeld. Hoe dat nu precies in elkaar zit, lees je in deze preview van Super Fantasy Kingdom.

De focus ligt op strategie
Super Fantasy Kingdom is een vreemde roguelike en het heeft ook even geduurd, voordat ik de charme kon waarderen. Het eerste wat je te zien krijgt, is een kasteel dat half vervallen is. Dit is de plek waar je na een potje weer terechtkomt. De vele kamers zijn alleen te repareren bij een bepaald level. Je kunt dan ook niets anders doen dan de ridder selecteren om je rijk weer op te bouwen. Het is op dat moment dat een run echt begint. Op een prachtige groene locatie staan een kasteel en een kerk die gerepareerd moeten worden. Wederom kun je hier niet mee beginnen, dus dat is voor een latere zorg. In plaats daarvan begin je in het mensenrijk met het neerzetten van een houthakkerskamp, een steengroeve en de verplichte taverne. De taverne zorgt ervoor dat er bessen worden verzameld, zodat je troepen in de nacht kunnen rusten en eten. Elke dag wordt je kleine rijk aangevallen door verschillende wezens. Jij bepaalt grotendeels hoe dat leger eruitziet, want je krijgt twee willekeurige kaarten met vijanden te zien. Wordt je ridder verslagen, dan is het game over en moet je een nieuwe run opstarten. Weet je de dag wel door te komen, dan krijgen de soldaten experience aan de hand van het voedsel dat ze in de taverne hebben genuttigd.
De focus tijdens een run ligt vooral bij de grondstoffen en de beperkte ruimte die je hebt. Uiteindelijk moet je hout omzetten naar planken als je tenminste de goudmijn wilt bouwen, de kerk wilt repareren en een muur wilt bouwen. Die muur zorgt ervoor dat je soldaten extra schade kunnen incasseren en dat kan een groot verschil maken. In veel productiegebouwen moet je mensen aan het werk zetten, maar ook dat is beperkt. Door huizen te bouwen kun je extra werkers inhuren, zodat je sneller grondstoffen kunt verzamelen. De bouwplekken zijn dan ook onderverdeeld in kleine en grote plekken. Op de kleine plekken kun je huizen bouwen, maar ook een vissershut, een waterput en een bessenverzamelaar neerzetten. Deze productiegebouwen hebben geen werkers nodig, maar hebben specifieke regels. De visser gaat bijvoorbeeld alleen in de ochtend vissen, waardoor hij maar één vis naar de taverne brengt. Aangezien dit allemaal passief gebeurt, is het een belangrijk onderdeel van de strategie.

Je rijk wordt met elke run groter
Het regelen van grondstoffen is allemaal leuk en aardig, maar daarmee overleef je een run niet. Super Fantasy Kingdom legt de nadruk ontzettend op strategie en daardoor ben je beperkt in de keuzes die je kunt maken. Het is duidelijk dat je toch een bepaalde richtlijn moet hanteren wil je überhaupt de zestien dagen aantikken. Op dat punt heb je net de tweede eindbaas verslagen, dus een run duurt een stuk langer dan dat. Tijdens een run moet je goed nadenken over het moment waarop je de focus van de gebouwen verlengt naar het inhuren en upgraden van soldaten. Het verzamelen van grondstoffen duurt even, waardoor je toch echt moet kiezen wat je gaat doen met de acht stenen die je al hebt. Om de zoveel dagen komt er iemand langs die je nieuwe soldaten voor een prijs aanbiedt of juist een speciale upgrade levert. Daar moet je dan wel het geld voor hebben. In de eerste runs ben je ontzettend beperkt en zal het lastig zijn om direct de eerste dagen te overleven.
De game kent dan ook een speciale metaprogressie. Door vijanden te verslaan krijg je glorie, waarmee je nieuwe wegen in het rijk kunt aanleggen. Rond je kasteel zorgen deze wegen voor extra bouwlocaties, terwijl de wegen in de wereld leiden naar quests, kapotte gebouwen en speciale shrines. Deze drie zaken neem je dan ook mee naar een volgende run. De quests zijn voltooid en bij elke run geniet je van de beloningen. De kapotte gebouwen blijven in de meeste gevallen gerepareerd en de shrines geven bonussen en shards. De bonussen zijn gebaseerd op de grondstoffen, waardoor je een run kunt starten met bijvoorbeeld extra steen of goud. De shards heb je nodig om deze shrines te repareren, zodat je met elke run een betere startpositie hebt. Om meer shards te verdienen, kun je de extra quests op het bounty board voltooien. Je hebt ze uiteindelijk ook nodig om nieuwe helden in het kasteel vrij te spelen.
Door gewoon koppig verder te spelen, word je uiteindelijk sterker en kom je steeds net iets verder. Wanneer je het mensenrijk zat bent en al wat runs hebt afgerond, kun je overschakelen naar het rijk van de ondoden. Daar werken de grondstoffen allemaal net wat anders, waardoor er enigszins afwisseling aanwezig is. Er is een grote kans dat je regelmatig tussen de rijken wisselt, omdat je vast komt te zitten. Dat wordt in ieder geval niet veroorzaakt door onduidelijkheden in de interface of het rijk zelf. De pixelstijl die ze gebruiken past ontzettend goed bij de metaprogressie en vanaf bovenaf verzamel je alle informatie die je nodig hebt.
Voorlopig oordeel van Anita van Beugen
Ik heb dit jaar al bizar veel goede roguelikes gespeeld, waardoor Super Fantasy Kingdom de nodige concurrentie heeft. Het duurde dan ook best lang, voordat ik de gameplay en het strategische inzicht van de game kon waarderen. Voor mij is het grootste probleem het gebrek aan keuzes en willekeurige events. Hierdoor voelt elke run bijna precies hetzelfde aan. Je moet echt de optimale route uitstippelen, wil je verder komen. En toch is Super Fantasy Kingdom een unieke kijk op het genre en is de game absoluut niet eenvoudig. Dankzij de metaprogressie kom je nooit volledig vast te zitten. Er is altijd wel een quest die je nog kunt afronden en anders biedt het wisselen van koninkrijk uitkomst. Op een gegeven moment komt je progressie iets meer tot stilstand, waardoor het even duurt voordat je de helden vrijspeelt en het kasteel repareert. Doordat de game netjes aan het eind van de dag wordt opgeslagen en je de tijd kunt doorspoelen, zijn er direct de nodige quality-of-life features aanwezig. Ik ben dan ook benieuwd wat de Early Access gaat brengen, maar door het concept voelt het niet aan als een game waar ik veel tijd in ga steken.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Super Fantasy Games
Uitgever:
Hooded Horse
Release:
24 oktober 2025
Reviewscore:
-
Platforms:





