Trailer
Red de mensheid met alledaagse klusjes in The Last Caretaker
20 maart 2025Zin in wat alledaagse en minder alledaagse klusjes? In The Last Caretaker doen we precies dat! Wel met een doel, jij als robot moet namelijk de mensheid...
Tijdens mijn bezoek aan gamescom kreeg ik de kans om een demo van The Last Caretaker te spelen. Deze survival-crafting game van Channel37 maakt op het eerste gezicht indruk met zijn mysterieuze wereld en bedachtzame insteek. Waar veel genregenoten de nadruk leggen op brute overleving, voelt The Last Caretaker als een rustiger, maar onontkoombaar verhaal over de laatste restanten van de mensheid en de rol van een eenzame machine daarin. Daarnaast kreeg ik de kans om Creative Director en Co-Founder van Channel37, Antti Ilvessuo en hun Community Manager Jack Pattillo te interviewen over deze ambitieuze nieuwe game.
Tijdens het spelen van de demo wordt meteen duidelijk dat The Last Caretaker veel meer is dan een standaard survival en craftinggame. De speler stapt in de rol van een herrezen machine, de laatste "caretaker", met de taak om menselijk leven veilig te stellen. Het doel is simpel maar zwaar: embryos vanaf een uitgeputte aarde grootbrengen en naar de laatste kolonies in de ruimte brengen. In de demo werd ik direct geconfronteerd met de omvang van de oceaanwereld. Overal lagen verlaten structuren en roestige laboratoria, die niet alleen grondstoffen opleverden, maar ook kleine fragmenten van een vergeten en rijke geschiedenis.
Wat direct opviel is de manier waarop de game zijn verhaal doseert. Er is geen constante stroom aan uitleg, maar eerder een reeks echo’s en sporen van de mensen die ooit op aarde leefden. Terwijl ik materiaal verzamelde, vond ik teksten en afbeeldingen die mijn nieuwsgierigheid prikkelden. Waarom ben ik precies wakker gemaakt? Wie heeft deze wereld achtergelaten? De game lijkt dit soort vragen bewust open te laten, zodat de speler zelf de puzzelstukjes kan leggen. Die combinatie van een grootse setting en persoonlijke ontdekking geeft The Last Caretaker een duidelijke identiteit. Wie alleen geïnteresseerd is in het survivalaspect, wordt niet doodgegooid met lore en cutscenes, maar wie wel geïnvesteerd is in de rijke lore van de game, kan overal kleine stukjes van het grote verhaal terugvinden.

Waar veel survivalgames vooral draaien om stapels hout en steen, legt The Last Caretaker de nadruk op wat je met die grondstoffen doet. Alles wat je vindt, van oud metaal tot energiecellen, kan een sleutel zijn tot overleven. Het crafting- en recyclesysteem voelt daardoor logisch en consistent. Je kunt complete constructies afbreken om onderdelen te redden, maar de game dwingt je om te bepalen wat de moeite waard is. Je kunt namelijk niet alles met je meedragen wat je tegenkomt. Als je namelijk te zwaar beladen bent, kun je niet meer lopen en gezien je een machine bent, raakt je batterij dan ook sneller leeg. Je moet dus ook constant nadenken over wat je doet en of er genoeg stroom voor is. Elke handeling die je doet, kost stroom en als je batterij leeg is, verlies je gezondheidspunten. Je zult jezelf dus ook af en toe op moeten laden aan een stroompunt, of een batterij mee moeten nemen.
De gevechten zelf zijn niet overdreven spectaculair, maar passen binnen de wereld. Vijandige drones en beveiligingssystemen reageren op je aanwezigheid, en met de beperkte middelen die je hebt voelt elk gevecht spannend. Ik merkte dat ik meer tijd besteedde aan plannen dan aan schieten, en dat geeft The Last Caretaker een andere dynamiek dan veel actiegerichte genregenoten. De nadruk ligt duidelijk op beheer en keuzes in plaats van reflexen. Daarmee sluit de gameplay goed aan bij het verhaal: een machine die, ondanks zijn kracht, vooral leert wat het betekent om te zorgen en te bewaren.

The Last Caretaker maakte tijdens mijn speelsessie een sterke indruk. Het verhaal voelt persoonlijk en gelaagd, terwijl de survivalmechanics je constant voor moeilijke keuzes zetten. De oceaanwereld oogt mysterieus en zit vol plekken die je langzaam wilt ontrafelen. Channel37 lijkt een game te bouwen die niet inzet op spektakel, maar op betekenis en spanning die voortkomt uit je eigen beslissingen. Of de balans tussen verhaal en survival uiteindelijk goed uitpakt is nog even afwachten, maar de demo liet zien dat de basis stevig staat. Voor wie op zoek is naar een survivalgame die meer vraagt dan alleen verzamelen en bouwen, is The Last Caretaker een titel om scherp in de gaten te houden.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Channel37 Ltd
Uitgever:
Channel37 Ltd
Release:
6 november 2025
Reviewscore:
-
Platforms: