Preview: THIEF

Een grote voorliefde voor stealth-games heb ik altijd al gehad. Hierbij zijn de Metal Gear Solid- en Splinter Cell-games altijd een favoriet geweest bij mij. Een andere grote jongen uit de wereld van stealth-games is de THIEF-franchise. Ik heb helaas nog nooit mogen proeven van een THIEF-game. De serie maakte zijn start op de pc en ik was nooit zo'n pc-gamer. Verheugd was ik dan ook om te vernemen dat THIEF nu ook naar de PlayStation 4 gaat komen. De grote vraag die momenteel de ronde gaat over THIEF: zal het de fans kunnen trakteren op oude vertrouwde gameplay en tegelijkertijd nieuwkomers naar zich toe trekken? De next-gen THIEF betreft een zogenaamde reboot van de serie. Dus dan is het logisch dat vooral fans zich zorgen maken. Ik zal proberen om voor beide partijen het een en andere te verduidelijken.

Je beste vriend
Het verhaal van THIEF draait om Garrett, de hoofdpersoon die bij fans al lang en breed bekend zal zijn. Garrett wordt begeleid door Erin, een chick die haar handen niet omdraait voor wat ouderwets jatwerk. Haar doel is een blauwe edelsteen die de Baron in bezit heeft. Net als de twee de glimmende blauwe rakker willen ontdoen van zijn eigenaar, gebruikt de Baron de edelsteen in een bizar ritueel. Gevolg is dat Erin samen met de Baron spoorloos verdwijnt en Garrett achterblijft in de stad, terwijl deze stad wordt overspoeld door een mysterieuze ziekte genaamd 'The Gloom'. Leuk begin voor meesterdief Garrett en het begin van een hoop ellende maar ook avontuur.

De gameplay draait natuurlijk om stealth. Met je grappling hook kun je vrij makkelijk bij de meeste gebouwen omhoog en zo klauteren over de verschillende daken. Je beste vriend is de schaduw. Zo lang je in de schaduw blijft, zal je niet gauw opgemerkt worden. Je kan het jezelf vaak makkelijker maken door kaarsen uit te blazen. Er zijn wel hier en daar boobytraps geplaatst in de schaduwen, dus het blijft oppassen geblazen. En niet opgemerkt worden is wel aan te raden. Garrett kan zichzelf enkel verdedigen met een knuppel en een boog. Bovendien ben je in bijna alle gevallen ruim in de minderheid, met een snelle dood tot gevolg. Een leuke feature is er voor de bezitters van een PlayStation 4. De DualShock 4-lightbar zal aangeven in hoeverre je zichtbaar bent. Hoe meer de lightbar oplicht, hoe zichtbaarder je bent. Een goede reden om je diefkunsten uit te proberen in het donker vanachter je console. Daarnaast zal de touchpad van de controller gebruikt worden om makkelijk door de menu's te kunnen navigeren.

Is alles naar wens?
De grootste zorg bij fans was dat de reboot te veel zou wegjatten van de originele gameplay. Vooral bij het horen over opties als 'focus', 'hints' en 'buitmarkeringen' begonnen de fans al meteen de zak met kritiek open te trekken. Of het terecht is? Nee, dat denk ik niet, want ook aan de diehard fans hebben de ontwikkelaars gedacht. Naast de standaard easy-, normal- en hard-modus kun je de game tot in detail aanpassen naar wens. Zo kun je ervoor kiezen om de game op hard te spelen, maar je kan ook allerlei opties uitzetten. Je kan bijvoorbeeld zaken als: auto-save, buitmarkeringen, gezondheidsmeter, focus, hints, takedowns en navigatiemarkeringen uitzetten. Wil je meteen een game-overscherm als je gezien wordt? Dan kun je dit ook gewoon aanzetten. Zo kunnen zowel fans als nieuwkomers de game geheel naar wens spelen. Een andere zorg van fans is dat de game te lineair wordt. Echter is het zo dat je met het uitschakelen van diverse opties je de game wel minder voorspelbaar kunt maken. Daarnaast zullen levels wel meerdere paden hebben, vergelijkbaar met Deus Ex: Human Revolution. In veel levels zijn er zeker drie of vier verschillende paden te bewandelen richting je doel.

Verwachting
Ook al heb ik nog nooit een THIEF-game aangeraakt, het lijkt mij een geweldige game te worden. Ik was ook helemaal weg van Deus Ex: Human Revolution, dus mijn vertrouwen ligt geheel in de capaciteiten van Eidos Montreal. Of THIEF een groter publiek zal trekken dan zijn voorgangers, dat is lastig te zeggen. De nadruk ligt veel meer op stealth, meer dan in welke Metal Gear- of Splinter Cell-game dan ook. Gelukkig kunnen nieuwkomers ook op hun eigen manier spelen dankzij de vele opties die aan- en uitgezet kunnen worden. Grafisch gezien is de game oogverblindend mooi, dus wat dat betreft maak ik mij geen zorgen. Ik denk dat zowel fans als nieuwkomers de game zeker een kans moeten geven.

THIEF verschijnt op 28 februari voor de PlayStation 4, pc, PlayStation 3 en de Xbox 360. De Xbox One-versie zal in Nederland later verschijnen.