Preview: This Means Warp - Leuke chaos in de ruimte

Vorige maand is This Means Warp Early Access ingevlogen. Het is een komische, kleurrijke rougelike in een ruimte jasje. De multiplayer wordt genoemd als een belangrijk onderdeel van de game. Dit deed me meteen een beetje denken aan The Crackpet Show. Mijn interesse was meteen gewekt, dus heb ik de game eens onder de loep, of telescoop, genomen.

Naar het moederschip!

De game begint met een cutscene die laat zien hoe de Norg een planeet opblazen in de Outerrim. Dit gaat natuurlijk niet zomaar dus je zet meteen koers op het moederschip van de Norg. Ze zullen gestopt worden koste wat kost. Tijdens de reis naar het schip kom je veel tegen. Het zijn meestal vijandige Norg, maar je komt ook ruimtepiraten tegen en soms vind je een infestatie van schattige beestjes op je schip. Als je in je eentje speelt, begin je de reis in een schip met je eigen personage. Je kunt de game ook samen spelen met maximaal drie andere spelers. Met je schip vlieg je over een kaart heen, die verdeeld is in vakjes. In ieder vakje is wat te vinden en aan het icoontje kun je zien wat precies, zoals een gevecht, loot of nieuwe bemanningsleden.

De reis is opgedeeld in sectoren met ieder een eigen kaart. Iedere sector is een stapje moeilijker dan de vorige. Je komt naar de volgende sector door de eindbaas van de sector te verslaan in een boss fight. De boss blokkeert namelijk de warp gate om naar de volgende sector te komen. Iedere boss is een uniek schip met unieke eigenschappen. De sectoren worden iedere keer dat je door de game speel uniek gegenereerd, maar de boss van iedere sector blijft hetzelfde. Tijdens je reis kom je zo langs alle vier de bosses, waarvan de laatste het Norg moederschip is.

Chaos op het schip

In de eerste oogopslag is This Means Warp een hele strategische game. Je krijgt naar ieder gevecht upgrades om alle onderdelen van je schip te verbeteren. Ook kun je onderdelen vinden of kopen om je schip uit te breiden. Er zijn bijvoorbeeld reparatierobots en schildgenerators te vinden die je op je schip kunt zetten. Hiermee kun je vaak nieuwe speelstijlen en tactieken uitproberen. Dit is hetzelfde dat je verwacht bij andere roguelike games en specifiek FTL-games (Faster Than Light), waar deze game vaak mee wordt vergeleken. Wanneer die vergelijking gemaakt wordt, blijft het niet bij FTL, maar dan wordt het beschreven als een mix tussen FTL en Overcooked! Met deze vergelijking ben ik het helemaal mee eens. Deze game brengt namelijk niet alleen strategie met zich mee. Zodra je in een gevecht komt, merk je meteen dat het ook de leuke chaos zoals in Overcooked! bevat. De game is niet simpel richten, klikken en schieten. Wanneer je wilt schieten, moet je eerst de ammunitie met je personage oppakken en in het kanon doen voordat je ermee kunt schieten. Zo zullen uiteindelijk alle personages door het schip rennen, of ze nu andere spelers zijn of bemanningsleden zijn die je hebt gevonden.

De stijl en vormgeving van de game onderstrepen dit aspect van de game. De game is kleurrijk en de personages zien eruit als karikaturen. Daarnaast is de dialoog van de game ook komisch geschreven. Op die manier wekt de game niet de impressie dat de game heel serieus is. Dat betekent niet dat de game makkelijk is. Je zult een paar keer doodgaan, voordat je bij het moederschip aankomt. Gelukkig kun je daar komen in ongeveer anderhalf uur of sneller vanaf het begin van de eerste sector. Ik ben in mijn tijd met de game eigenlijk alleen maar doodgegaan bij de verschillende boss fights.

Opletten en volhouden

Dat de boss fights het moeilijkste zijn, betekent niet dat je niet moet opletten bij andere gevechten. Als een makkelijke vijand je een paar keer heeft geraakt, moet je overwegen of je niet de schade eerst wilt repareren in plaats van hem doodschieten. Als je schade te lang niet repareert, wordt het permanent. Als iedere vijand zo een klein beetje schade toevoegt dan blijft er weinig van je schip over als je eenmaal bij de eindbaas bent aangekomen. Deze overweging wordt steeds lastiger naarmate de vijanden moeilijker worden. Het repareren van het je schip is één van de taken waardoor het een chaos kan worden op je schip. De bemanning zal soms naar alle hoeken van het schip moeten rennen om iets te repareren.

Ondanks dat op deze manier ieder gevecht relevant wordt gemaakt, mag er van mij nog iets worden gedaan aan de balans tussen normale gevechten en boss fights. Ik vind de normale gevechten te makkelijk en als die moeilijker worden, moeten de eindbazen makkelijker worden om dit te compenseren. Een ander zwakker punt van de game is dat ik wat diversiteit mis. De schepen van de vijanden lijken te veel op elkaar. Daarnaast zijn er te weinig verschillende soorten onderdelen en upgrades voor je schip. Die zijn nodig om iedere game sessie uniek te maken en je interesse hoog te houden. Gelukkig is de game in Early Acces en kunnen deze onderdelen makkelijk verbeterd worden. In de huidige versie van This Means Warp ligt in ieder geval een sterke basis voor een leuke game die je in je eentje of met vrienden kan spelen.

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

This Means Warp is een leuke game als je van strategische games houdt, maar ook van komische chaos. Dat je echt door het schip moet lopen om alles te pakken en te brengen naar de juiste plak voegt een leuke dimensie toe aan deze ruimtegevechten. Als je dit samen met vrienden speelt, kun je een poging wagen om de orde erin te houden, maar het is sowieso gezellig. Op dit moment zijn er nog een paar mankementen aan de game, maar die zitten op plaatsen die makkelijk aangepast kunnen worden. De belangrijkste elementen zijn sterk en vormen een sterke basis voor een leuke game die je makkelijk kunt oppakken wanneer je er zin in hebt.

Packshot This Means Warp

-

Jagex