Preview: Vanquish

Naast het mooie lichaam en de rondingen van Bayonetta, vond ik ook de gameplay van het spel zeer vermakelijk. Het was voor mij het teken dat ik ontwikkelaar Platinum Games in de gaten moest houden. Binnenkort komen ze met Vanquish, een shooter met de snelheid van Bayonetta. Zal dat goed gaan?

Stijlvol tot op het bot
Op het eerste gezicht lijkt Vanquish op een kruising tussen Gears of War en Halo. De third-person gameplay en de vele schuilplekken waar je achter kan staan, doen zeer denken aan Gears of War. Daarnaast ziet de game er met de duidelijke Halo-invloeden zeer futuristisch uit. Ook is er, net als in Halo, één hoofdrolspeler die het superwapen om de moderne soldaten is.
Dan komt het punt waar Vanquish totaal verschilt van beide games. De snelheid ligt stukken hoger en de actie wordt daardoor spannender. Neem bijvoorbeeld het pak van jouw personage. Je kunt met dit pak op een bepaalde manier glijden, om zo snel naar het volgende doelwit te komen. Je trapt je doelwit omhoog en rond in bullet-time de zaak af. Het ziet er heel tof uit en het lijkt ook alsof je nooit rust krijgt tijdens het spelen.

Even van wapen wisselen
De animaties in Vanquish zien er zeer soepel en snel uit. Met snelle bewegingen wissel je van wapen, gooi je een granaat of spring je naar een andere dekking. Mijn grootste angst bij een game als deze is dat de snelheid een groot deel van de gameplay kan verpesten. Dit had Bayonetta ook, omdat je het grootste deel van de tijd bezig was om supersnelle aanvallen te ontwijken, wat bij de latere eindbazen bijna onmogelijk werd. Het ziet er naar uit dat Vanquish dit vooralsnog niet heeft. De omgevingen waarin je jezelf steeds bevindt zien er ook gigantisch uit. Je komt complete arena's met vijanden tegen en de framerate blijft er altijd heerlijk soepel onder. Er zal waarschijnlijk niet veel in de omgeving kapot kunnen, maar Vanquish is ook niet zo'n soort game. Het ziet er allemaal ook heel westers uit voor een Japanse ontwikkelaar. Veel personages zien er niet zo overdreven uit zoals we dat kennen van Bayonetta of Final Fantasy, maar gewoon standaard. Er is ook niet te gek gedaan met de wapens. Geen gekke lasers die alles in één keer mollen, maar gewoon het standaard arsenaal, zoals een machine gun en een shotgun. Hierdoor blijft er een perfecte balans tussen jou en je vijanden. Je hebt al een stuk meer gadgets, daar hoeven overpowered wapens niet nog eens bij te komen.

Lekker makkelijk
Het verhaal van Vanquish gaat niet zo diep. Op dit vlak heeft Platinum Games goed geleerd van Bayonetta. Hierbij werd het verhaal namelijk zo moeilijk, dat het nauwelijks meer te volgen was. In Vanquish willen Rusland en de Verenigde Staten allebei de laatste krachtbronnen van de wereld innemen. Dit zorgt uiteraard voor conflicten. De VS heeft een ruimtestation gebouwd om zonne-energie te winnen. De Russen hebben dit station ingenomen en het ruimtestation zo gebruikt dat het heel San Francisco heeft opgeblazen. Hun volgende doelwit is New York. Jij gaat naar het ruimtestation om de Russen tegen te houden. Het verhaal heeft op zich niet zo heel veel diepgang, maar je blijft wel geboeid om door te spelen. Een plottwist hier en daar en het is compleet.

Voorlopig eindoordeel
Ik zie veel potentie in Vanquish. De snelheid waarmee alles verloopt is zeer tof en dat zie je aan alles terug. Hopelijk gaat de snelheid niet teveel in de weg zitten van de uiteindelijke gameplay, wat bij bijvoorbeeld Bayonetta wel een beetje het geval was. Ook mogen de omgevingen wat meer diversiteit bieden, nu is er eigenlijk alleen een ruimteschip waarop je jezelf bevindt. Ik verwacht in ieder geval hele vette shoot-outs in grote omgevingen en met de snelheid van Vanquish kan dat haast niet misgaan.