Trailer
Word de beheerder van de hel in Sintopia
31 oktober 2024Heb jij een passie voor administratie in de bureaucratische hel? Maak dan kennis met de nieuwste game van uitgever Team17 en ontwikkelaar Piraknights:...
Wat zou er gebeuren als je enkele ideeën van Dungeons combineert met Two Point Hospital. Het lijkt bijna alsof de ontwikkelaars van Sintopia die vraag aan zichzelf hebben gesteld. En waarom ook niet, want het simulatie genre kan wel wat nieuwe games gebruiken die afspelen in de hel. En de humor die we in beide games zien terugkeren, werkt nu eenmaal goed met dit genre. In Sintopia mag je de mensen in de hel gaan bestraffen, zodat hun ziel weer kan terugkeren. De game komt binnenkort te verschijnen als Early Access-titel, maar ik mocht er alvast mee aan de slag.
De mensheid heeft de neiging om te zondigen en dat komt ons goed uit. Zonder die neigingen zou de hel nogal leeg zijn en laat dat nu net jouw domein zijn. Op het moment dat de mensen sterven in de bovenwereld worden hun zielen met de bus van Magere Heijn naar de hel gebracht. Daar moet je ervoor zorgen dat hun zondenmeter wordt verlaagd, zodat jij geld krijgt. In enkele gevallen komt die ziel smetteloos tot leven en heb je opeens een heilige in de bovenwereld rondlopen. Om ervoor te zorgen dat je een leuke collectie aan zielen hebt ronddolen kun je de mensen, oftewel de Humus, een handje helpen. Met spreuken kun je ze letterlijk helpen door voedsel uit de lucht te laten vallen, maar het is een stuk leuker om ze met een windvlaag weg te laten vliegen, zodat ze hun nek breken. Dat moet je niet te vaak doen, want de bus heeft vier zitplekken. Wanneer de zielen te lang op de begrafenis ronddolen worden hun lijken besmet en lopen er al snel enkele zombies in het dorp rond. En laat ik benadrukken dat die niet vriendelijk zijn, want ze proberen anderen te besmetten en doen een poging om gebouwen te slopen.
Om de Humus te straffen begin je met het bouwen van een Omnisin Doctor die kleine beetjes van de zondenmeter weghaalt. De Hellpet Show zorgt er dan weer voor dat je wat Faithcoins krijgt, zodat je nog meer chaos kunt creëren met je spreuken. Uiteindelijk moet je de hel steeds verder uitbreiden en dat doe je door gebouwen te onderzoeken. Dit kun je alleen doen als je het geld ervoor hebt en daar moet je dus mee oppassen. Wanneer de zondenmeter van hebzucht bij een Humus te hoog is, kan hij niet worden geholpen in de simpele gebouwen. Je hebt dan echt het specifieke gebouw nodig voor deze zonde. Hoewel het uiterlijk van alle gebouwen niet heel speciaal is, zijn de straffen wel degelijk leuk om te zien. Bij hebzucht zitten ze in een kluis en kijken ze gehypnotiseerd naar al het geld dat ze uiteindelijk naar zich toe laten zweven. Wat vervolgens in een zwart gat verdwijnt, waardoor ze het alsnog niet kunnen aanraken. De animaties passen daarbij grotendeels bij de humor die de game heeft, maar ik begrijp niet helemaal waarom alle mensen een holle rug met een bierbuik hebben. De manier waarop ze wandelen is nogal vreemd en het oogt nogal ongemakkelijk.

Om de hel een beetje op te leuken kun je decoraties neerzetten, waarbij de speciale varianten ervoor zorgen dat de mensen sneller lopen. Ze zijn nogal traag en daardoor help jij ze een handje door een galg of een enge waterspuwer neer te zetten. Hier schrikken ze zodanig van dat ze direct een stuk sneller gaan lopen. De andere variant zorgt ervoor dat je werknemers tevreden zijn, want ook die moet je in de gaten houden. Wanneer ze hun loon niet krijgen, zullen ze in de middag staken. Om daarna wel weer aan het werk te gaan. Daarnaast willen ze graag pauzeren in hun eigen kantine. Als ze lang genoeg werken, verkrijgen ze een hoger level, waardoor je een perk mag uitkiezen. Sommige zijn positief en kosten geld, omdat die impen een salarisverhoging willen. Andere perks hebben dan weer een positieve en negatieve kant, waardoor je geen extra salaris hoeft te betalen. Sintopia is dus een typische simulatiegame, maar gezien het thema wel eentje met de nodige twisten. Mijn zorg voor de game zit momenteel vooral bij de voortgang in de hel. Je moet regelmatig wachten tot je genoeg geld hebt en tussendoor is er weinig te doen. Natuurlijk moet je de bovenwereld in de gaten houden, want nieuwe koningen zullen ontstaan en vijandelijke troepen vallen het dorp aan. Toch is dit niet altijd even boeiend. De dorpelingen zullen op hun eigen tempo het dorp uitbreiden en het vinden van de verborgen kistjes is zo gedaan. Er zijn echter wel enkele doelen aanwezig en de tutorial lijkt een eerste stap naar een campagne te zetten. Helaas, zijn de dialogen in de tutorial aan de saaie kant en is de tutorial vooral traag te noemen. Ik voelde in ieder geval nog geen connectie met de personages en het lijkt de typische stereotypen van demonen te volgen.
Je zult dan ook voornamelijk bezig zijn met de challenge modus, waarin je zelf de challenge mag uitkiezen. Dit verandert niet alleen het uiterlijk van de planeet en de modifiers, maar ook de primaire en secundaire doelen. In mijn challenge moest ik vierhonderdvijftig Hearos (geld) verdienen, terwijl ik ondertussen enkele gebouwen moest vernietigen en een heilige op de troon moest zetten. Weet je alle doelen te behalen dan krijg je extra veel prestige-punten. Dat is belangrijk, want de game introduceert rolmodellen. Die van mij was de draak Mammon die staat voor hebzucht en hoarden. Baphomet de geit staat dan juist voor vraatzucht en voedsel. Deze rolmodellen hebben allemaal hun eigen Boons, wat je kunt zien als skills. De draak zorgt er bijvoorbeeld voor dat de eerste koning gefocust is op de handel en daardoor hebzucht. Ondertussen speel je in de hel direct het gebouw Impish Resources vrij. Dit gaat ten koste van de kantine voor je werknemers dus je moet deze Boons niet zien als volledige positieve bonussen. Momenteel zijn er drie rolmodellen in de game, waardoor je een aantal challenges moet voltooien om al hun Boons vrij te spelen. Wat je doet door je prestige-punten in te leveren. Mocht je de challenges nu helemaal niets vinden dan kun je met behulp van de prestige-points een nieuwe rij met challenges aanvragen. Je bepaalt trouwens zelf op welke moeilijkheidsgraad je dit allemaal doet, want je kunt gewoon kiezen uit de standaard opties.
Mijn eerste indruk van Sintopia is er eentje van gemengde gevoelens. Het thema is ontzettend goed gevonden en wordt op verschillende manieren benut. De bus van Magere Heijn is een leuke toevoeging en het vermoorden van de mensen brengt de duivelse handelingen naar boven. Dat de mensen kunnen veranderen in helden, heiligen en cultisten zorgt voor wat extra diepgang. Wat ik echter mis in de gameplay, is het gevoel om verder te blijven spelen. In de huidige staat was ik voornamelijk aan het wachten en voelt het vrijspelen van nieuwe gebouwen niet als een beloning aan. Er valt net te weinig te regelen om de gameplay boeiend te houden. Al is het goed om te zien dat het personeel wel degelijk een grote rol speelt in de game. Met de uitdagingen speel je nieuwe Boons vrij en dat levert nieuwe bonussen op, maar dat kan niet voorkomen dat de gameplay altijd hetzelfde aanvoelt. Ik zie mijzelf in de huidige staat dan ook niet meerdere challenges voltooien. Daarbij moet ik wel zeggen dat nog niet alle gebouwen en rolmodellen aanwezig zijn. Sintopia verschijnt eerst nog in de Early Access en heeft dus nog een lange weg te gaan. De basis is in ieder geval aanwezig, want met het thema en de humor is niets mis.
De Early Access van Sintopia begint op 4 september
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Piraknights Games
Uitgever:
Team17
Release:
2026
Reviewscore:
-
Platforms: