Age of Mythology: Retold review - Meer dan alleen nostalgisch

-

Ik zeg vaak dat Assassin’s Creed 2 en Dragon Age: Origins mijn eerste echte pc-games waren en dat ik dankzij die games een gamer ben geworden. Hoewel dat laatste waar is, waren het officieel niet de eerste games die ik speelde op de pc. Dat is weggelegd voor Stronghold en de game waar we het vandaag over gaan hebben. Ik heb fijne herinneringen aan Age of Mythology en die nostalgie mag ik nu ervaren met Age of Mythology: Retold. Het is geen officiële remake, want er zijn een aantal zaken veranderd. Daarom staat er ook Retold in de titel. Gaat dat ervoor zorgen dat er warme nostalgische gevoelens omhoog komen? En is Age of Mythology: Retold ook leuk voor de moderne gamer? Dat zullen we zien in deze review!

Age of Mythology Retold review5

De Grieken overheersen

De Griekse mythologie zit boordevol verhalen en wordt altijd behandeld tijdens de geschiedenisles. Niet verwonderlijk aangezien de Grieken veel impact hebben gehad op de Europese geschiedenis. De eerste campagne, genaamd The Fall of the Trident begint dan ook met de Grieken. We kruipen in de huid van Arkanos die in zijn eigen stad wordt aangevallen door piraten en de krakens van Poseidon. Deze god is duidelijk niet te spreken over de acties van Arkanos en de Trident wordt gestolen. Arkanos moet daardoor niet alleen de Trident terughalen, maar ook naar Troje afreizen om de stad in te nemen en Hela te bevrijden.  Uiteraard draait het qua goden allemaal om de drie broeders Zeus, Hades en Poseidon. De mindere goden zijn onder deze drie verdeeld en elke keer als je je Town Hall naar een nieuwe era upgradet, krijg je de keuze uit twee mindere goden. Denk hierbij aan Artemis, Hera, Dionysius en Athena. Zij bieden je dan weer verschillende krachten, upgrades en mythische wezens aan. Ik heb ondertussen een hekel gekregen aan de Mantichora, want daar tegen vechten is nog niet zo eenvoudig. De Cyclopen en Centauren gebruikte ik dan weer vaak. De goddelijke krachten zijn ontzettend gevarieerd, van handige krachten die je helpen om te groeien, terwijl andere gericht zijn op de aanval. Zo kun je een plaag creëren in een vijandelijke stad en een bliksemschicht of aardbeving oproepen.

Age of Mythology is in de kern van de gameplay niet heel anders dan Age of Empire. Je begint een level of match met een Town Hall en enkele bewoners. Zij zorgen ervoor dat de drie grondstoffen: hout, goud en voedsel worden verzameld. Aan de hand daarvan kun je barakken en een tempel plaatsen. De meeste gebouwen komen ook met upgrades die vaak gekoppeld zijn aan de goden. Om een nieuwe era in te gaan, moet je voldoen aan een eis, wat simpelweg betekent dat je een specifiek gebouw moet neerzetten. Om je eigen Town Hall te verdedigen kun je torens en muren bouwen. Het zijn vooral de bonussen van de goden, hun krachten en de mythische wezens die een compleet andere sausje aan de game geven. Door soldaten te selecteren en te bepalen in welke formatie ze staan en waar hun aandacht naar uit gaat, kun je vechten met de vijandelijke eenheden en hun gebouwen vernietigen.

Wat in Age of Mythology: Retold erg belangrijk is, zijn de bewoners die de grondstoffen verzamelen. Ze doen dit nu automatisch aan de hand van de Village Priority die jij instelt. Er zijn al een aantal schema’s die je kunt selecteren, maar je kunt er ook eentje zelf samenstellen. Heb je dus ingesteld dat je vijftig procent voedsel wil en vijfentwintig procent hout en goud, dan wordt het werk met die percentages verdeeld onder de bewoners. Oftewel, de meeste inwoners zullen dieren slachten, bessen verzamelen of werken op de boerderijen. De interface is aangepast en oogt daardoor wat moderner. Ik moet zeggen dat ik de aanpassingen erg fijn vind. De grondstoffen en goddelijke krachten staan nu boven aan het scherm, terwijl je links onder de minimap hebt staan. Aan de rechterkant komt dan telkens het menu voor het bouwen en de aanvalsposities. Erg simpel en handig dus en je hebt al snel in de gaten waar alles voor dient. Mocht je door alle eenheden en goden in de war raken kun je zelfs de ingebouwde wiki checken. De interface is trouwens aan te passen, waarbij de grondstoffen juist om de minimap heen staan.

Age of Mythology Retold Review

De Noordse Goden zijn je bondgenoten

Een ander pantheon dat we tegenkomen, is die van de Noormannen, oftewel de Scandinaviërs. Hoe zij spelen kun je als eerste ervaren in de campagne met de naam The Golden Gift. Het is tijdens het reviewen mijn favoriete campagne geworden, terwijl ik als kind juist gek was van de Grieken. Deze vier levels gaan over de meestersmid Brok en zijn jongere broertje Eitr. Ze worden voor de gek gehouden door Loki, waardoor ze in eerste instantie elkaar te snel af willen zijn. Om vervolgens toch met elkaar samen te werken. De precieze details mag je zelf gaan ervaren in de campagne, al is het jammer dat de campagne zo kort is. De Noormannen komen echter ook nog terug in de Fall of the Trident.

Het Noordse pantheon heeft een aantal unieke kenmerken. De bewoners van de dorpen zijn onderverdeeld in de dwergen en de mensen. De dwergen zijn goed in het verzamelen van goud, terwijl de mensen juist sneller hout en voedsel verzamelen. Het enige wat ze kunnen bouwen zijn de huizen en karren met ossen. Het zijn namelijk de soldaten die de standaard barakken, smid, tempel en torens moeten bouwen of repareren. Uiteraard allemaal met een unieke naam en bijbehorende Noordse stijl. De Noordse Mythologie zit vol met fantastische beesten en wezens, en die zijn dan ook volop aanwezig in Age of Mythology: Retold. Denk aan de Valkyries, de Jotun, ijsreuzen en wandelende bomen. Vooral de ijsreuzen zijn leuk om in te zetten, want ze bevriezen de vijanden. Je kunt vier Noordse goden verwachten. Dit zijn Thor, Odin, Loki en Freyr. Die laatstgenoemde krijg je helaas alleen als je de Deluxe Edition koopt. Dat het zit inbegrepen kan ik begrijpen, maar voeg het dan ook toe als losstaande DLC. Deze goden hebben uiteraard weer verschillende krachten, maar bieden ook toegang tot andere goden wanneer je een era verder bent. Zo kun je Forseti, Skadi en Heimdall verwachten. Deze goden bepalen de mythische wezens en de upgrades die je kunt vrijspelen in de bijbehorende gebouwen. Bij de Noormannen kun je de goddelijke gunsten alleen verdienen door te vechten, waardoor je agressieve strategieën moet inzetten. Het blijft mooi om te zien dat ook de minder bekende goden gewoon aanwezig zijn. De variatie die Age of Mythology vroeger had, is dus nog steeds aanwezig.

Als we het hebben over de vele goden dan valt het op dat er nieuwe portretten zijn gemaakt. Er wordt beweerd dat de portretten van de goden gemaakt zijn met AI. De ontwikkelaars geven duidelijk aan van niet, maar de fans geloven daar helemaal niets van. Ik lig er niet wakker van en moet eerlijk zeggen dat ik een groot deel van de portretten beter vindt dan de oudere portretten van Age of Mythology. Ze zijn kleurrijker, strakker en hebben meer uitstraling. Mocht je niet tegen de verandering kunnen, dan biedt de Deluxe Edition een DLC met daarin een aantal oude portretten.

Age of Mythology Retold Review1

Meer macht als de Farao

Met de Fall of the Trident campagne krijg je ook enkele missies waarin je als de Egyptenaren moet spelen. Het is jammer dat ze geen korte campagne over de Egyptenaren hebben toegevoegd, want dit was een mooie toevoeging geweest voor de remake. Hetzelfde geldt voor de Mythical Battle scenario's, die alleen een level met het Noordse pantheon heeft. Het was een goed idee geweest om elk pantheon een level te geven. Als je nu losstaand met deze pantheon aan de slag wil dan moet je direct de skirmish modus inspringen. Dat is op zichzelf geen straf, want deze modus heeft veel verschillende mooie mappen en overwinningsvoorwaarden. In de standaardmodus moet je de soldaten en gebouwen vernietigen, terwijl je in Conquest iedereen moet verslaan. In King of the Hill is het dan weer de bedoeling dat je een Plenty Vault moet veroveren en voor een bepaalde tijd moet verdedigen. In Regicide ben je alleen verplicht om de Regenten van de vijanden te overmeesteren. Als laatste heb je nog Sudden Death, waarin je een citadel moet verdedigen. Wanneer deze wordt vernietigd, is het game over. Er zijn meerdere opties voor deze modi, want je kunt de hoeveelheid AI-tegenstanders en starters grondstoffen bepalen. Het is ook mogelijk om de strijd aan te gaan met een echte speler, want zowel een online als ranked modus is aanwezig. Er is dus keuze genoeg en daardoor is de game weggelegd voor singleplayer en multiplayer liefhebbers.

De Egyptenaren zijn niet te vergelijken met de andere pantheons, waardoor je andere strategieën moet inzetten. Goud is namelijk erg belangrijk, waardoor je de Village Priority anders moet indelen. Daarnaast zijn de priesters eigenlijk de helden die andere kunnen genezen, terwijl monumenten er juist voor zorgen dat je gunsten binnenhaalt. Ze hebben ook als enige een vuurtoren, mits je natuurlijk op een map zit die over water beschikt, want anders heb je er niets aan. Als unieke soldaat zijn er de huurlingen, die vooral handig zijn als je het dorp moet verdedigen of snel een aanval wil zetten. Deze huurlingen blijven maar een tijdje aanwezig op de map en verliezen daardoor langzaamaan hun hitpoints. Het aantal goden zijn mooi samengesteld, want we kunnen met Ra, Isis en Set aan de slag. Waarna je de keuze krijgt om bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan met Sobek, Nephthys en Bast. Zij hebben uiteraard hun eigen unieke wezens, waaronder de feniks, mummie en sfinx. Vooral de Wadget is echt een pareltje, want dit is een slang met prachtige vleugels. Als je de verhalen kent van de Egyptische goden dan ken je vast de sprinkhanenplagen en het opstaan van de mummies. Dit zijn krachten die je kunt inzetten. Een van de gaafste krachten is dat je met behulp van een zandtornado je troepen kunt verplaatsen.

Wat duidelijk is na het uitproberen van meerdere campagne levels en de pantheons, is dat Age of Mythology: Retold mooi is opgepoetst, waardoor je toch van moderne graphics kunt genieten, terwijl het gevoel van nostalgie blijft hangen. Het oogt namelijk nog steeds als een Age of Empire game. De meeste soldaten en mythische wezens zien er ook indrukwekkend uit, maar dat valt niet te zeggen over de animaties. Beter dan de eerdere versies van de game? Jazeker, maar nog steeds een beetje houterig en vooral vreemd. De schepen varen soms zijwaarts en de Griekse soldaten weten altijd op twee benen terecht te komen, ongeacht hoe hoog ze door de lucht vliegen. Ze hadden deze animaties kunnen verbeteren, maar ik moet eerlijk zeggen dat het ook nostalgisch is. Dat is de game sowieso hoor, want het blijft prachtig om cyclopen met soldaten te zien gooien. Hetzelfde geldt voor de goddelijke krachten die soldaten door de lucht laten vliegen. Het feit dat we deze krachten nu vaker kunnen inzetten geeft veel meer voldoening. Eerst mocht dit namelijk maar een keer per level.

Age of Mythology Retold Review2

Herinner je Atlantis nog?

De derde campagne, en daarbij de laatste, gaat volledig over de Atlanteans. Atlantis is tien jaar geleden verwoest en daardoor willen de overlevenden graag hun stad weer opbouwen. Ze zijn echter ergens op een koud eiland gestrand, waar bijna geen hout en voedsel te vinden is. Kratos, de leider, krijgt een visioen waarin staat dat ze de Sky Temple moeten vinden. Dit brengt ze naar een prachtig tropisch eiland, waar wel genoeg te vinden is. Het zijn niet de Griekse Goden die Krios hebben geleid, maar de Titanen en vooral Oranos. Hierdoor willen ze alle tempels op het nieuwe eiland renoveren, maar de Griekse soldaten op hetzelfde eiland zijn het er niet mee eens. Zo begint in ieder geval het verhaal van The New Atlantis campagne, dat bestaat uit twaalf levels en die je eigenlijk pas moet spelen wanneer je de eerste campagne hebt uitgespeeld. Iedereen kent Atlantis en het bijbehorende verhaal, maar de typerende mythische wezens staan niet vaak in de spotlight. We hebben het dan over de goden Kronos, Oranos en Gaia die dan weer toegang bieden tot goden zoals Atlas, Hekate, Oceanus en Prometheus. Het zijn echter de mythische beesten die hier de show stelen en daardoor ook het creatiefst ogen. Zo heb je de Promethean, wat kleireuzen zijn die zich kunnen opdelen in kleinere versies. De Automatons die zichzelf en andere kunnen repareren en bekende zoals de dryaden. Doordat de populatie is aangepast, kunnen we nu grotere legers maken. Waardoor je nog meer van deze mythische wezens kunt inzetten.

Toch draait het bij dit pantheon voornamelijk om de menselijke soldaten, want tegen een prijs kun je deze veranderen in een held. De helden in Age of Mythology zijn sterk tegen de mythologische eenheden en kunnen weer tot leven worden gewekt. De oorspronkelijk bewoners van Atlantis zijn nogal duur om te maken in de Town Hall. Het duurt ook eventjes, voordat ze verschijnen, maar in ruil daarvoor verzamelen ze grondstoffen sneller. Je kunt dit nog verder verbeteren door een economische gilde te plaatsen die alleen upgrades biedt voor de bewoners. De Atlantean pantheon is veranderd als je het vergelijkt met de oude Age of Mythology. Normaal gesproken zorgde de Town Hall ervoor dat er automatisch goddelijke gunsten werd verzameld. Ditmaal moet je de orakels op pad sturen. Ze moeten ver van elkaar worden geplaatst en als ze stilstaan zorgen ze ervoor dat je veel meer zicht hebt op de map. Dit is natuurlijk wel gevaarlijk, waardoor je ze ook moet beschermen. Dit pantheon is dan ook niet mijn favoriet, omdat de combinatie van het verdienen van de goddelijke gunsten en de eenheden niet helemaal paste met hoe ik zelf speel. Ik heb ook het idee dat sommige eenheden wat zwakker zijn, waardoor je verplicht bent om ze te veranderen in helden. Over de campagne valt echter niets op te merken, want deze zit goed in elkaar en is leuk om af te ronden. Dat deze oude DLC zit inbegrepen in de volledige versie van Age of Mythology: Retold is sowieso een winst.

Age of Mythology Retold Review4

Tijdens deze review was het niet mogelijk om multiplayer te testen.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Age of Mythology, meer nostalgisch kan bijna niet. En toch is Age of Mythology: Retold geschikt voor de moderne nieuwkomer. Met vier campagnes, een Mythical Battle scenario en een uitgebreide skirmish modus kunnen singleplayer gamers hun hart ophalen. De multiplayer liefhebbers kunnen dan weer met de ranked- en pvp modus aan de slag. De game is grafisch goed opgepoetst en de interface is modern en duidelijk. Ook de vele veranderingen zorgen ervoor dat de game goed speelt. Grote legers en altijd inzetbare krachten zorgen voor meer schouwspel. Toch zijn het vooral weer de goden en de mythologische wezens die de show stelen. De soundtrack, gekoppeld aan de vier pantheons, is fantastisch en ditmaal met een orkest opgenomen. Het is dan ook jammer dat de animaties soms wat vreemd en houterig ogen en dat de Freyr God Pack niet los verkrijgbaar is. Ik had gehoopt op een kleine campagne voor de Egyptenaren en wat meer Mythical Battle scenario’s, maar de game biedt al meer dan genoeg content.

• Vier compleet verschillende pantheons
  • Ontzettend nostalgisch
  • Goddelijke krachten niet eenmalig inzetbaar