Review: DC's Justice League: Cosmic Chaos - Komisch en kleurrijk PlayStation 5

Aangepast: 20 maart 2023 21:58

Superhelden zijn nog altijd helemaal in. Je wordt onderhand doodgegooid met boeken, comics, series en films waarin de ene held nog meer mensen van een wisse dood weet te redden dan de ander. Bij Warner Bros. weten ze de fans goed zoet te houden met menig stukje media waarin een superheld figureert. Soms leent een verhaal zich voor meerdere helden en daarvoor is de Justice League bedacht. In DC's Justice League: Cosmic Chaos gaat dit superheldenteam een nieuw avontuur aan en ik zocht uit of het de moeite waard is of dat je je cape beter in de kast kunt laten hangen.

DCs Injustice League Cosmic Chaos review

Metropolis, we have a problem

In Injustice League: Cosmic Chaos heb je niet te maken met één, maar met twee welbekende vijanden die de handen ineenslaan. Allereerst dient Mxyzptlk zich aan. Rechtstreeks vanuit de vijfde dimensie komt hij richting Happy Harbor en dringt hij zich op als burgermeester van het klootjesvolk. Op deze manier weet hij de mensen uit het vissersstadje tegen de Justice League te laten keren. In zijn missie om de Justice League ten gronde te richten komt hij echter niet alleen. Hij heeft versterking meegenomen in de vorm van Starro the Conqueror. Je weet wel, die uit de kluiten gewassen zeester die babyzeesterretjes uit zijn oksel schiet alsof het niks is en vervolgens mensen overneemt. Die Starro.

Direct bij zijn komst in Happy Harbor weet hij een aantal leden van de Justice League in zijn macht te krijgen. Cyborg, Green Lantern, Aquaman en Flash vallen allemaal ten prooi aan de op macht beluste zeester. Gelukkig wist het drietal bestaande uit Batman, Wonder Woman en Superman uit de tentakels van Starro te blijven. Hierdoor zijn zij aangewezen hun teamgenoten te redden en weer aan hun kant te krijgen. Natuurlijk laat Starro dat niet zomaar gebeuren en gebruikt hij de sterke Cyborg, Green Lantern, Aquaman en Flash tegen hun eigen superheldenvrienden. Het is immers een stuk makkelijker om de wereld te veroveren als Batman, Wonder Woman en Superman ook uitgeschakeld worden. Het verhaal wordt grotendeels verteld in de wereld waarin je speelt, maar zo nu en dan krijg je cutscenes te zien. Deze zijn in een andere stijl gemaakt dan de game zelf en zien er erg tof uit. Het is alleen jammer dat er maar een handjevol van deze cutscenes in de game te vinden zijn.

DCs Injustice League Cosmic Chaos review1

Beoordeel een boek niet alleen op zijn kaft

Toegegeven, DC's Injustice League: Cosmic Chaos lijkt zo op het eerste gezicht puur een game die gemaakt is voor kinderen. Het felle kleurenpallet en de cartooneske, ietwat kinderlijke stijl doen sterk denken aan een kiddy game. Schrijf hem echter niet gelijk af, want DC's Injustice League: Cosmic Chaos heeft ook zeker een aantal elementen die interessant zijn voor de wat oudere gamer. Allereerst speelt de game best lekker weg. Deze actie avonturen brawler biedt voldoende diepgang om het ook voor de wat gevorderde gamer leuk te houden. Niet alleen door de manier waarop de game in elkaar steekt, maar ook door bijvoorbeeld de humor die in de game verwerkt zit. Cosmic Chaos is doordrenkt met flauwe grapjes waardoor je mondhoeken met enige regelmaat in de glimlach stand gaan staan.

Batman, Wonder Woman en Superman staan alledrie hun mannetje en vrouwtje. Zowel verbaal als in de gevechten. Ieder van deze personages heeft zijn of haar eigen unieke eigenschappen, waardoor het zinvol kan zijn om te rouleren. Naast dat je enigszins beperkt aan de slag kunt gaan met een upgrade-systeem is het ook mogelijk om de superhelden een aantal voorwerpen mee te geven die van pas kunnen komen tijdens je gevechten. Sommige voorwerpen zijn redelijk waardeloos, maar er zitten ook een aantal in de game verwerkt die je leven in Happy Harbor echt een stuk makkelijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld een voorwerp toewijzen aan een superheld die ervoor zorgt dat je health weer wordt aangevuld als je rake klappen uitdeelt.

DCs Injustice League Cosmic Chaos review2

Koos vriendloos

Toen ik DC's Justice League: Cosmic Chaos voor het eerst zag dacht ik het direct zeker te weten. Dit wordt een co-op game. Je hebt drie actieve superhelden in je team, dus dan kun je mooi aan de slag samen met anderen. Niets is minder waar. Ontwikkelaar PHL Collective heeft het niet aangedurfd om er een multiplayer in te gooien, terwijl de game zich hiervoor uitstekend zou lenen. Het enige coöperatie die er te vinden is, is dat je zo nu en dan de hulp in kunt roepen van andere leden uit de Justice League, mits je die uit de plakkerige handen van Starro hebt weten te redden. Voordat je nu van blijdschap je beste vriend gaat opbellen moet ik je wel teleurstellen. Deze worden namelijk bestuurd door de AI. Echt een enorme gemiste kans, want een coöperatieve modus had de game echt nog wel een stuk leuker gemaakt.

Toch valt ergens te begrijpen dat ervoor gekozen is om het een singleplayer game te houden. Buiten dat het waarschijnlijk makkelijker te ontwikkelen is, kunnen we met de game zoals deze nu is uitgebracht ook al niet echt spreken van een technisch hoogstandje. DC's Justice League: Cosmic Chaos speelt lekker weg, maar had zeker een hogere score kunnen halen als er niet zoveel technische mankementen voorbij kwamen. Ik heb tijdens het uitspelen van de game wel een keer of drie á vier gehad dat de game uitviel. Dit gebeurde natuurlijk telkens aan het einde van een dungeon, waardoor ik weer helemaal opnieuw kon beginnen. Daarnaast gebeurde het ook weleens dat zinnen onbedoeld herhaald werden of dat het geluid niet synchroon liep.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je van bent van DC en de Justice League in het bijzonder, dan loont het de moeite om DC's Justice League: Cosmic Chaos aan te schaffen. Het kiddy imago wordt wat rechtgetrokken door de soms dubbelzinnige flauwe humor en de aardige gameplay. Neemt niet weg dat het voor kinderen natuurlijk ook prima te spelen is. Hou er wel rekening mee dat Cosmic Chaos te kampen heeft met een aantal technische mankementen die het speelplezier enigszins kunnen verstoren. De game is hierdoor niet onspeelbaar, maar kan wel een paar frustrerende momenten opleveren. En je moet het niet erg vinden om het in je eentje te spelen.

• Speelt lekker weg
  • Humorvol
  • Kleurrijk
  • Toffe cutscenes
  • Geen co-op
  • Technische mankementen
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot DC's Justice League: Cosmic Chaos

-

Outright Games