Video
Video: Officiële trailer El Shaddai: Sociale Battle
4 april 2012Zojuist had ik in mijn nieuwsbericht laten weten dat El Shaddai: Sociale Battle is aangekondigd voor het GREE-platform in Japan. De game komt...
Bijbelse verhalen zijn al zo'n kleine 2000 jaar een inspiratiebron geweest voor veel mensen en voor veel verschillende doeleinden. Om als beter mens door het leven te gaan, om iemand op de brandstapel te gooien of om een heel volk te helpen of juist te onderdrukken. Maar of je gelovig bent of niet, het valt niet te ontkennen dat de Bijbel een nogal belangrijk boekwerk is geweest in de geschiedenis, en dat het boordevol interessante verhalen zit. En of je die verhalen nu ziet als een accuraat stuk geschiedenis of inspiratievolle avonturen dat is aan de lezer. Zo hebben de makers van El Shaddai waarschijnlijk ook gedacht: we gaan gewoon een game maken aan de hand van het Boek van Enoch, omdat het boeiende stof bevat.
Het Boek van Enoch staat niet meer officieel in de Bijbel, maar het is een Joods religieus verhaal van de overgrootvader van Noah. In El Shaddai speel je Enoch, die naar de aarde gestuurd wordt door Lucifel, de rechterhand (nu nog geen vuist) van God, om een aantal gevallen engelen eens terug op het matje te roepen. Deze gevallen engelen waren toen ze vielen helaas daarbij niet op hun achterhoofd beland (al geven soms de clich' monologen die ze uitslaan de twijfel), dus kan Enoch van deze ex-engelen een mooie oplawaai krijgen met een gezonde muilpeer erachteraan. Teruggaan hebben ze helemaal geen zin in, natuurlijk omdat God ten tijde van het Oude Testament bepaald niet vergevingsgezind is. Als een bountyhunter from heaven mag jij dus die hemel-deserteurs eens hardhandig terugschoppen naar de baas in de wolken.
Al vanaf de eerste minuut valt het behoorlijk op dat El Shaddai geen normale game is. Grafisch weet je niet wat je meemaakt, want iedere locatie, chapter en wereld is vrijwel volledig anders. En dan niet anders door middel van een nieuw kleurtje, ander weer en omgeving, maar echt compleet anders in zijn geheel. Het introductielevel lijkt op Ico, de eerste wereld lijkt gemaakt door de makers van Okami, maar het level erna lijkt weer eerder op Yoshi's Island. Je zou zeggen dat dit juist heel irritant kan, maar zeker in combinatie met het verhaal, werkt het super. Tijdens de hele game word je begeleid door Lucifel, die ook fungeert als jouw savepoint, en ingesproken is door Jason Isaacs, de niet zo bekende, maar wel hele goeie stemacteur.
Hoe El Shaddai speelt is het enige normale gedeelte van de game. Afgezien van de bizarre omgevingen en het originele (en tevens bizarre) verhaal, is het verder een hack-and-slash platformer in de stijl van God of War en Castlevania. Je kunt je wapens afpakken van je tegenstander, en die dan "purify-en", zodat je ze zelf kunt gebruiken. De besturing is heel simpel, maar lastig om goed door te hebben, zeker omdat de uitleg een beetje tekort schiet. Toch speelt El Shaddai redelijk makkelijk, en kun je niet echt dood gaan. Dit vond ik bij deze game wel een goeie keus, want je vaardigheid zorgt er enkel voor dat je steeds vloeiender erdoorheen speelt. Als het slecht gaat, wordt je niet keihard gestraft, maar kun je vanaf hetzelfde punt herstarten, en dat zorgt ervoor dat het verhaal mooi doorloopt. El Shaddai is ook behoorlijk groot, dus je bent er zeker zo'n 6-8 uur mee zoet.
El Shaddai is een hack-and-slash game die je door een wereld van grafisch genot en vaagheid gooit zoals je dat nog nooit hebt ervaren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de Gamescom niet onder de indruk was van de game, maar het nadeel is ook altijd van games waarbij sfeer, omgeving en muziek belangrijk zijn, helaas totaal niet overkomen midden op een beursstand. De hele game barst zo van de originaliteit in omgeving en stijl, dat je alleen daarom al verder wilt spelen, telkens benieuwd om wat je weer zal tegenkomen. Daarnaast heeft El Shaddai ook geregeld andere gameplay elementen, zoals 2D platform stukken en race gedeeltes. Ondanks dat had de pacing soms wel beter gemogen, een oud Japans kwaaltje met veel games nog. Zo word je bij de eerste vijf Fallen Angel boss encounters keihard in elkaar gebeukt in een semi-scripted battle. Bij de derde keer is het echt niet leuk meer, en komt het heel raar over. Maar eenmaal dat achter de rug is de game een absolute topper, en vind ik dat El Shaddai ook eens goed laat zien dat mooie graphics ook kan beteken dat iemand artistiek iets origineel benaderd heeft in plaats van alles zo realistisch mogelijk te maken.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ignition Entertainment
Uitgever:
Konami
Release:
9 september 2011
Reviewscore:
Platforms:
Video
Zojuist had ik in mijn nieuwsbericht laten weten dat El Shaddai: Sociale Battle is aangekondigd voor het GREE-platform in Japan. De game komt...
Nieuws
We dachten dat El Shaddai: Ascension of the Metatron een nieuw deel zou krijgen, nadat er een teaser website online was gegaan. Nu blijkt het niet...
Nieuws
El Shaddai: Ascension of the Metatron was één van mijn favoriete games van vorig jaar. De game werd door Konami uitgegeven en zat heel artistiek in...
Video
De game El Shaddai: Ascension of the Metatron heeft niet alleen mij, maar ook van Peter enorm verrast. De game pompt tribale landschappen en...