Review: F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch - Weet een flinke vuist te maken PlayStation 5

-

Door een jaar heen word je gebombardeerd met talloze trailers van games en zo af en toe raak je betoverd door zo'n trailer. Ik had dat dus meteen bij F.I.S.T.: Forged in Shadow Torch. Een metroidvania game die mij direct aansprak. Of het een succes is valt altijd nog maar te bezien, maar de trailer van F.I.S.T. die tijdens The Game Awards werd getoond was veelbelovend. De vraag is dan wel hoeveel je mag verwachten van TiGames, dat eigenlijk nog niet echt noemenswaardige games heeft gemaakt en hun game laat uitgeven door de Chinese variant op YouTube. Een bijzondere combinatie en, nu blijkt, ook een gouden combinatie, want ik heb mij prima vermaakt met F.I.S.T.: Forged in Shadow Torch.

Fur once and fur all

Het verhaal speelt zich af in Torch City, een stad die al een jaar of zes gebukt gaat onder het grillige regime van The Legion. Voor de invasie leefden Furtizens vredig, maar de opgelegde regels van The Legion gaan steeds vaker gepaard met geweld. Veteraan Rayton - het pluizige hoofdpersonage van de game - heeft het bijltje erbij neergelegd en ziet lijdzaam toe hoe Torch City steeds verder in het drassige moeras der onderdrukking zakt. Door Uncle Joe - een wat dommige beer die meester is in het ontwerpen van machines en het fabriceren ervan - wordt hij gevraagd iets te doen tegen The Legion. Rayton ziet er niks in, tot er op een dag iets gebeurd waardoor hij toch weer zijn oude rol als soldaat aanneemt en de strijd aangaat met The Legion.

En zo begint dus je avontuur in Torch City, gewapend met een grote mechanische vuist op je rug. Deze vuist helpt je bij de vele gevechten die je zult hebben in de stad, want reken er maar op dat The Legion niet de rode loper voor je uitlegt. The Legion bestaat uit een groot leger van robots die stuk voor stuk hun eigen manier hebben om jou het leven zuur te maken. Hoe je ze verslaat en, als je in een situatie bent waarbij je het opneemt tegen meerdere van deze robots, bepaalt voor een groot deel het succes van je missie. Naarmate je vordert in de game speel je andere wapens vrij en kun je deze ook upgraden zodat je combo's uit kunt voeren. Om deze combo's vrij te spelen is het verstandig vaak even van je pad af te wijken om de zijpaden te verkennen. En geloof me, deze upgrades wil je op den duur graag tot je beschikking hebben.

Erg furmakelijk

Zelfs als je dusdanig goed bent dat je deze upgrades helemaal niet nodig hebt - en dat durf ik te betwisten - is het alsnog raadzaam om de straten, steegjes en riolen van Torch City goed te verkennen. Al is het maar omdat de wereld in F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch er adembenemend uitziet. TiGames heeft veel moeite gestoken in de details van de stad en dat heeft geresulteerd in een schitterende game. Ook het design van de personages mag best wat aandacht verdienen. De combinatie van robots en de Furtizens voelt nergens vreemd of onnatuurlijk aan. Je komt met enige regelmaat tegen interessante personages tegen en kunt met de meeste van hen ook praten. De balans in het aantal personages is ook goed, waardoor de sfeer in de game ook echt aanvoelt als een stad die leeft onder een deken van vrees door het regime.

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch kent geen moeilijkheidsgraad. In het begin is het allemaal nog redelijk eenvoudig, maar naarmate je vordert in het verhaal gaat de moeilijkheidsgraad geleidelijk omhoog. Reken maar dat je met Rayton aardig vaak het loodje legt tijdens je avontuur. Zeker als je het opneemt tegen de bazen in de game. Deze zijn namelijk genadeloos als je hun patronen niet kent. Dit zijn dan ook de momenten dat je je upgrades wel tot je beschikking wilt hebben. Niet alleen zodat je combo's kunt uitvoeren en verschillende wapens hebt, maar ook om je health en energie te verruimen. Jammer is wel dat de moeilijkheid hem later in de game vooral zit in de hoeveelheid vijanden die tegen je vechten en minder in de vijanden zelf. Als je maar genoeg vijanden op je afgevuurd krijgt is het natuurlijk altijd lastig. Een groot minpunt is hierbij de checkpoint plaatsing. Deze is namelijk vaak geplaatst voor niet te skippen dialogen waardoor je telkens weer tegen hetzelfde aan zit te kijken voor je weer een nieuwe poging kunt wagen.

Fur herhaling vatbaar

Het verhaal is op zichzelf niet zo bijzonder, maar de omgeving waarin je je begeeft en de manier waarop je je er doorheen manoeuvreert is zeer bevredigend. TiGames heeft voor F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch een vrijwel perfecte balans gevonden in het baktracken. Zoals het een echte metroidvania betaamt moet je ook regelmatig weer terug naar plekken waar je al geweest bent om bijvoorbeeld deuren te openen die je voorheen niet open kreeg. Het voelt geen moment vervelend aan als je de wereld moet verkennen of door delen loopt waar je al veel vaker geweest bent. Het is dus helemaal niet erg om na het uitspelen van de game ook nog even voor de vele collectibles te gaan. Al is het maar omdat je dan een goed excuus hebt om langer in de wereld van Torch City te vertoeven.

De game kent zeer strakke controls en dit is niet alleen te merken bij het navigeren door de stad. Ook wanneer je in een gevecht bent voel je dat dit goed in elkaar steekt. Het maakt de soms moeilijke gevechten alsnog leuk om te doen en een stuk minder frustrerend. Aangezien de game al genoeg uitdaging biedt, is het wel zo fijn dat je niet een extra handicap hebt door slechte controls. Wat ook strak is, is de voice acting en audio van de game. De levendige figuren die je op je pad tegenkomt worden versterkt door de goede voice acting. Daarnaast is het grimmige Torch City ook zo sfeervol doordat het audiodesign van de game prima is. Dit geldt ook tijdens de gevechten en een van de vele cutscenes. Qua lengte van de game is F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch heerlijk om weg te spelen. Als je echt alles uit wil pluizen, dan kun je rekenen op zo'n 25 uur aan vermakelijke gameplay.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch is één van de beste metroidvania's van dit moment en krijgt eigenlijk veel minder aandacht dan het verdient. Als je niet vies bent van een metroidvania op z'n tijd, dan raad ik je zeker aan deze game te spelen. Reken wel op een flinke uitdaging en veel trial en error. Zeker bij de bazen is het leren van de patronen van essentieel belang en de sleutel om ze uiteindelijk te kunnen verslaan, maar dat gaat gepaard met heel vaak doodgaan. Op wat minpuntjes na heeft TiGames een meesterwerkje neergezet en dat is best knap.

  • Goed
  • Wereld vol met details
  • Zeer vermakelijke gameplay
  • Goed audiodesign
  • Lekker uitdagend
  • Genoeg te doen
  • Checkpoint plaatsing
  • Vijanden spammen
Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch

Ontwikkelaar:

TiGames

Uitgever:

bilibli

Release:

7 september 2021

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord