Review: Pro Cycling Manager 2022 - Stilstand is achteruitgang Pc

Nu het wielerseizoen in volle gang is en wij ons langzamerhand weer klaar kunnen gaan maken voor de Tour de France, is het ook tijd voor de wielergames. Jaarlijks verschijnen er twee games die het wielerpubliek bedienen, namelijk Tour de France en Pro Cycling Manager. Beide games worden niet geheel toevallig gemaakt door de zelfde ontwikkelaar: Cyanide Studios. Als je houdt van managementgames, dan is Pro Cycling Manager voor jou het meest interessante. Ik stapte op de digitale wielrenfiets om te ondervinden of Pro Cycling Manager 2022 de moeite waard is.

Pro Cycling Manager 20221

Managen tot in de kleinste details

Pro Cycling Manager 2022 biedt - evenals voorgaande jaren - eigenlijk twee grote gamemodi. Je kunt ervoor kiezen om een carrière als renner of als manager op te bouwen. Hoewel een carrière als renner natuurlijk best interessant kan zijn, is het verreweg het leukst om je eigen team op te bouwen en naar de top te brengen. Je hebt volledig de vrije keus om meteen aan de slag te gaan met één van de top teams of juist een wat mindere ploeg op de kaart te zetten. Na een korte rondleiding door het menu heen - die je ook kunt overslaan als je al bekend bent met de game - kun je aan de slag. En er is genoeg te doen voor je, want je kunt alles tot in de kleinste details managen. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven van renners voor bepaalde ritten of rondes. Mocht je dat liever niet doen, kun je er ook voor kiezen om je assistent wat werk uit handen te laten nemen.

Ondanks dat er heel veel opties zijn om je eigen ploeg of renner te managen mist de game innovatie. Als je Pro Cycling Manager 2021 hebt gespeeld, dan ben je met dit deel praktisch dezelfde game aan het spelen. De nieuwe features zijn erg minimaal en dragen over het algemeen weinig bij aan een andere ervaring. Het enige dat in het oog springt is het nieuwe scoutingsysteem. Deze is namelijk dit jaar behoorlijk op de schop gegaan en dat is ten goede. Je kunt nu nog beter en gerichter gaan scouten naar talent. Je hebt drie scouts die je aan het werk kunt zetten. Het resultaat dat zij boeken is mede afhankelijk van hun nationaliteit. Een Zuid-Amerikaan heeft waarschijnlijk meer en sneller succes in bijvoorbeeld Colombia dan een Europeaan. Het vernieuwde systeem nodigt echt uit om hiermee aan de slag te gaan en talentvolle renners aan je team toe te voegen.

Pro Cycling Manager 20222

Niet moeders mooiste

In Pro Cycling Manager 2022 begeef je je voornamelijk in de menu's, om alles zo goed mogelijk te regelen voor je team of renner. De menu's zien er strak en overzichtelijk uit en zijn prettig om doorheen te navigeren. Er is op dit gebied weinig veranderd is ten opzichte van vorig jaar en dat is niet zo heel erg. Het grootste probleem ligt bij de races zelf. Je kunt namelijk kiezen om het te simuleren of om de race in 3D te bekijken en daar zie je direct waar Pro Cycling Manager 2022 zich had moeten verbeteren. De graphics zijn tijdens de races echt niet om over naar huis te schrijven. Bovendien ziet het er niet alleen best wel lelijk uit, ook zijn de animaties erg houterig en moet je echt niet raar opkijken als renners door elkaar heen fietsen of zelfs door auto's heen gaan.

Pro Cycling Manager 2022 is grafisch echt niet meer van deze tijd en moet volgend jaar echt aangepakt worden door Cyanide Studios. Of ze dat gaan doen is maar de vraag en het antwoord laat in ieder geval nog een jaar op zich wachten. Tijdens de 3D races zijn er wel een paar kleine nieuwe toevoegingen, maar die mogen niet echt een naam hebben. Eén ervan is dat je de race tot acht keer kunt versnellen. Wel zo fijn, want in veel races wordt er gefietst op een saaie en generieke baan die door moet gaan voor een rit of ronde. Het wordt pas interssanter als je aankomt bij de wat grotere rondes. Wat wel gezegd moet worden is dat Pro Cycling Manager 2022 ontzettend veel licenties heeft, waardoor vrijwel alle ploegen, rondes en renners vertegenwoordigd zijn in de game. Her en der zie je wel wat verbasterde namen omdat daar dan net een licentie ontbrak.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Pro Cycling Manager 2022 heeft genoeg te bieden voor de echte management liefhebbers, maar schiet te kort in vernieuwing. Het verbeterde scoutingsysteem ziet er top uit en werkt uitstekend, maar is niet voldoende om de aanschaf van een nieuw deel te kunnen verantwoorden. Als dit je eerste Pro Cycling Manager rit is, dan is het zeker de moeite waard. Ondanks dat de game praktisch een copy-paste werk is van het voorgaande jaar, is de game ontzettend uitgebreid en kun je talloze uren aan de slag om jouw wielerteam naar de top te brengen.

• Heel veel licenties
  • Goed voor uren speelplezier
  • Duidelijke menu's
  • Scoutingsysteem verbeterd
  • Managen tot je erbij neervalt
  • Grafisch ondermaats
  • Te weinig vernieuwing
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Pro Cycling Manager 2022

Tour de France

Nacon