Review: Citizens of Space PlayStation 4

Vier jaar geleden verscheen er redelijk onverwachts een nieuwe RPG op de markt dat grote inspiratie haalde uit Earthbound. Citizens of Earth werd mede door de grote knipoog naar Earthbound een mild succes en ontving lovende reacties. Ontwikkelaar Industries zag dat en bedacht zich dat een tweede deel niet uit kon blijven en nu is er dan Citizens of Space. Zoals de naam al zegt is het werkveld verruimd naar het heelal, maar het is nog de vraag of zo'n aanpassing een vervolg buitenaards goed maakt. Is dit het tweede deel waar we met zijn allen op zaten te wachten of had Eden Industries het beter bij die ene game kunnen houden? Na tientallen uren spelen ben ik eruit.

Op naar de sterren...

Waar Citizens of Earth nog onze welbekende planeet als decor gebruikte, is het nu de beurt aan het heelal. Citizens of Space speelt zich af in de ruimte, maar de aarde draait nog altijd een grote rol binnen het verhaal. Als ambassadeur van de aarde ben jij de aangewezen persoon onze vervuilde planeet te vertegenwoordigen in de Galactische Federatie, een soort Verenigde Naties voor buiten de dampkring. Om de game een beetje luchtig te houden ben jij, de ambassadeur, wel de laatste persoon die afgevaardigd zou worden voor zo'n functie. Desalniettemin heeft de protagonist dat niet door van zichzelf en blijft hij stoïcijns doorgaan met zijn missie.

Als hij tijdens een belangrijke bijeenkomst zijn gooi naar het ambassadeurschap van de aarde kenbaar maakt, dan blijkt al snel dat dit een behoorlijk probleem vormt. Niet vanwege de motivatie of doorzettingskracht van onze roodharige vriend, maar vooral omdat de planeet waarvoor hij daar is weg blijkt te zijn. De aarde is foetsie en dat gooit roet in het eten. Hij wordt niet toegelaten tot de Galactische Federatie en mag pas terugkomen als hij een planeet heeft om te vertegenwoordigen. De ambassadeur moet dus alles op alles zetten om de aarde weer te vinden, zodat hij weer een poging kan wagen om te worden toegelaten tot de Galactische Federatie.

... en daar voorbij!

Je gaat het avontuur dat je te wachten staat niet alleen aan, want je hebt een assistent die je helpt tijdens je route. Terwijl je op zoek gaat naar de aarde, kom je allerlei vijanden tegen die je moet zien te verslaan. De gevechten waarin je dat moet doen heeft wel wat weg van bijvoorbeeld een Pokémon-gevecht. Je voert aanvallen uit om je tegenstander te verzwakken of uit te schakelen, maar moet hierbij ook rekening houden met de energiepunten. Zodra deze op of te laag zijn, kun je een aanval niet gebruiken. Je stelt een team samen van maximaal drie personages die het samen moeten opnemen tegen verschillende vijanden. Als je een zwakke schakel binnen je team hebt, dan kun je deze inwisselen voor een personage dat je niet gebruikt.

In het begin sta je er, samen met je assistent, alleen voor maar gaandeweg komt je veel verschillende personages tegen. Wat hierbij vooral opvalt is het design van deze karakters, deze steken goed in elkaar en zien er veelal grappig uit. Al deze personages hebben verschillende eigenschappen en ze zijn ook niet allemaal op dezelfde manier in een gevecht te gebruiken. Sommige vervullen namelijk een ondersteunende rol, waar andere wel echt strijden in de frontlinie. Door te vechten en vijanden te verslaan vergaar je ervaringspunten waarmee je personages kunnen levelen en dus sterker worden. Het samenstellen van het juiste team is belangrijk om niet ten onder te gaan in deze gevechten. Citizens of Space biedt in zijn totaliteit zo'n veertig personages die je kunt recruiten. Voordat ze zich bij je team voegen moet je vaak wel eerst het een en ander voor ze doen.

Het oog wil ook wat

Een van de meest opvallende onderdelen van de game is de stijl. Grafisch gezien ziet het er allemaal aardig uit. Het is scherp en de omgevingen bestaan voornamelijk uit felle kleuren, al hangt dat wel af van de planeet waar je je bevindt. Omdat je door het hele heelal reist, biedt de game een grote diversiteit aan decors en werelden, wat zorgt voor een aangename afwisseling in setting. Qua audio zit het allemaal wel goed in elkaar, al is het zowel in positieve als in negatieve zin ook niet heel opvallend. De voice overs zijn over het algemeen ook goed gedaan en passen bij de personages die je ziet. Alleen als je rondloopt en items pakt hoor je heel vaak dezelfde zinnen of woorden voorbij komen en dat kan weleens irritant worden.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Citizens of Space is zeker een waardige opvolger van Citizens of Earth, ondanks dat het in bepaalde opzichten toch een hele andere weg is ingeslagen. Het is niet de beste game die je ooit hebt gespeeld, maar het is een aardige toevoeging aan het genre en ik kan mij zo indenken dat de mensen die dit spelen er ook helemaal weg van zijn. Buiten de gevechten om voelt het af en toe een beetje leeg en lineair aan en binnen het vechten mist het wat diepgang. Desalniettemin is Citizens of Space wel het spelen waard.

• Soms wel grappig
  • Leuk om te spelen
  • Origineel character design
  • Is makkelijk in te komen
  • Humor is wat flauw
  • Weinig diepgang
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Citizens of Space

-

SEGA