Review: Fire Emblem Fates: Conquest Nintendo 3DS

Geplaatst: 30 mei 2016 19:00

Ik heb al een duik genomen in Fire Emblem Fates: Birthright. Wat ik daar van vind, kan je hier lezen. Na een zeer emotionele band te hebben opgebouwd met de bloedverwanten, moet ik ze nu toch echt verraden. Het is namelijk tijd voor Fire Emblem Fates: Conquest. Dit is de andere weg die ik had kunnen inslaan en is direct het moeilijkere pad om te bewandelen. Ook hier komen er weer diverse verrassingen op mijn gekozen pad. De keuzes worden steeds moeilijker en je haat jegens Garon groeit tot ongekende hoogtes. Het is tijd om de rest van Fire Emblem Fates te bekijken.

Nohr en Garon

Als je, net als ik, eerst Birthright hebt gespeeld, dan heb je waarschijnlijk al een hekel aan de koning van Nohr. Dat gaat zeker niet veranderen in Conquest. Hoewel je verschrikkelijk je best doet om je vader te behagen, is dat niet mogelijk. Je wordt op bijna onmogelijke missies gestuurd en alleen dankzij je broers en zussen is het mogelijk om te overleven. Opstanden dienen bloederig te worden neergeslagen en zelfs jouw protest helpt niet tegen de orders van koning Garon. Personages die je in Birthright aan het hart gingen, zijn nu je tegenstanders en je kunt hun leven niet sparen. Het helpt ook niet dat zelfs het Nohrse leger je aan alle kanten tegen werkt.

Hans, de soldaat die je in Birthright wilde vermoorden, heeft hier ook een handje van. De bloedlustige krijger wordt met je meegezonden en doet al je goede werk teniet. Als je een opstand relatief goed weet op te lossen, verschijnt hij om de rebellen een kopje kleiner te maken. Iets dat het toch een beetje goedmaakt, is dat ninja Kaze ook in Conquest ervoor kiest om jou te dienen en gelooft in jouw idealen. Flora maakt haar entree in dit spel. Waar ze in Birthright nog een vijand was, is ze hier een sterke bondgenote. Je ontmoet de mensen die geven om je familie en waar je familie zelf ook om geeft.

De gevechten zijn misschien niet bloederig, maar wel moeilijk. De velden waar je vecht zijn veelal anders en hoewel sommige dezelfde zijn als in Birthright, komen ze op een ander moment voor. Gevechten die moeilijk leken in Birthright, zijn nu ook nog eens moeilijker in Conquest. Een unit verliezen staat gelijk aan een moeilijkheidsgraadje hoger voor dat gevecht. Speel je Classic, dan raad ik je aan om echt goed op de HP-bar van de units te letten. Beter een beurt meer spelen dan iemand verliezen, zeker in hoofdstuk tien. Als Camilla er niet was geweest

Mijn Kasteel

Tussen de gevechten door kan je het leger aansporen vanuit je kasteel in de Astral Realm. Je kunt een praatje met ze maken, een wapen van ze krijgen of ze vragen om een aanbeveling voor een accessoire. Een Leo met een belletjes-muts is toch wel het grappigste wat ik gezien heb. In het begin is het niet veel anders dan een huisje voor de avatar, een veld voor eten en een mijn voor edelstenen. Al snel voeg je daar standbeelden, een wapen winkel, een staf-winkel en een gevangenis aan toe. Standbeelden verhogen je stats en dat kan oplopen tot bonussen van zes punten op én stat. Als je verder in het spel komt, krijg je toegang tot een arena, een lunchhal en een smederij. De smederij is belangrijk, want je kunt daar met behulp van de edelstenen die je hebt verzameld, sterkere wapens smeden. Je moet wel de juiste edelsteen in je bezit hebben, aangezien elk wapensoort een andere edelsteen vereist.

Je kunt vijf van de edelstenen, die je in je eigen mijn verzamelt, inwisselen voor een ratio van vijf staat tot én. Niet bepaald een goede deal. Je kunt ze ook zelf verzamelen in andere kastelen. Elk kasteel heeft andere grondstoffen tot zijn beschikking. De én heeft vlees en onyx, de ander heeft weer bessen en saffieren. Via de kristallen bal in het kasteel kan je andere kastelen bezoeken en daar gebruik maken van diens winkels, smederij en arena. Als je dit vaker doet, kan je extra beloningen ophalen. Beloningen kunnen wapens zijn of stat-boosting voorwerpen. Het is het dus zeker waard om op bezoek te gaan bij andere kastelen.

Het is zelfs mogelijk om andere kastelen te belegeren. Als je wint, kan je een unit meenemen of een skill van hun units overnemen voor je eigen troepen. Stel je een Avatar met Astra, Lethality, Rend Heaven, Dragon Fang en Hoshidan Unity voor zonder dat je drie extra zegels hoeft te gebruiken of moeite moet doen om bepaalde units te bevrienden. Daarbij zijn dit bijna allemaal skills die te vinden zijn in Hoshido en niet in Nohr, maar door My Castle te gebruiken zijn ze allemaal in Conquest te verkrijgen. Tevens krijg je mede door gevechten met andere kastelen punten en beloningen.

Beginner opgepast

Conquest is geen eitje. Zeker niet wanneer je een hogere moeilijkheidsgraad gekozen hebt. Mocht het ooit het geval zijn dat je te weinig units hebt om het verhaal af te kunnen maken, dan kan je altijd nog tijdens het spelen beslissen om terug te gaan naar casual en je units terug te krijgen. Ik was niet verbaasd dat dit bij mij al snel het geval was en ik terug moest naar casual. Geloof me, het was een last van mijn schouders en de voortgang in het spel versnelde. Arme Silas overleefde het drie gevechten voordat ik hem kwijt was, terwijl ik hem twintig hoofdstukken later nog steeds aan mijn zijde heb in Birthright. Aangezien ik toch een aantal sterkere units verloren was en deze met vreugde terug kreeg, ben ik toch overtuigd dat het geen slechte keuze was.

Terwijl je in Birthright tussen de gevechten door kon vechten om extra ervaringspunten en geld te verzamelen, kan dit in Conquest niet. Ook kan je niet scouten voor extra missies. In Conquest moet je het doen met de gevechten die je hebt. Geen extra kansen om je karakters een niveau omhoog te halen of om ze een nieuw wapen te geven. Promoten van je units moet eerder gebeuren, want je kunt de ervaringspunten simpelweg niet verkwisten. Conquest is veel grimmiger en realistischer in dat opzicht. Welk leger heeft nou werkelijk de tijd om een stelletje bandieten op te rollen en daarna nog drie? De keuze van je units voor het begin van een gevecht is veel belangrijker geworden in deze versie van het spel. Overigens kan ik aanraden om My Castle goed te gebruiken. Hier kan je namelijk veel voordeel uithalen.

Het eindoordeel van Ciska Dockhorn

Wat een geweldig spel is dit! Conquest is veel grimmiger en dat past precies bij het karakter van de game. De personages laten zien dat niet alles zwart-wit is. Vechten voor je eigen leven is soms belangrijker dan het vechten voor een nobel doel. Soms moet je dingen slikken omdat je geen andere keuze hebt. Je leert dat de andere kant ook een verhaal heeft en dat kan hard aankomen. Natuurlijk zijn er ook dit keer weer hoogtepunten, eindeloze dialogen tussen de personages en de veel nieuwe karakters die je mag gebruiken. Intelligent Systems, bedankt voor de geweldige games.

• Voor de ervaren speler
  • Andere personages
  • Online functies voegen daadwerkelijk iets toe