Review: Ganryu 2: Hakuma Kojiro - Old school samurai action PlayStation 4

Geplaatst: 25 april 2022 10:00

Ganryu 2: Hakuma Kojiro is een side scroller action arcade game in pixel art style. Het is het vervolg op Ganryu uit 1999 die voor de Neo Geo MVS (arcade) is uitgekomen. Die game was gebaseerd op een gevecht tussen Miyamoto Musashi en Sasaki Kojirō dat plaatsvond op Ganryū-jima island. Na zijn overwinning gaat Musashi terug naar Kyoto om zijn geliefde, Otsu, in zijn armen te sluiten. Hij komt erachter dat ze ontvoert is door Kojiro die uit de dood is opgestaan. Nadat Musashi hem verslagen heeft, keert de rust in Kyoto terug. In Ganryu 2: Hakuma Kojiro wordt heel Japan bedreigt door Kojiro en moet Musashi weer zijn katana oppakken. Of het vervolg de moeite waard is, kun je lezen in de review van Ganryu 2: Hakuma Kojiro.

Kojiro is terug

Zoals gezegd heeft Miyamoto Musashi Kojiro al in het vorige deel verslagen en Kojiro zint op wraak. Hij daagt opnieuw Musashi uit om te duelleren ondanks zijn nederlaag in het verleden. Hij heeft namelijk een deal met een demon gesloten, zodat hij zijn wraak kan nemen. Musashi gaat op pad om Japan van de ondergang te redden en om zijn demonische rivaal opnieuw te verslaan. Hij moet terug naar de plaats waar het laatste duel heeft plaatsgevonden om dit doel te bereiken. Het verhaal is verder niet heel uitgebreid, maar biedt genoeg achtergrond om je avontuur te beginnen. Ook kom je een aantal bekenden van Miyamoto Musashi tegen en als je bekend bent met zijn geschiedenis is dat een leuke extra, maar het is niet noodzakelijk om het verhaal te kunnen volgen.

Op het titelscherm zijn weinig opties beschikbaar. Je kunt kiezen om een nieuwe game te starten, je krijgt mogelijkheden om muziek en BGM aan te passen, en je kunt zien hoe de controls werken. Het is wel jammer dat er geen mogelijkheid is om je knoppen te configureren, zodat je zelf kunt bepalen hoe je de game wilt spelen. Persoonlijk zou ik de zwaardaanval en de kunai omwisselen, maar gelukkig went het snel. Ook is het jammer dat er geen moeilijkheidsgraad is. Dus als je de game eenmaal hebt uitgespeeld, is er misschien weinig reden om de game nogmaals op te pakken. Je kunt wel je high score proberen te verbeteren of de uitdagingen die voor trophies zorgen proberen, maar dan is het ook wel gedaan met alle pret.

Ganryu 2 Hakuma Kojiro

Lineair, maar wel uitdagend

Om Kojiro te bereiken moet Musashi vijf locaties verkennen op Ganryū-jima island uit de zeventiende eeuw. Elke stage bestaat uit twee acts en elke act heeft een eindbaas die je moet verslaan om naar de volgende act te gaan. Je begint met vijf levens en als je deze verliest, is het game over. Gelukkig kun je in elke act wel een extra leven vinden, al moet je soms wel even zoeken. Als je eenmaal een stage hebt gehaald, kun je met een continue vanaf dat veld beginnen. Wanneer je weer een nieuwe game start, verlies je deze mogelijkheid, maar de behaalde stages zijn dan wel te selecteren in de level select. Mocht je voor de high score gaan, dan is het wel verstandig om vanaf het begin te starten. In de velden die door de pixel art er lekker old school uitzien, vind je naast vijanden: kunai, health, items voor je high score, extra levens en speciale wapens die je tijdelijk kunt gebruiken zoals een sterkere kunai. Als je een leven verliest, verlies je ook alle gevonden items. Het is dus niet handig om deze te gaan sparen, maar veel verstandiger om deze te gebruiken.

De weg naar Kojiro is lineair, maar je kunt soms een andere weg in het veld zelf vinden. Daarnaast vind je soms breekbare muren die bonus items, health en collectables bevatten. Musashi heeft ook een dubbele jump, zodat je in combinatie met dash lastige plekken kunt bereiken. Sommige sprongen en stukjes kunnen lastig zijn. Niet, omdat de controls slecht zijn, maar omdat het wel even is wennen na alle moderne games. Een leuke toevoeging is dat je niet alleen lopend en springend vijanden moet verslaan, want in het ene level ben je gebonden aan een trolley in een mijnschacht en in een ander level moet je een vliegtuig (vlieger) besturen, al had ik daar wel meer van willen zien. Vanaf het derde level beginnen de levels moeilijker te worden. Dit zorgt voor een redelijk steile leercurve die de game uitdagend maakt en soms voor frustratie zorgt. Zeker de eerste act van het vierde veld zorgt weer voor een old school uitdaging door de moeilijke sprongen die je moet maken en de positionering van de vijanden. Met een beetje doorzettingsvermogen is de game in een aantal uur uit te spelen, maar dat gaat je waarschijnlijk niet in één keer lukken.

Ganryu 2 Hakuma Kojiro1

Old school samurai action

Het grootste deel van gameplay in deze 2D-action side scroller bestaat uit lopen, springen, verkennen en vechten. Als je bekend bent met de games Shinobi en Strider dan zal je veel elementen herkennen. Je verkent de stages en bevecht of ontwijkt de vijanden die met zwaarden, kunai en andere projectielen je te lijf gaan. Gelukkig kun je de kunai deflecteren met je zwaard, aanvallen met je eigen zwaard en je eigen kunai gooien. Ook is het mogelijk om langs of door de zwakkere vijanden te dashen, maar moet je wel oppassen voor rondvliegende projectielen of onverwachte afgronden. Bij de sterkere vijanden is dash ook handig, want hiermee kun je ze een tijdje verdoven, zodat je ze ongestoord kun aanvallen. De meeste vijanden zijn niet moeilijk om uit te schakelen, maar toch kunnen ze voor problemen zorgen. Ze kunnen je soms overweldigen door met z’n allen tegelijk te komen en je verliest health als je ze aanraakt. Soms zijn er ook veel projectielen in het veld waardoor je goed moet oppassen.

Naast zijn zwaard en kunai heeft Musashi ook beschikking tot Kami magic (vuur, wind, bliksem, heal). Met Kami magic kun je een speciale aanval uitvoeren, jezelf healen of jezelf een korte periode immuun maken voor alle aanvallen. Je kunt je Kami magic niet meteen gebruiken, want je moet eerst een meter vullen door de Kami items op te pakken die de verslagen vijanden droppen. Als je doodgaat, verlies je de opgebouwde magic en moet je weer van vooraf aan beginnen. Het is dus verstandig om deze te gebruiken als je bijna geen health meer hebt om jezelf te healen of net die paar vijanden met magic uit te schakelen om het volgende checkpoint te halen. Als je bij de eindbaas kunt komen met een volle Kami Magic meter, ben je zeker in het voordeel. De eindbaas van elke act is een demon die zich voordoet als een oude bekende van Musashi. Ze hebben verschillende aanvallen die je moet zien te ontwijken om een opening te creëren waarin je kunt toeslaan. Als je de patronen eenmaal doorhebt, zijn de bazen zeker te doen.

Ganryu 2 Hakuma Kojiro 1Ganryu 2 Hakuma Kojiro 1Ganryu 2 Hakuma Kojiro 1Ganryu 2 Hakuma Kojiro 1Ganryu 2 Hakuma Kojiro 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Ganryu 2: Hakuma Kojiro is een vermakelijke game met old school side scrolling action met een steile leercurve. De game ziet er goed uit door de pixel art. De vijanden en eindbazen zorgen voor een redelijke uitdaging, maar zijn te doen als je hun aanvallen en bewegingen kent. Het is redelijk kort, maar wel vermakelijk als je van side scrollers a la Shinobi en Strider houdt, Persoonlijk had ik nog wel vijf extra levels willen zien en misschien een boss battle arena. Als je houdt van een retrogame in een modern jasje die voor een redelijke uitdaging zorgt dan is Ganryu 2: Hakuma Kojiro zeker de moeite waard.

• Afwisselende gameplay...
  • Kami magic meter...
  • Lekkere old school samurai action
  • Snelle uitdagende actie
  • Pittige, maar haalbare eindbazen
  • ...had ik wel meer van willen zien
  • ...wordt alleen te langzaam gevuld
  • Redelijk kort
  • Is soms frusterend lastig
  • Controls even wennen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Ganryu 2: Hakuma Kojiro

-

Pixelheart