Preview
Preview: INDUSTRIA - Een slap aftreksel van BioShock
19 juni 2021Tijdens Steams Next Fest zijn talloze demo's te spelen. INDUSTRIA is daar één van. Lees in onze preview of deze BioShock-achtige game de moeite waard is.
Post-apocalyptische verhalen met AI en robots is een type verhaal dat vaak terugkomt in een nieuw jasje. De recent uitgebrachte game Industria valt ook in dit straatje. Het verhaal speelt zich af rond het einde van de Koude Oorlog. In deze alternatieve versie van Duitsland ga je robots te lijf, terwijl je het achterliggende verhaal ontrafeld. Ik ben de game ingedoken om te kijken of het een leuke en unieke draai weet te geven aan het bekende verhaal van de robotapocalyps.
Je doet rustig een dutje nadat je terugkomt van je werk, maar dan word je plots wakker gebeld, omdat er problemen zijn op het werk. Vervolgens staat je leven compleet op de kop. Dit overkomt Nora, het hoofdpersonage van Industria. Ze werkte samen met Walter, de collega die haar heeft wakker gebeld, aan een geheim project dicht bij Oost-Berlijn vlak voor de val van de muur. In het project maakte ze een AI genaamd ATLAS die werd getraind om allerlei objecten uit het niets te reproduceren. ATLAS is echter die avond op hol geslagen en Walter is verdwenen, toen hij erop af is gegaan. Nora volgt zijn voetsporen en springt uiteindelijk in ATLAS zelf.
Ze wordt naar een bijna onherkenbare omgeving getransporteerd. Een verlate stad die helemaal overgroeid is en vol zit met robots, die je proberen te vermoorden zodra ze je zien. Gelukkig kom je snel Brent tegen die ondanks de robots lang heeft weten te overleven. Met een walkietalkie helpt hij je met je zoektocht naar Walter. Deze tocht neemt je door de straten van de spookstad heen. Hier kom je allerlei robots tegen die je moet verslaan om verder te komen.
Als je de game speelt, is het meteen duidelijk waar de ontwikkelaar Bleakmill haar inspiratie vandaan heeft gehaald. Bleakmill is ook open geweest over de games die hebben gediend als inspiratie. Voor mij voelde de game meteen aan als een combinatie van Half-Life, Bioshock en Portal. Industria gaat wel zijn eigen kant op, maar weet goed gebruik te maken van de elementen die de andere games ook sterk maakten. De manier waarop je door de omgeving heen navigeert, heeft wat weg van Half-Life en Portal. Je moet bijvoorbeeld vaak over elementen in je omgeving lopen zoals buizen of omgevallen palen. De robots met ATLAS geven me ook een Portal-vibe. Sommige robots zijn wel een stuk enger en moordlustiger dan de turrets uit die game. Deze robots doen dan meer denken aan Bioshock waar je ook lugubere vijanden had die graag op je in willen hakken. Ze kunnen zich ook schuilhouden achter een hoekje, voordat ze je bespringen. Op die manier ben ik een paar keer geschrokken tijdens het spelen.
Ik vind het geen enge game, maar de ontwikkelaar heeft wel een creepy omgeving gecreëerd die je moet verkennen om het verhaal te ontdekken. Je vindt overal briefjes die allemaal iets vertellen over hoe de stad ten onder is gegaan aan de robotinvasie. De zoektocht wordt ook begeleid door de gesprekken tussen Nora en de mysterieuze Brent. Volgens deze formule is Industria een lineaire game die bekend aanvoelt en gefocust is om een uniek verhaal te vertellen.
Het verhaal is helaas vrij kort. Als je je best doet om alle briefjes en clues te vinden dan duurt de game ongeveer vier uur. Het zijn wel vier goed gevulde uren en ik heb me graag ondergedompeld in de wereld. Toch voelt de game te kort aan. Voor mij voelde dit zo, omdat de game vrij abrupt lijkt te eindigen. Hoe verder je in de game komt, des te meer uitzonderlijke gebeurtenissen er plaatsvinden. Hieruit wordt duidelijk dat het niet de bedoeling is dat het einde van de game een mooie conclusie op alles biedt. Het einde is bedoeld om je aan het denken te zetten en een ervaring te bieden.
Toch vind ik, met dit in mijn achterhoofd, dat de game te abrupt tot een einde komt. Ik vind het prima als een conclusie wat over laat aan de speler, maar nu voelt het meer alsof het budget net niet toereikend was of dat de ontwikkelaar in tijdnood is gekomen. Ik denk als het einde iets meer ruimte had gekregen het effect groter was geweest.
Het einde van Industria is dan niet perfect, maar het weet wel een goede ervaring van vier uur neer te zetten. Als je fan van wat de eerdere genoemde klassiekers bent dan zul je deze game ook leuk vinden. Ook de liefhebbers van verhalen over AI en robots zullen deze game kunnen waarderen. De game is wel maar vier uur en dat zal te kort zijn voor de volledige prijs voor sommige spelers. Als je graag dit soort indie-projecten steunt, raad ik Industria aan.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Bleakmill
Uitgever:
Headup Games
Release:
30 september 2021
Reviewscore:
Platforms: