Review: IXION - Het zonnestelsel wacht op je Pc

Er zijn momenten waarop een genre opeens veel aandacht krijgt en weer populair wordt. Dit is ook het geval voor de City-survival builders, want er is weer een nieuwe game verschenen. Er staan er ook genoeg op de planning voor 2023, maar in deze review draait alles om IXION. Ik ben iemand die graag met twee benen op de grond staat. Al heb ik wel een fascinatie voor schepen en de zee. IXION heeft daar helemaal niets mee te maken, want we gaan de ruimte in. Als je daar vast in komt te zitten dan hoor je graag dat je leider bekend is met ruimtestations en het heelal in het algemeen. Helaas, moesten ze het met mij doen. Ik heb totaal geen kennis over dit onderwerp, maar dat maakt de game niet minder leuk.

Dat was niet de bedoeling

In het jaar 2049 werd er vanaf de DOLO AEC Europese ruimtehaven in Noorwegen een raket afgeschoten met daaraan de Tiqquin. Het is de bedoeling om een nieuwe planeet te vinden in een ander zonnestelsel, want de aarde gaat niet lang meer mee. Na het bouwen van wat zonnepanelen en het opruimen van het ruimtestation is het tijd om de maan te verkennen. Hiervoor moet de Tiqquin een sprong maken en dat loopt niet goed af. De oceanen op de aarde zijn compleet uitgedroogd en de temperatuur is gestegen. Daarnaast zijn er zandstormen en wordt er een hoog radiatie niveau gemeten. Het leven op aarde is voorbij en zo ook het leven van de bewoners. In de ruimte zijn echter nog genoeg oude stations en restanten van ruimteschepen te vinden. Op deze locaties tref je nog wel mensen aan, die diep in slaap zijn. Het enige wat je kunt doen is deze mensen redden, het zonnestelsel verkennen en hopen dat alle aanwijzingen voor planeet Remus in jouw handen terechtkomen. Niemand wil namelijk jarenlang in de ruimte leven. Het is tijd voor een nieuwe leefbare planeet.

In het begin van de game word je voorgesteld aan een aantal belangrijke figuren waarvan ik de naam al ben vergeten. Heel interessant was dit gedeelte van IXION namelijk niet. Het verhaal is interessant genoeg, maar het komt pas echt tot zijn recht als je het heelal interessant vindt. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je deze review leest of IXION in de gaten hield. Het is namelijk een soort Frostpunk, maar dan in de ruimte en net iets minder uitgebreid. De gameplay zit dan ook ijzersterk in elkaar. Het verhaal is opgedeeld in vijf verschillende hoofdstukken, waardoor je ook naar verschillende zonnestelsels reist. Aan de hand van de missies kom je verder, maar ondertussen hebben de werknemers waarvan je afhankelijk bent ook allerlei wensen. Als je niet voldoet aan goede leefomstandigheden, zoals voedsel, onderdak en fatsoenlijke werkuren dan wordt het lastig om verder te komen. IXION ziet er visueel erg goed uit. De zonnestelsels zijn helemaal donker, totdat je op ontdekking uitgaat. Ook de details van de binnen- en buitenkant van de Tiqqon zijn duidelijk. Je moet echter niet inzoomen, want de bewoners zijn een soort dummy’s met werkkleding. Tijdens het spelen kun je genieten van een lekker achtergrondmuziekje, want de soundtrack zit netjes in elkaar.

Ixion review1

Overleven in het zonnestelsel

In het begin is IXION even overweldigend. Je krijgt namelijk met drie verschillende overzichten te maken. Je hebt de binnenkant van Tiqquin, de buitenkant en de map van het zonnestelsel. Er zijn nog andere menu’s die te maken hebben met het micromanagement, maar je bent vooral bezig met deze drie overzichten. Het ruimtestation is verdeeld in zes sectoren, waarvan er in het begin maar eentje werkzaam is. Gedurende de game breid je steeds verder uit en heeft elke sector zijn eigen specialisatie. Omdat het ruimtestation net in gebruik is, zitten de sectoren vol met kratten met daarin handige grondstoffen. Met een werkplaats en een aantal warenhuizen begin je dan ook met het opruimen van alle rotzooi. Dan is het de beurt aan een aantal appartementen, insectenkwekerijen en een eetzaal. Omdat de romp van het ruimtestation door de sprong is beschadigd, moet je deze repareren met behulp van de Eva Airlock. Wanneer de romp op nul procent komt te staan, ontploft het ruimtestation en is het game over. Het is daarom belangrijk dat je de grondstoffen in de gaten houdt en niet te snel wilt uitbreiden.

Op het moment dat je de Probe Launcher in de eerste sector hebt staan, kun je probes ontwikkelen en de ruimte insturen. De planeten en astroïden zweven rond, maar je weet natuurlijk niet precies waar. Zover ik heb kunnen zien, zijn de planeten gekoppeld aan de juiste ring. Dus mocht je het zonnestelsel uit je hoofd kennen dan zul je Mercurius, Venus en Mars relatief snel vinden. Aan de hand van de scanner krijg je snel te zien of een bepaald gebied in de ruimte specifieke grondstoffen bevat. Je moet namelijk een mijnbouwschip naar buiten sturen om de grondstoffen te mijnen en deze vervolgens laten ophalen door een vrachtschip. Dit is allemaal best beperkt, want een vrachtschip kan in het begin maar dertig grondstoffen vervoeren. Daarnaast heeft elke Docking Bay plek voor drie schepen. Pas wanneer je een tweede Docking Bay bouwt in sector twee, gaat het vervoeren van de grondstoffen sneller. Goed plannen is dan ook belangrijk, want vooral aluminium ga je veel nodig hebben. Omdat je in de meeste gevallen ruwe grondstoffen mijnt, moet je deze in specifieke fabrieken bewerken. Dit kost allemaal energie, waardoor je op de buitenkant van de Tiqquin zonnepanelen moet bouwen. Wanneer de Tiqquin naar een ander zonnestelsel springt, werken deze zonnepanelen natuurlijk niet. Op dat moment ben je afhankelijk van de batterijen, maar dan moet je ze wel eerst neerzetten in een sector.

Daarnaast vind je in het stelsel de planeten en andere plekken waar ruimteschepen al zijn geweest. Het onderzoeksteam kan hier een gebeurtenis ontgrendelen. Je ontdekt dan niet alleen wat er op die specifieke planeet is gebeurd, maar je moet ook keuzes maken. Hiermee verkrijg je onder andere grondstoffen, de Cryconic Pods en wetenschappelijke kennis. IXION heeft een technologie-tree die relatief simpel in elkaar steekt. Het wetenschappelijke centrum ontwikkelt zelf al de kennis, maar dit is zo traag dat je de kennis vooral in het zonnestelsel moet vinden. Het werkt zodanig dat je eerst alle gebouwen van de eerste ring moet onderzoeken, voordat je toegang krijgt tot de tweede ring. Je moet dus wachten, voordat je de mogelijkheid krijgt om afval te bewerken of een brandweerkazerne kunt plaatsen. Om de fabrieken beter te laten functioneren kun je ze ook nog upgraden. Er is dus keuze genoeg. IXION kent ook een rechtsgebouw waarin je speciale wetten kunt activeren. Dit systeem is echter nogal karig. Je kunt onder andere bepalen of je afval recyclet of de werkuren aanpast. Alleen het afval recyclen is een handige wet, omdat je dan grondstoffen terugkrijgt en er zelfs paddenstoelen mee kunt kweken.

IXION technologie

rustig aan uitbreiden

Doordat je missies voorgeschoteld krijgt, ben je geneigd om deze snel te voltooien. De grootste valkuil van de game ligt dan ook in het volgen van het verhaal. IXION kent maar één moeilijkheidsgraad en dat betekent dat de game lastig is. Je moet goed opletten en vooral niet de tijd te snel doorspoelen. Wanneer de werknemers namelijk overuren draaien, is de kans op een ongeluk groter. Naast dat werknemers dan naar het ziekenhuis moeten voor een behandeling daalt ook hun vertrouwen. Uiteindelijk kan dit je ondergang worden, want ze staken gerust hun werkzaamheden. Dit betekent geen voedsel, geen grondstoffen en uiteindelijk voor iedereen de dood. Falen is een optie, maar wel een optie die je wilt vermijden. De eerste sector van Tiqqon heeft niet al te veel ruimte en daardoor moet je meerdere sectoren openen. Een extra sector openen zorgt er echter voor dat de buitenkant van de Tiqqion verder wordt beschadigd. Daarnaast heb je de benodigde grondstoffen nodig om voor de werknemers nieuwe huizen te bouwen. De grondstoffen worden namelijk niet automatisch naar een nieuwe sector gestuurd, dit moet je allemaal handmatig regelen.

Doordat de sectoren klein zijn, ben je ondertussen ook Tetris met de gebouwen aan het spelen. In het begin heb je geen idee hoe groot een gebouw is en dat maakt het plannen lastig. Mijn eerste sector is een bende en dat blijft nog wel even zo. Je kunt gebouwen namelijk niet verplaatsen en ik ben bang dat alles verwijderen teveel negatieve consequenties heeft. Als je het tempo van het verhaal volgt, ben je al snel bezig met het wakker maken van de mensen uit de Cryconic Pods. Dit tempo is echter bijna niet vol te houden dus je moet rustig blijven en vooral je eigen tempo volgen. Het verhaal kan in de meeste gevallen wel eventjes wachten. Wanneer je eenmaal in een nieuw zonnestelsel terecht bent gekomen gaan de weeromstandigheden een grote rol spelen. Gevaarlijke stormen vinden nu eenmaal plaats in het heelal en daar wil je niet in terechtkomen. Tenzij je het belang van een bepaalde grondstof groter vindt dan het leven van enkele bemanningsleden. Het scheelt dan ook dat de menu’s van IXION duidelijk in elkaar steken. Zelfs met de matige tutorial weet je aardig snel wat je moet doen. Alleen het menu waarin je de grondstoffen tussen de sectors kunt verdelen, had duidelijker gekund. Doordat ik al jaren City-survival builders speel en meerdere uren in Frostpunk heb gestoken, heb ik geen moeite met de moeilijkheidsgraad van IXION. Toch vind ik het jammer dat er geen extra instellingen zijn. Je kunt de game niet eenvoudiger of lastiger maken en zijn ook geen extra scenario’s. Wanneer je eenmaal door het verhaal heen bent, blijft er weinig van de game over. Ik zie in ieder geval geen reden om de game dan nogmaals te spelen. Het is dan ook te hopen dat de ontwikkelaars dit later nog aan de game toevoegen, want de kwaliteit van de gameplay is te goed om het hierbij te laten.

IXION Review2

Het eindoordeel van Anita van Beugen

IXION is een lastige City-survival builder, waarin je met een ruimtestation door het zonnestelsel reist om een nieuwe leefbare planeet te vinden. Het is je taak om de bewoners en werknemers tevreden te stellen en in leven te houden. Door de beperkte ruimte in het station moet je verschillende sectoren openen en ben je Tetris aan het spelen met de gebouwen. Grondstoffen worden je niet aangereikt, waardoor het verkennen van het zonnestelsel een belangrijke rol speelt. Je kunt dan ook veel micromanagament verwachten, maar het technologiesysteem en de menu's zijn simpel en spreken voor zich. Het verhaal is vooral interessant als je interesse hebt in het heelal en alles wat daarbij komt kijken, maar de gameplay is zo sterk dat je het verhaal niet nodig hebt. Doordat je missies moet voltooien, is er echter geen reden om de game nogmaals te spelen. IXION mist namelijk extra scenario's, een sandboxmodus en instellingen om het makkelijker of moeilijker te maken. Ook het wetboek mist diepgang. Alles bij elkaar opgeteld is IXION een game die zeker je tijd waard is.

• Interessant verhaal
  • Willekeurige gebeurtenissen
  • Veel micromanagament