Review: Killzone: Mercenary PlayStation Vita

-

Killzone is over de hele wereld razend populair, al sinds het eerste deel. Maar geen enkel land in de wereld is zo trots op deze franchise als Nederland. Wij Hollanders zijn apetrots dat deze shooters van onze bodem afkomen. Voor Sony was het dan ook niet zo moeilijk om te kiezen welke shooter naar de Vita zou komen. Na een mislukte Call of Duty op deze handheld was het tijd om de ware kracht van het apparaat weer te onthullen met een shooter. Waarom het misschien toch nog even verstandig is om deze review te lezen? Killzone: Mercenary komt niet van Guerrilla Games, maar van Guerrilla Cambridge. Succes is dus nog niet verzekerd.

Geld, daar doe je het voor

In Killzone: Mercenary speel je als Aaran Danner, een huurling die voor elke klus open staat, als hij er maar goed voor wordt betaald. En met die gedachte gedraagt niet alleen Danner zich als geldwolf. Ook jij, de speler, zal steeds meer verlangen naar geld. Mercenary maakt namelijk gebruik van een geldsysteem waardoor je voor elk ding dat je doet, geld krijgt. Geld verdien je met vijanden vermoorden, headshots maken, missies voltooien en zelfs met ammo oprapen. Je wordt betaald voor alles wat je doet, in de single- 'n multiplayer. Dit geld kun je dan besteden op de zwarte markt. Hier haal je dan je wapens, ammo, bescherming en stoere VAN-guard gadgets, die je kunt gebruiken om het gemakkelijker te maken die Helghast de grond in te boren. Dat geldsysteem zit goed in elkaar.

Singleplayer en besturing

Mercenary's singeplayer, die je in zo'n vijf uur hebt uitgespeeld, zit naast de wat korte speeltijd erg lekker in elkaar. Je krijgt te maken met leveldesign zoals je dat kent van Killzone, de missies bevatten volop actie en zijn zeer gedifferentieerd, plus er zit genoeg uitdaging in. Het verhaal boeide me eigenlijk niet zoveel. Aan het begin van een missie krijg je je opdracht te horen en te zien, maar erg spannend is dit niet. Ik amuseerde me meer met de animaties die je te zien krijgt tijdens de briefing, die best wel gaaf zijn gemaakt.

Gelukkig heeft Guerrilla nog wel gedacht aan de singleplayer-fans en heeft als troost op de wat korte singleplayer, contracts toegevoegd. Elke missie heeft drie contracts die de speler uitdagen om de missie op een bepaalde manier te halen. Gebruik bijvoorbeeld alleen een bepaald wapen of speel hem uit in een bepaalde tijd. Deze contracts vragen wat meer van de gamer en zijn een leuke toevoeging en goedmaker.

Een shooter spelen op de Vita is even wennen. Dit apparaat heeft namelijk maar twee triggers, waardoor de granaat-knop naar het touchscreen is verplaatst en ook de pookjes zijn niet in te drukken op de Vita. Rennen doe je door tijdens het lopen op rondje te klikken. Die knop wordt tevens gebruikt om te bukken als je stil staat. Ik zit soms nog steeds te sjoemelen met het rennen en opstaan.

Het touchscreen gebruik je ook om een melee-aanval uit te voeren en om wat simpele puzzels op te lossen bij het kraken van een code of openen van een deur. Grappig voor eventjes, maar meer heb ik er ook niet over te zeggen.

Multiplayer

Ook een sterke multiplayer mag niet missen in een Killzone-game. Je voortgang en verdiende geld van de singleplayer neem je gewoon mee naar de multiplayer in Mercenary. Mocht je nog niet zo ver zijn in de singleplayer, dan zul je de maps die je nog niet hebt gehad in het verhaal, ook nog niet tegenkomen in de multiplayer. Wapens die gekocht zijn op de zwarte markt in de singleplayer zijn meteen te gebruiken online. Ik zie deze verbinding tussen offline en online als een pluspunt.

Online kun je kiezen uit drie verschillende modi. In Warfare speelt iedereen voor zichzelf en is het raggen op iedereen die je tegenkomt. In Guerilla Warfare zorg je dat je met je team de meeste kills maakt en de modus Warzone is veel uitgebreider. Deze laatste modus vind ik overigens ook de leukste. Het spel bestaat dan uit vijf delen en in elk deel heb je een ander doel met je team te volbrengen. Teamwork en tactisch spelen is hierbij van belang. Eigenlijk zijn drie modi er maar weinig en ik hoop dat er daar in de toekomst nog wat meer aan toegevoegd worden.

Ups en downs van de engine

Killzone op de Vita maakt gebruikt van de Killzone 3-engine, alleen is deze zodanig aangepast dat hij ook geschikt is voor de handheld. De grafische kracht op de console blijft echter krachtiger, maar drukt zeker de Vita niet de grond in. Scenes die we voorbij zien komen in Mercenary zien er verdraaid goed uit en de voice-acting is ook erg aardig gedaan. Een nadeel dat ik ben tegengekomen met deze engine is dat de game soms wel last heeft van kleine haperingen/framedrops, wat ik jammer vind.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Killzone: Mercenary laat ons eindelijk zien wat die Vita nou allemaal in huis heeft qua hardware. Het is tevens ook de eerste shooter die er echt uitspringt op de handheld. De singleplayer is erg vermakelijk en het geldsysteem zit goed in elkaar. Het feit dat de voortgang mee wordt genomen naar de multiplayer is een groot pluspunt. Helaas zijn de drie game-modi in de multiplayer en de duur van de singleplayer wat aan de kleine kant. Ook de framedrops die ik soms tegenkwam zijn een beetje jammer, maar ik denk dat Guerrilla er erg in geslaagd is om Killzone ook naar de moderne handheld te brengen.

  • Goed
  • Krachtige singleplayer
  • Grafisch erg sterk
  • Variërende gameplay
  • Geldsysteem
  • Voortgang mee naar multiplayer
  • Voice-acting
  • Vrij korte singeplayer
  • Weinig multiplayer-modi
  • Framedrops

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Killzone: Mercenary

Ontwikkelaar:

Guerrilla Games

Uitgever:

Sony Interactive Entertainment

Release:

4 september 2013

Reviewscore:

Platforms:

PSV
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord