Review: Little Town Hero Nintendo Switch

Geplaatst: 26 oktober 2019 10:00

Game Freak kennen we natuurlijk allemaal van de Pokémon-games. Deze maand heeft de ontwikkelaar zich echter van een andere kant laten zien middels een gloednieuwe RPG genaamd Little Town Hero. Deze RPG voor de Nintendo Switch pakt het aloude genre net een tikkeltje anders aan en probeert zich daarmee te onderscheiden van de rest. Heeft Game Freak hiermee een goede keuze gemaakt, of slaat de ontwikkelaar hier toch de plank gruwelijk mis en hadden ze het wellicht beter bij Pokémon kunnen laten?

In een dorpje hier ver vandaan

Little Town Hero speelt zich af in een klein dorpje waar op het eerste oog vrij weinig te beleven valt. Jij neemt de rol aan van Axe, een jongeman die de grote droom heeft om het dorp te verlaten en de wijde buitenwereld in te trekken. Helaas kan deze droom niet verwezenlijkt worden, daar niemand het dorp in of uit kan zonder door het kasteel te gaan met toestemming van de koning. Op een dag besluit Axe samen met zijn beste vriend Nelz een plan op te zetten om langs de bewakers te glippen en het dorp te verlaten. Uiteraard loopt dit plan niet goed af, maar krijgt Axe het wel voor elkaar om bij één van de bewakers in training te treden om er later zelf één te kunnen worden. Wanneer het dorp opeens aangevallen wordt door een monster, weet Axe zichzelf te bewijzen door het monster eigenhandig uit te schakelen. Axe en de andere dorpsbewoners moeten er nu achter zien te komen wat al die monsters ineens in het dorp doen en hoe ze van dit probleem af kunnen komen.

Het avontuur van Axe en de andere dorpsbewoners wordt verteld middels een lineaire questline. Je loopt van de ene quest trigger naar de andere en krijgt een korte cutscene voor je kiezen die je vertelt wat er gebeurt en daarna mag je verder naar de volgende. De personages die je gedurende je avontuur tegenkomt, zijn kleurrijk maar hebben niet veel persoonlijkheid. De cutscenes hebben namelijk geen ingesproken stemmen, maar je hoort de personages praten door middel van gebrabbel zoals dat ook in games als Animal Crossing wordt gedaan. Dit gebrabbel en de minimale gezichtsuitdrukkingen van de personages zorgen ervoor dat ze vrij weinig impact op je maken. Ook het verhaal is niet heel bijzonder. De sidequests zijn prima over te slaan en het verhaal lijkt meer een draagvlak te zijn voor de verschillende gevechten die je verplicht bent te doen.

Heart of the cards!

De gevechten in Little Town Hero zijn daarentegen wel weer iets spannender dan het verhaal en de personages. Zelf ben ik persoonlijk van mening dat de turn-based RPG's van weleer nog altijd de beste RPG's zijn, maar zo worden ze nou eenmaal niet meer gemaakt. Game Freak probeert met Little Town Hero de turn-based RPG in een nieuw jasje te steken en dat lijkt aardig gelukt te zijn. Het gevechtssysteem van de game is namelijk gebaseerd op kaartgames zoals Hearthstone en Yu-Gi-Oh. Je krijgt namelijk een setje kaarten die in de game vormgegeven zijn als ideeën die Izzits worden genoemd. Deze Izzits zijn er in drie varianten en kun je omzetten in acties, Dazzits genaamd, door speciale punten te spenderen. Denk hierbij aan het mana-systeem bij veel kaartgames waarbij je een bepaald aantal mana-punten moet spenderen om een bepaalde kaart te mogen spelen. Elke Dazzit heeft een bepaald aantal aanvalspunten en verdedigingspunten of een bepaald effect. Elke ronde moet je je Dazzits op een zodanige manier inzetten dat je aanvalspunten de verdedigingspunten van je tegenstander overschrijden. Wanneer je alle Dazzits van je tegenstander in een ronde hebt weten te verslaan, krijg je een All Break en kun je met één van je Dazzits je tegenstander rechtstreeks aanvallen om één van zijn hartjes weg te slaan. Heb je alle drie de hartjes van je tegenstander weten te verwijderen, dan win je het gevecht.

Het lijkt allemaal vrij gemakkelijk, maar het gevechtssysteem van Little Town Hero is toch vrij complex. Naast de verschillende ideeën die Axe in zijn arsenaal heeft, is ook zijn omgeving van belang. Na elke ronde moet je namelijk over het speelveld bewegen. Middels een soort dobbelsteenworp wordt bepaald hoeveel vakjes Axe vooruit kan bewegen en waar het gevecht wordt voortgezet. Verschillende dorpsbewoners staan verspreid over het speelveld en als je bij één van hen op een vakje landt, kunnen ze je helpen middels een speciale vaardigheid, een extra idee om te gebruiken of een ander effect dat in werking treedt. Er is dus een klein willekeurig element toegevoegd aan de gevechten. Het is alleen wel jammer dat je je arsenaal aan ideeën niet echt kunt uitbreiden of zelf kunt samenstellen. Het leuke aan een kaartgame is juist het samenstellen van je deck om zo de perfecte balans tussen kaarten te vinden voor jouw speelstijl. Axe heeft een standaard setje ideeën in zijn hoofd zitten en daar moet je het mee doen. Wel is er een soort skill tree aanwezig waarmee je je ideeën wel kunt upgraden middels punten die je aan het einde van een gevecht verkrijgt. Deze skill tree is echter niet heel uitgebreid.

Mag het ietsje meer zijn?

Wanneer je het gevechtssysteem van Little Town Hero een beetje onder de knie hebt, zijn de verschillende gevechten tegen monsters best vermakelijk. Elk monster heeft zijn eigen speciale vaardigheden die er elke keer weer voor zorgen dat je goed op moet blijven letten en de juiste strategie moet toepassen. Zo kunnen sommige gevechten met eindbazen soms wel een half uur duren. Wanneer je echter niet in een gevecht bent, is er vrij weinig om van te genieten. De omgevingen in Little Town Hero zien er prachtig en kleurrijk uit, maar er is gewoon niet zoveel omgeving. Het dorp waar je je constant in bevindt, is vrij klein en bevat weinig winkels of andere personages waar je interactie mee kunt hebben. Het lopen van de ene quest trigger naar de andere duurt soms maar een minuut, waardoor je zo vanuit de ene cutscene in de andere belandt en je voor je het weet weer in een lang gevecht zit.

Ondanks dat is Little Town Hero wel erg vermakelijk. De personages zijn dan misschien niet heel speciaal, maar Game Freak heeft wel geprobeerd om flink wat humor in de game te stoppen en dat is ze prima gelukt. De game heeft daarnaast een uitgesproken visuele stijl die zeker doet denken aan de 3D Pokémon-games en de muziek van Undertale-maker Toby Fox maakt een hoop goed. Wel lijkt de game op de Switch af en toe last te hebben van lange laadtijden en framedrops. Ook zweeft je personage voor de eerste paar frames een beetje over de grond wanneer je je omdraait en wegloopt. Als je daar overheen kunt kijken, is Little Town Hero zeker een game waar je je enkele tientallen uren mee kunt vermaken.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Little Town Hero presenteert zichzelf als een luchtige RPG in een bijzonder nieuw jasje. Luchtig is het qua verhaal en personages zeker en het creatieve gevechtssysteem is zeker een toffe nieuwe kijk op de klassieke turn-based gevechten die we van oude RPG's gewend zijn. Van die RPG-elementen heeft Little Town Hero naar mijn mening echter weer te weinig. Er valt vrij weinig aan je personage te customiseren of uit te breiden en ook het verhaal is niet heel diepgaand. Deze game kun je dus beter benaderen als een turn-based strategy-game met een verhaallijn en een vrolijke manga-stijl. Niet dat dat heel erg is, maar ik hoopte eigenlijk toch echt op een RPG.

• Creatief gevechtssysteem
  • Kleurrijke wereld
  • Humor