Review: Monster Energy Supercross 5 - Genoeg om je mee te vermaken PlayStation 5

Elk jaar maakt de Italiaanse studio Milestone een officiële game van het AMA Supercross-kampioenschap. De Monster Energy Supercross-serie heeft sinds het begin in 2018 een gestage groei doorgemaakt en de ontwikkelaars willen op dat elan verder bouwen met het vijfde deel.

Praktijklessen van The GOAT

Hoewel al een stuk toegankelijker, was Monster Energy Supercross 4 nog altijd redelijk moeilijk onder de knie te krijgen. Er was wel een korte tutorialrace die het absolute minimum aan benodigde informatie gaf, maar geavanceerde technieken die van cruciaal belang zijn, zoals de scrubs, leerde je eigenlijk alleen door uren van vallen en opstaan op de zanderige tracks.

Daarom is het mooi dat dit vijfde deel met de Future Academy eindelijk een volwaardige en uitgebreide tutorialmodus toevoegt. Dit is een selectie van enkele uitdagingen voor diegenen die elk aspect van Supercross willen ontdekken en leren. Het is trouwens voormalig motorcrosser Ricky Carmichael, wiens indrukwekkende palmares hem de bijnaam The GOAT opleverden, die de rol van mentor op zich neemt en de instructies van de verschillende oefeningen dicteert. Samen met een hoop bijkomende assists (jump helper, flow recovery & automatic weight jumping), bovenop de reeds bestaande opties om nieuwkomers te helpen, is Monster Energy Supercross 5 sowieso weer dat tikkeltje toegankelijker voor een breder publiek.

Op zoek naar de juiste flow

Wanneer het hekje naar beneden gaat en je je vol gas door een heel koppig AI-veld naar voren vecht om op het podium te eindigen, moet je desondanks nog altijd hard werken om de juiste flow te vinden over de stukken vol hobbels en sprongen van verschillende hoogte. Je probeert je motor op zijn zijkant te gooien om een te hoge sprongbult nog net te halen en je verplaatst je gewicht om je motor te stabiliseren en je snelheid te behouden. Dat durft allemaal wel eens in een crash te eindigen, maar wanneer je het momentum behoudt, levert Monster Energy Supercross 5 echt wel een zeer bevredigende race-ervaring. Het verschil in terrein is wederom goed voelbaar in de besturing van je motor, terwijl er zich elke ronde ook steeds diepere sporen vormen waarmee je rekening moet houden.

Carrière maken

De carrière, waarin je je mag uitleven in seizoen 2021 van het Amerikaanse AMA Supercross Championship, zal je niet voor enorme verrassingen plaatsen. Natuurlijk omvat de racekalender alle officiële stops op de East en West Supercross-kalender en tekenen ook alle officiële rijders, motoren en teams present. Er zijn deze keer zelfs een aantal 2-taktmotoren toegevoegd. Met een eigen gemaakt personage leg je een carrièrepad af die start in de Futures-categorie (een serie van drie races die dient als introductie) om dan via de East & West 250cc-competities (Rookie) bij de Pro’s te belanden. Daar race je op de krachtigste motoren (450cc) tegen de grootste namen in de sport.

Net als bij de voorganger neem je tussen de raceweekenden door deel aan trainingssessies en bonusevenementen. De vaardigheidspunten die je daarin verdient, pomp je in een uitgebreide skilltree om de statistieken van je rijder te verbeteren. Denk dan onder meer aan betere remprestaties of een verbeterde controle over je motor als je in de lucht hangt. Aan het begin van je carrière kan het moeilijker zijn, maar door het ‘bijkopen’ van deze upgrades kan je veel goedmaken. Hoe meer punten je verzamelt, hoe consistenter je prestaties op de baan worden. En dat trekt weer extra sponsors of teams aan die in je willen investeren.

Shape of you

Blessures spelen dit jaar ook een belangrijkere rol dankzij het nieuwe Rider Shape-systeem. Wanneer je te vaak een onzachte landing maakt en je tegen het zanderige terrein smakt, dan kan je rijder geblesseerd raken en daardoor slechter presteren. Zo liep ik in mijn eerste seizoen een gekneusde arm op waardoor remmen een stuk moeilijker ging. Blessures herstellen door deel te nemen aan trainingen en specifieke taken te voltooien. Een kleine, maar fijne toevoeging aan een carrièremodus die voor de rest weinig verrassende dingen doet, maar die wel goed is voor heel wat vermakelijke uren op de motor.

Wat nog allemaal?

Naast het pad naar de ultieme glorie, kun je uiteraard ook losse races, time trials en kampioenschappen rijden. Fijn ook dat Compound, de modus die vorig jaar een geslaagd debuut maakte en je een free-roaming-omgeving geeft waarin je alleen of met 3 vrienden vrij kan racen, opnieuw een plaats krijgt in het hoofdmenu en dat de doe-het-zelfopties, zoals de Track Editor, verder gestroomlijnd zijn en uitgebreid worden met een Sticker & Helmet Editor. Voor het eerst kun je de user generated content ook delen met spelers van een ander platform.

Er zijn ook weer tal van multiplayeropties om je motorcrosskwaliteiten te meten met andere spelers, al was het pre-release niet altijd makkelijk om tegenstrevers te vinden. Een gloednieuw drop-in drop-out-systeem zorgt dat spelers die een race verlaten meteen vervangen worden door een computergestuurde rijder, terwijl een andere speler op zijn beurt de plaats kan innemen van die actieve bot. Via cross-genplay kun je samenspelen met spelers op hetzelfde platform, maar van een andere generatie. In ons geval: PS5 met PS4. Kleine quality of life-toevoegingen om straks de lobbies vol en de matchmaking vlot te houden. Daarnaast heeft Milestone ook één van de meest gevraagde opties toegevoegd waardoor het vanaf dit deel eindelijk mogelijk is om zowel single events als losse kampioenschappen samen met een vriend in split-screen te spelen.

Voldoende, zonder op te vallen

Graphics en geluid zijn eigenlijk zoals we van Milestone kennen: voldoende, zonder echt op te vallen. Op de PS5 ziet het er weer dat tikkeltje beter uit ten opzichte van de voorganger, maar je krijgt nooit het gevoel dat deze game de hardware pusht. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door een vrij solide 60 frames per seconde. Laadschermen zijn er opnieuw in overvloed, maar de laadtijd is kort genoeg waardoor ze niet zo storend zijn als in de voorganger.

De DualSense-controller wordt overigens wel goed benut. Hij rommelt overtuigend wanneer je over de hobbelige baan racet en in de triggers heb je echt het gevoel dat je op de rem en gashendel knijpt. Monster Energy Supercross 5 is dus opnieuw niet de meest spectaculaire of gepolijste motorcrossgame, maar Milestone levert opnieuw een solide titel waar motorfans zich mee bezig kunnen houden tot het volgend deel.

Het eindoordeel van Davy De Rauw

Monster Energy Supercross 5 begint stilaan zijn eigen groove te vinden binnen het portfolio van de Italiaanse studio Milestone. Met enkele kleine verbeteringen en toevoegingen zit de franchise weer wat steviger in het zadel en dat maakt van dit vijfde deel de beste tot nu toe. De raceacademie met Ricky Carmichael als mentor maakt de franchise ook weer een stuk toegankelijker voor een breder publiek, terwijl de lokale multiplayer een fijne toevoeging is waardoor ik deze titel nog vaak boven zal halen als er vrienden op bezoek zijn. Voor de echte motorracefans is er dit jaar alleszins genoeg om zich hier weer goed mee te vermaken.

• Zeer degelijke race-ervaring
  • Weer wat toegankelijker
  • Eindelijk split-screen